Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med nya iPod Updater 2006-01-10

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-12 08:48

jag har upptäckt ett problem med min iPod sen jag uppdaterade den med den senaste updatern (06-01-10) igår . om man vill släcka/tända bakgrundsbelysningen kan man som bekant hålla inne MENU-knappen en stund. Om man gör detta efter att uppdaterat med senaste Updatern släcks/tänds inte bakgrundsbelysningen utan man kommer bara längst bak i iPod- menyn. Efter att uppdaterat med iPod Updater 2005-11-17 gick det tillbaka till att tända/släcka menyn.
Kan man tro att Apple gjort detta medvetet eller är det bara en grej de missat? det står ju ändå i manualen att man ska kunna tända o släcka belysningen med hjälp av MENU-knappen.
detta är grymmt störande för mig då jag har Belysningstimern på 'Alltid På' för att jag ska kunna välja själv exakt när belysningen skall vara på/av.

Är många på iLounges forum som har komenterat på detta. Vissa hatar det, vissa gillar det. Jag har aldrig använt knappen till att tända/släcka belysningen (visste inte ens att det gick) så jag föredrar nog det nya. Gillar att snabbt kunna komma tillbaka till basic.
Det är med största sannolikhet gjort med mening av Apple. Av någon anledning har de väl kommit fram till att det är bättre på detta sätt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-12 12:56
Ursprungligen av Archangel:

Det är med största sannolikhet gjort med mening av Apple. Av någon anledning har de väl kommit fram till att det är bättre på detta sätt...

Vad jag tycker är kasst är att Apple inte dokumenterar förändringarna bättre för sina användare. Ingen som helst information om vad som är ändrat och vad som är fixat (mer än att de har lagt till radio-navigering och "fixat buggar"). Det är precis som om Apple inte vill erkänna att de där buggarna fanns...

Jag vet inte vad jag ska tycka, visst är det bra.. Men jag skulle nog hellre ha en tända/släcka knapp..
Då man på sin höjd behöver trycka 4 gånger på meny knappen för att komma till "Home"

Sen jag uppdaterade min iPod har ljudet på alla mina h.264 videor slutat funkat. Ljudet finns i ca 30 sekunder sedan hackar filmerna sig och inget ljud kommer. Jag har en annan film som är konverterad i MPEG-4 format. Den funkar helt perfekt. J*vla konstigt!

Ursprungligen av Ollesallagetter:

Sen jag uppdaterade min iPod har ljudet på alla mina h.264 videor slutat funkat. Ljudet finns i ca 30 sekunder sedan hackar filmerna sig och inget ljud kommer. Jag har en annan film som är konverterad i MPEG-4 format. Den funkar helt perfekt. J*vla konstigt!

Detta märkte jag idag då jag skulle checka lite TV serier på vägen hem. Sjukt drygt!!
Nä, en fix vorre på sin plats.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-12 21:07
Ursprungligen av gameover:

Detta märkte jag idag då jag skulle checka lite TV serier på vägen hem. Sjukt drygt!!
Nä, en fix vorre på sin plats.

Är det någon som har en 30Gb iPod video och har problemet med att video stannar och sedan fortsätter utan ljud? Vissa tycks ha teorier om att buggen bara drabbar 60 Gb maskiner...

Ursprungligen av ridax:

Är det någon som har en 30Gb iPod video och har problemet med att video stannar och sedan fortsätter utan ljud? Vissa tycks ha teorier om att buggen bara drabbar 60 Gb maskiner...

Hmm, vet du eller någon annan här, vilken sorts filändelse dessa filer som förlorar ljud o saker har?
*.m4v /'.mp4 eller vad?
Kan i vilket fall som helst säga att mina "mp4" filer är hlet felfria efter update!

Ursprungligen av patrikbrann:

Hmm, vet du eller någon annan här, vilken sorts filändelse dessa filer som förlorar ljud o saker har?
*.m4v /'.mp4 eller vad?
Kan i vilket fall som helst säga att mina "mp4" filer är hlet felfria efter update!

