Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få favvo-mp3:orna på vinyl?!

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Går det att pressa enstaka LP's någonstans? Säg att jag vill ha min klubbmusik, som för närvarande är i mp3, på vinyl istället för att kanske kunna snurra på fester osv. Finns det någon som kan erbjuda denna tjänsten eller är det orimligt dyrt att bara trycka enstaka vinyler? Vi snackar alltså några enstaka låtar per LP och en sådär 200 låtar.

Kan man inte köpa vinyl-svarvar som gör en skiva i taget ungefär som en CD-brännare fast för vinyl? Har för mig att jag sett det…
Troligtvis dyrt, men troligtvis billigare än att låta ett vinyl-tryckeri pressa en skiva…

Executive: Det borde väl fungera att göra dubplates, stället nedan var dyrt .
Har hört om ett billigt ställe i frankrike men har ingen adress dit.
Återkommer om jag får reda på' t.

http://www.dubplates-mastering.com/prices.html
http://www.dubplates-mastering.com/faq.html#kap4_3

Varför snurrar ni inte med final scratch med tillhörande tidskodsvinyl?
Koppla skivspelarna till F.S -ljudkortet och in i datorn.
Virtual DJ är ett system som är billigare där du inte behöver deras eget ljudkort
utan det räcker med ett asioljudkort, programvaran och deras tidskodsvinyler förståss.

Inte testat dessa prylar själv, men det finns säkert någon här som gjort.

Håller med om att det är lite tröttande att kånka med fetväskan med vinyl när
man ska spela skivor. Fler bra låtar per skiva hade gjort livet lättare...

EDIT: Virtual DJ finns nog inte till mac....

Ursäkta min okänslighet men varför detta bakåtsträvande till ett format med sämre ljudåtergivning än mp3? Räcker det inte med vinyl look på cd skivorna?

http://www.pearl.de/p/PE5215-Vinyl-Look-CD-R-25er-Spindel-Box-700MB-80Min-52x-black.html

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-05 09:28
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Ursäkta min okänslighet men varför detta bakåtsträvande till ett format med sämre ljudåtergivning än mp3?

Aj aj aj... Sämre ljud än mp3? Det gör ont i skälen att höra sådana påhopp mot vinylformatet. En bra vinylsvarv med fräscha plattor spelar skjortan av vilken mp3-låda som helst.

Ursprungligen av rhesus:

Aj aj aj... Sämre ljud än mp3? Det gör ont i skälen att höra sådana påhopp mot vinylformatet. En bra vinylsvarv med fräscha plattor spelar skjortan av vilken mp3-låda som helst.

Blir det verkligen bättre med svarvad vinyl från sönderkomprimerat mp3-material? Är det inte "lättare" att köpa bättre förstärkarutrustning till mp3-spelaren? Eller gör vinyl-svarvningen att ljudet blir mjukare (=bättre)?
(Vinyl är ok, men jag avskyr det oönskade knastret som nästan alltid finns där...)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-05 10:22
Ursprungligen av Alphonze:

Blir det verkligen bättre med svarvad vinyl från sönderkomprimerat mp3-material? Är det inte "lättare" att köpa bättre förstärkarutrustning till mp3-spelaren? Eller gör vinyl-svarvningen att ljudet blir mjukare (=bättre)?
(Vinyl är ok, men jag avskyr det oönskade knastret som nästan alltid finns där...)

Jag tror att du missförstod mig. Med "vinylsvarv" menar jag själva skivspelaren och jag pratar om fabrikspressade plattor från bra mastermaterial. Att pressa vinyl från mp3 ger naturligtvis ingen kvalitetsförbättring, snarare tvärtom.

Ursprungligen av rhesus:

Aj aj aj... Sämre ljud än mp3? Det gör ont i skälen att höra sådana påhopp mot vinylformatet. En bra vinylsvarv med fräscha plattor spelar skjortan av vilken mp3-låda som helst.

En pickup kan aldrig få bättre överhörningsdämpning mellan kanalerna än 26 dB frekvensgång och dynamik är beroende på pressning och pickupnål inte heller mycket att skryta med jämfört med en cd-spelare.

Jag kan förstå en viss nostalgi, men vill man lyssna på bra ljud är den digitala tekniken överlägsen

Ursprungligen av Örjan Borgström:

En pickup kan aldrig få bättre överhörningsdämpning mellan kanalerna än 26 dB frekvensgång och dynamik är beroende på pressning och pickupnål inte heller mycket att skryta med jämfört med en cd-spelare.

Jag kan förstå en viss nostalgi, men vill man lyssna på bra ljud är den digitala tekniken överlägsen

Nja, kanske siffrorna talar till det digitala mediets fördel, men nu talar vi om ljudupplevelser och det är nåt subjektivt. Om någon tycker att en bra vinyl-anläggning låter bättre än nåt annat så gör det det - för den personen. Oavsett siffror...

