Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör jag med bin- och cue-fil?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-20 15:27

Jag har en film i form av en bin- och en cue-fil. Finns det sätt att titta på filmen?
Har sökt på nätet, man rekommenderar VLC eller Quicktime men inget av dom funkar. Också GNU Vcdtools rekommenderas men den finns inte att ladda ner...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-20 16:22

Är du säker på att det är en film? Prova att montera med hjälp av Toast.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-20 17:08
Ursprungligen av Gunnar B:

Är du säker på att det är en film? Prova att montera med hjälp av Toast.

Jo, det ska vara en film, dom 2 filerna ligger i en mapp som bl.a. heter KVCD och VCD är väl ett filmformat tror jag..
Jag får försöka skaffa toast då.

• Oregistrerad
  • 2007-01-20 18:33

VCD = Video CD ... Toast tar Bin/Cue filer.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-01-20 21:18

det ska gå att spela upp med VLC. Jag brukar dra filen direkt på ikonen i Dock, har aldrig misslyckats.

bin/cue är en skivavbild. Den måste monteras på skrivbordet eller brännas på cd innan innehållet kan användas (=filmen spelas upp i ditt fall). Använd Toast som sagt, den tar bin/cue.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-21 09:12
Ursprungligen av johan_tanying:

bin/cue är en skivavbild. Den måste monteras på skrivbordet eller brännas på cd innan innehållet kan användas (=filmen spelas upp i ditt fall). Använd Toast som sagt, den tar bin/cue.

Den "måste" inte monteras eller brännas. Jag har spelat många bin/cue-filmer direkt i VLC. I vart fall så är det något djävulens (läs PC) påfund med bin/cue.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-21 10:42

Dra CUE till Toast så hittar Toast BIN filen automatisk (bin/cue ska ligga i samma mapp)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-21 12:31
Ursprungligen av REP:

Dra CUE till Toast så hittar Toast BIN filen automatisk (bin/cue ska ligga i samma mapp)

Tack för flera tips.
Jag gjorde först som ovan, drog cue till toast och då ser det ut enligt bilden, hur går vidare om jag vill göra en skivavbild och inte bränna en skiva?

Försökte annars också själv direkt välj Utilities - Mount disc image.
Då fick jag välja fil, cue var går men jag kunde välja den 800 MB stora bin-filen och då skapade en en "CD" på skrivbordet som heter SUPER_VIDEOCD med mapparna EXT, MPEG2, SEGMENT, SVCD men alla tomma?!

(jag testade idag återigen med att dra bin-filen till vlc, och det fungerade nu faktiskt)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-21 15:39
Ursprungligen av RobertK:

Tack för flera tips.
Jag gjorde först som ovan, drog cue till toast och då ser det ut enligt bilden, hur går vidare om jag vill göra en skivavbild och inte bränna en skiva?

Glömde lägga till skärmdumpen, här kommer den...

Jag lyckades i Skivverktyg gör en skivavbild av mappen med dom två filerna, det blev en .dmg-fil. Men vad jag ska jag med skivavbilden till???
Den går inte att öppna i DVD-spelaren när jag dubbelklickar på dmg-filen och filerna inuti är ju desamma som originalen...

Hursom, nu funkade det i alla fall i vlc som sagt ovan..

• Oregistrerad
  • 2007-01-21 14:57

Apples SkrivVerktyg klarar av att montera .IMG filer.

Testa att spela filen med Apples DVDSpelare.

1
Bevaka tråden