Jag har för mig att det var h.264 som inte fungerade. mp4 fungerar dock.

  • Medlem
  • 2006-01-12 22:24

Har oxå problem med att ljudet försvinner efter efter uppgradering. Har en 60gb ipod video.
Hittade detta på iSquints hemsida.

-----

60GB 5G iPod owners...don't upgrade! Posted Wednesday, January 11, 2006 by Tyler Loch
There's a bug with the new 1.1 iPod Software Update released yesterday by Apple that seems to only affect 60GB iPods.
Video files may skip ~30 seconds into playback, then continue without sound.
It doesn't seem to be limited to iSquint-produced files, and it's one of a few reported problems with the new update.

If you've already updated, either sit tight and hope for a 1.1a fix, or you can revert back to 1.0 iPod software using the CD that came with your iPod (it'll erase everything in the process).

------

Krister

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-12 14:00

jag bojkottar nya iPod Updater. verkar bara vara en massa tjall med den. kan de va pga att de stressade igenom den bara för att få den klar tills de presenterade FM-mottagaren?

ridax: Håller med om att vet verkligen är dåligt att de inte berättar vad de fixat med nya updatern. Folk hittar lite nya funktioner på måfå. Folk vet ju redan om de flesta buggar, varför inte bara erkänna vilka de fixat och vilka ändringar de gjort? Sneaky bastards!

Ollesallagetter: På iLounges forum så är det även många som har haft problem med sina h.264-filmer. Just med ljudet som du beskriver. Vet dock inte om de kom fram till någon bra lösning. Får nog hålla ögonen öppna där.

Jag tror inte det kommer ta lång tid innan det släpps en ny iPod updater. Så sjukt många som klagar på denna. Har en massa folk problem med Apples egna h.264-filmer måste de ju verkligen lösa problemet (eller?)!

Vissa har även haft problem med att ifall man trycker för snabbt flera gånger i rad på mittenknappen när en låt spelas så hänger sig skärmen på betyg-sidan. Så var försiktiga!

Ibland hatar jag Apple!
Vad ska man göra nu när inga h.264 fungerar. Ska man byta uppdater till den gamla?

En trevlig sak skulle vara om vi, här, samlade alla nya saker som har hänt med updater!
Saker som jag har märkt:
1. Det går smidigare och snabbare att spola i filmer, genom rullhjulet.
2. När man ser på film och vill in i vila så går det enklare (9/10 första gången man provar) innan gick det inte ofta, många var ju tvungna att sätta på musik innan de kunde sättaa iPod i vila.
3. Meny-saken, att hålla ner menyknappen nu gör att man kommer in till "förstasidan" istället för att sätta på/stänga av ljuset.
4. Radio-fjärren har fått stöd.

Har ni märkt något mer?

Ursprungligen av martin_stenmark:

En trevlig sak skulle vara om vi, här, samlade alla nya saker som har hänt med updater!
Saker som jag har märkt:
1. Det går smidigare och snabbare att spola i filmer, genom rullhjulet.
2. När man ser på film och vill in i vila så går det enklare (9/10 första gången man provar) innan gick det inte ofta, många var ju tvungna att sätta på musik innan de kunde sättaa iPod i vila.
3. Meny-saken, att hålla ner menyknappen nu gör att man kommer in till "förstasidan" istället för att sätta på/stänga av ljuset.
4. Radio-fjärren har fått stöd.

Har ni märkt något mer?

Vet inte om de e iPod eller iTunes..
Men det finns i alla fall en grej man kan ställa in för videoklipp.. typ om de ska vara en "film" / "musikvideo" eller nu "tv nånting".
väljer man TV så finns videon inte att se i ipoden.. >_<
Lite dumt tycker jag då. :/
Skulle vara coolt om de fanns en ny meny i ipoden som heter jusst "Tv program" eller nått!