  • Oregistrerad
  • 2007-02-18 11:07
Ursprungligen av Örjan Borgström:

En pickup kan aldrig få bättre överhörningsdämpning mellan kanalerna än 26 dB frekvensgång och dynamik är beroende på pressning och pickupnål inte heller mycket att skryta med jämfört med en cd-spelare.

Jag kan förstå en viss nostalgi, men vill man lyssna på bra ljud är den digitala tekniken överlägsen

Där ligger FM-Stereo och Sattelit-stereo bättre till .-) Den kanalseparation man hör är ibland skämmande bra. (Fast nu svävar vi ut lite i tråden)

Ursprungligen av studiox:

Där ligger FM-Stereo och Sattelit-stereo bättre till .-) Den kanalseparation man hör är ibland skämmande bra. (Fast nu svävar vi ut lite i tråden)

Ja det blir lite OT men det är riktigt, analog stereoradio har bättre kanalseparation än en vinylgrammofon. FM-stereosystemet medger upp till 35 dB kanalseparation, men en cd klarar 96 dB vilket naturligtvis är mer än vad verkligheten kräver.
Digital NICAM-stereo (som vi har i TV:n) har bättre kanalseparation än FM-radio men sämre än en cd-spelare.
Men de digitala systemen är så bra att det går att sända helt olika ljudspår på de olika kamnalerna utan att de stör varandra, t ex olika språk till en film. Detta skulle inte gå i de analoga systemen.

Att pressa enstaka skivor är inte ekonomiskt försvarbart, det kostar kanske 7-8000 per styck.

Däremot kan man göra dubplates, som idag är mkt mer slitstarka än förr då dom görs av pvc och inte acetat, och är en sorts engångsskiva som inte kräver matriser osv.
Generellt kan man säga att ljudkvaliteten blir densamma som för pressad vinyl, och faktiskt också kan ge upp till 6dB, dock med något kortare speltid per sida.
Priset ligger på en femhundring inklusive frakt från europa, åtminstone dom företag jag testat.

Senast redigerat 2007-02-10 22:14

rhesus- I hear you..
Spelar själv mycket hip hop och även fast jag har skivor i mp3 eller cd så köper jag gärna Lp eller 12"singlar för ljudet... Bättre tekniskt är inte allt, känslan är allt...
Jazz ska vi inte snacka om...

Men köp Serato scratch om du vill köra på vinyl men från datorn...Funkar överjävligt bra..

Ja, jag missförstod, naturligtvis spelar pressad vinyl skjortan av vilket format som helst. Med rätt utrustning vill säga. Vinylen bör väl också vara inspelad och mastrad helt analogt också för att det ska vara helt analogt perfekt.

(Men det verkar faktiskt i första inlägget som trådskaparen Executive ville svarva sina mp3:or till vinyl.)

(F.ö. föredrar jag digitalt media för enkelheten och frånvaro av knaster.)

Visst är LP väldigt charmigt, men CD har tekniskt sett överlägsen kapacitet hur man än vrider på det. Synd att det kostar så mycket, Executive, för jag håller med om att det skulle vara skoj att få lite moderna låtar på LP-skiva.

Depeche mode släpper fortfarande alla singlar på vinyl!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-06 16:41

För en, tja kanske tio år sen, var det en hel del i london som pressade Dubplates från kassettband.
Kan låta rätt ok ändå.

Påståenden som dessa "Jag kan förstå en viss nostalgi, men vill man lyssna på bra ljud är den digitala tekniken överlägsen" är ju helt grundlösa.

Jämför en LP och en CD av samma inspelning och om ni inte har trasig utrustning eller rejäla vaxproppar kommer ni nog, som de flesta andra att uppleva att vinyl ger den större njutningen för örat. Få som gjort en sådan jämförelse som jag varit i kontakt med har vidhållit den "digitala teknikens överlägsenhet". Själv har jag slängt ut CD-spelaren.

Det var ju tal om att kunna göra sina egna vinyl i början av tråden, det går, men det är inte "riktig" vinyl, den skall inte hålla lika bra har jag hört, plus att apparaten går på i runda slängar 100 000 SEK.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-10 21:08
Ursprungligen av Jörgen U:

Jämför en LP och en CD av samma inspelning och om ni inte har trasig utrustning eller rejäla vaxproppar kommer ni nog, som de flesta andra att uppleva att vinyl ger den större njutningen för örat. Få som gjort en sådan jämförelse som jag varit i kontakt med har vidhållit den "digitala teknikens överlägsenhet". Själv har jag slängt ut CD-spelaren.

