Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig i valet

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Står i valet o kvalet om vad jag ska köpa.
Antingen en Powerbook 15" 1GHz 768mb
eller en iBook 12 eller 14" 1.33GHz 1gb

Har jag rätt om jag tror att prestandan på en powerbook är bättre?
Men hur mkt bättre? Är iBooken bättre i vilket fall som helst?
Skulle kunna uppgradera PB till 1gb såsmåningom, men Hz? Stor skillnad eller märks det inte på en mac?

Jag är nybörjare så jag behöver era råd!

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-23 22:45

Köp inte iBook med 14".
Skillnaden i prestanda mellan Powerbooken och iBooken du nämner är knappt märkbar.
Powerbooken känns väl mer solid än iBooken som är lite plastig.
Betala inte för mycket bara.

Jag tycker att de ser någorlunda likvärdiga ut. Frågar du mig så är det priset som avgör.
Tänk på att en iBook 14' bara har samma upplösning som en iBook 12', så är ekärmstorleken viktig för dig så är det antingen en iBook 12' eller Powerbook 15' som gäller.

Jag tycker personligen att en Powerbook är trevligare att sitta vid än en iBook. iBooken käns väldigt plastig, men det är ju en smaksak.

Jag tycker att du ska köpa den som är billigast. Är iBooken billigast, köp den. Dels är den 0,33GHz snabbare, dels har den 1GB RAM (Mac OS X är trevligast på minst 1GB).
Men är däremot Powerbooken billigast så är det egentligen ingen direkt prestandaskillnad.

De är ganska likvärdiga prismässigt.
Trodde att PB hade ett större prestandaövertag, så är inte fallet?

Är det inte också så att en iBook har som max upplösning på 1024x768 medans PB kan ge 1280x864? Finare på PB ifs..

Ursprungligen av Tompas10:

Är det inte också så att en iBook har som max upplösning på 1024x768 medans PB kan ge 1280x864? Finare på PB ifs..

Jo, det är det jag menar. Ska du köpa en iBook så ska du inte köpa 14', då den högst kan köra 1024x768.
Det är inga problem att köra med det på en 12'-skärm, men på 14' så blir det nog ganska så jobbigt (satt iofs med 800x600 på en 15' tills jag skaffade min 12' PB).
Jag skulle nog satsa på iBooken. Något som du dock inte har nämnt är hur stor hårddisk de har. Det avgör en hel del.

Om de är ganska likvärdiga prismässigt, köp den med störst hårddisk.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 23:26

En iBook G4 12" i fint skick är inte fel... Tänk dock på att kolla batteriet så att det inte är slut, och framför allt hårddisken... Det är dyrt att byta hd på en iBook. Annars är ju Macbook billig nu.

Är det inte så också att Powerbooken har SDRAM medans iBooken har DDR?
Stor skillnad eller det är inget nämnvärt?

Har sån beslutsångest! Båda maskinerna kostar runt 5000:-, bra eller dåligt pris?

Hur mkt RAM kan man stoppa in i PB? Ska väl vara 2 slots, finns nån begränsning?1gb max??!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-24 14:59

Angående PowerBooken kan man tydligen stoppa in 2 GB RAM..

http://www.everymac.com/systems/apple/powerbook_g4/stats/powerbook_g4_1.0_15.html

Nej, det är Aluminium, den jag kanske ska köpa är en titanium..

• Medlem
  • 2007-01-24 18:41

Då hade jag valt iBooken helt klart. Minne är inte heller gratis och är man nybörjare slipper man gärna extra installationer kan jag tänka. Hur skiljer det i hårddiskstorlek mellan datorerna?

Ursprungligen av Tompas10:

Nej, det är Aluminium, den jag kanske ska köpa är en titanium..

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-24 18:35

Jahaa, okej.. Då är det väl 1 GB då.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-24 19:01

iBooken är ju en bra nybörjardator även om den har mindre skärm men iBooken är ju förstås nyare..

• Medlem
  • Österåker
  • 2007-01-24 19:14

Jag hade kört på iBooken.

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-06 15:08

Jag var i lite samma sits som du faktiskt, landade med en iBook G4 12" 1.33 512mb 40GB för 6 lax för några månader sedan, fan va tiden går, hursom, är mycket nöjd med den, batterier verkar inte vara tokdyrt heller och verkar hålla relativt bra, jag har 72% av orginalkapaciteten kvar och det är efter 225 laddnings cycklar.

Lycka till med ditt köp

Dessutom är 12"aren så j-vla söt

1
Bevaka tråden