De enda som hjälpte för att bli av me allt gnäll va att downgrade'a poden

kan tilläggas att h.264 är .mp4

  • Medlem
  • 2006-01-14 19:05

jag har problem med vanlig mp4. ibland kommer ljudet tillbaka efter "frysningen" och ibland inte, störigt i vilket fall som helst. funkade bra innan ju.

När det gäller ljudproblemet på h.264 löste jag det genom att spola tillbaka en sekund innan ljudet försvann och sen spola fram tills en sekund efter att det försvann och sen fungerade det resten av filmen. Fungerar det för er också?

Funkar inte för mig.

Ursprungligen av Ollesallagetter:

Funkar inte för mig.

Ok, då det är jag som encodat med konstiga inställningar bara.

  • Medlem
  • 2006-01-14 20:45

det med att spola lite fram eller bak funkar för mig med, men hur kul är det. får hoppas de släpper en ny updater snart annars går jag tillbaka till den gamla.

vad jag har läst mig till så verkar det vara vanligast på 60 gb och det kan även bero på vilken converter man använder sig av.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-14 21:06
Ursprungligen av Boti:

det med att spola lite fram eller bak funkar för mig med, men hur kul är det. får hoppas de släpper en ny updater snart annars går jag tillbaka till den gamla.

vad jag har läst mig till så verkar det vara vanligast på 60 gb och det kan även bero på vilken converter man använder sig av.

Ja, Videora verkar ju mycket drabbat, men trots att jag har hela Sex&City säsong 1-7 kodat med Videora, så fungerar det fint verkar det som på min uppdaterade 30 Gb iPod. Kanske det stämmer att det är 60 Gb som lidare av detta?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-01-14 23:39

Jag har inga problem med filmerna på min 60GB. Jag har i och för sig inte kodat filmer med Videora (har Mav och använder iSquint).

Det som är störande är dock som andra säger att man numera kan välja en film som TV Serie i iTunes, men det är inget som händer i iPoden. Man får inte filmerna under den kategorin. Däremot har de inte försvunnit helt från min iPod som det har hänt för vissa.

Jag märkte att det efter uppgraderingen inte längre gick att ladda iPoden i min väggladdare (ej orginal). Är det nån annan som råkat ut för det?

Ursprungligen av simonklinga:

Jag märkte att det efter uppgraderingen inte längre gick att ladda iPoden i min väggladdare. Är det nån annan som råkat ut för det?

Min 60Gb G5 funkar fint att ladda med min väggladdare, original!
Har också problem med filmer, ljudet försvinner efter en stunds stillastående. Om jag spolar så kommer ljudet tillbaka, det tar dock inte lång stund innan samma sak händer igen.

Hoppas att Apple gör något åt detta bara. Är lite rädd för att de inte skall bry sig då det inte påverkar filmer man köpt i iTunesstore, för de funkar väl? Har för mig att någon sagt det. De kanske tycker det är bra att det inte funkar att koda egna filmer, mindre olagligheter som pågår då...
Håller tummarna!

  • Medlem
  • 2006-01-15 18:58

min 60Gb G5 funkar att ladda med min original väggladdare också.

ska testa convertera mina tv-serier med en annan converter än videora så får jag se om det funkar. återkommer med resultatet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 18:09

Efter uppdateringen släcks min iPod G5 30GB så fort den börjar uppdatera från iTunes. Man ser alltså inte stoppbilden. Man kan trycka på alla knappar och snurra på hjulet men den tänds inte förrän syncningen är klar. FIXA EN 1.2 NU APPLE!

Ursprungligen av ktd:

Efter uppdateringen släcks min iPod G5 30GB så fort den börjar uppdatera från iTunes. Man ser alltså inte stoppbilden. Man kan trycka på alla knappar och snurra på hjulet men den tänds inte förrän syncningen är klar. FIXA EN 1.2 NU APPLE!

där sa du nått.. samma för mig med min 30gb...
stoppa in den i datorn & då är den släckt tills jag avmonterar den i iTunes

Dolt budskap---->>> APPLE STOP FUCKING WITH US

Naj, nu får det va nog. Nedgradering tills fixen kommer.

Bevaka tråden