Hur fasen blev detta en politisk debatt? Fattar inte hur alla diskussioner måste barka ditåt. För tio-tjugo år sedan var villkoren desamma för mammorna, men inte fanns det så många barnvagnar utanför caféerna. Var nog det fenomenet som skulle diskuteras? Är åtminstone det jag tänker kommentera, för det politiska som Richard tog upp må vara intressant, men något taget ur luften i denna diskussion, som om han vore en politiker på riktigt.
Till frågan ställd:
Är själv en lattepappa, eller önskar att jag vore det. Vi är tyvärr båda studenter, jag och min sambo, så vi har inte råd med speciellt mycket överskattat latte. Men hade vi haft råd med det hade vi hängt på espressobarerna varje dag, jag och min dotter.
Sen att det syns mycket nu har tre huvudförklaringar enligt mig:
1. Det är en babyboom nu. Föds fantastiskt mycket barn.
2. Barnfamiljer väljer i allt större utsträckning att bo kvar, eller flytta in, till centrala delar av städerna. Detta var inte lika vanligt förut då det var mer självklart att man skaffade villa i en förort så fort en yngling var på gång. Detta händer inte nu förrän kanske andra barnet, alt. då första barnet blivit runt 5-6 år.
3. Just lattekulturen kommer nog också från att man skaffar barn senare i livet. Man har karriär, sociala nätverk, och framförallt pengar, på ett annat sätt än förut. Och för att inte förlora det sociala hänger man på espressobarer, något man även har råd med då man har kommit en bit in i karriären.
Mina 5 kronor. Nu ska jag gå och sätta på lite bryggkaffe