.

Det har jag också gjort. CD-skivorna har jag rippat och har på datorn som är kopplad till stereon. Själva skivan är ju redundant. Vinyl låter sig däremot inte rippas utan informationsförlust plus att man tappar känslan vid ett sådant övergrepp

Ursprungligen av Jörgen U:

Det var ju tal om att kunna göra sina egna vinyl i början av tråden, det går, men det är inte "riktig" vinyl, den skall inte hålla lika bra har jag hört, plus att apparaten går på i runda slängar 100 000 SEK.

Som sagt, nya tider.
Idag görs dubplates ofta av pvc, precis som "riktiga skivor", och tål nästan lika många spelningar och låter lika bra.

Vestax cutter går loss på cirka 100K men dom tester jag läst säger att den är svår att sköta har jag för mig, och att resultatet inte blir riktigt bra. Det finns även en snikvariant som man fäster direkt på sin 1200, läste om den för länge sedan. Osäker på vilket material man använder till dessa.

Ursprungligen av Jörgen U:

Påståenden som dessa "Jag kan förstå en viss nostalgi, men vill man lyssna på bra ljud är den digitala tekniken överlägsen" är ju helt grundlösa.

Jämför en LP och en CD av samma inspelning och om ni inte har trasig utrustning eller rejäla vaxproppar kommer ni nog, som de flesta andra att uppleva att vinyl ger den större njutningen för örat. Få som gjort en sådan jämförelse som jag varit i kontakt med har vidhållit den "digitala teknikens överlägsenhet". Själv har jag slängt ut CD-spelaren.

Tittar du på specifikationen på den signal du får ut från en bra inspelad cd från ett digitalt masterband så är den vida överlägsen på att återge originalinspelningen. Att men sedan är van vid att höra något annat och tycker det låter bättre är naturligtvis upp till var och en.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-02-12 07:14
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Tittar du på specifikationen på den signal du får ut från en bra inspelad cd från ett digitalt masterband så är den vida överlägsen på att återge originalinspelningen. Att men sedan är van vid att höra något annat och tycker det låter bättre är naturligtvis upp till var och en.

Eller så är det så att upplevelese och för den delen öron och hjärna inte styrs av fyrkantiga mätresultat. Faktum är att jag tycker att siffror är det minst intressanta som finns när man pratar om ljudupplevelse. Rent av helt ovidkommande.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Tittar du på specifikationen på den signal du får ut från en bra inspelad cd från ett digitalt masterband så är den vida överlägsen på att återge originalinspelningen. Att men sedan är van vid att höra något annat och tycker det låter bättre är naturligtvis upp till var och en.

Och ändå upplever många digitalt ljud som kallt och mindre behagligt än analogt. Något måste det ju bero på.

  • Medlem
  • 2007-02-11 20:21

Här finns en maskin som verkar fungera bra till detta !!

  • Medlem
  • 2007-02-11 20:21

Här finns en maskin som verkar fungera bra till detta !!

http://www.vinylrecorder.com/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-11 18:54

de här snubabrna stod bredvid oss på messe i år och svarvade till spår gratis till deutsche djs. var nån slags anordning som man placerade ovanpå en 1210a. verkade funka fint och inte särskilt dyr heller. hemsidan är ju hiskelig men dock informativ.

Ursprungligen av Dasse:

Här finns en maskin som verkar fungera bra till detta !!

http://www.vinylrecorder.com/

jag rekomenderar att börja glida omkring i second hand affärer (för skivor såklart) och gå på skivmässor och säka på ebay. köp skivorna med låtarna på, jag lovar att det är värt det!
om du gör't får du inte bara en fet skivsamling som är snyggare i hyllan än vilka cdskivor som helst, utan också ett sjukt roligt intresse. det sista pluset i ekvationen är att du kan upptäcka en massa andra låtar på skivorna än just den som är favoriten!

  • Medlem
  • 2007-02-12 10:45

Är du säker på att det inte går att köpa låtarna du vill ha på vinyl? Mer musik än de flesta vet ges ut både på vinyl och cd. Ibland ligger dessutom bonusspåren på vinylutgåvan och inte tvärt om som det var när cdn först kom.

Men eftersom du verkar hålla på en del med vinylformatet har du väl antagligen kollat detta.

Apropå debatten om cd vs vinyl är det faktiskt så att många nya skivor låter "bättre" på lp eftersom cd-versionen "överstyrs" för att tränga igenom i den bärbara spelaren/radion på bussen eller på stan. Dynamiken tas alltså mer eller mindre bort för att ge ett jämnare och mer lättlyssnat ljud. Ett känt exempel på detta är Rolling stones senaste (?) cd, A bigger bang som enligt recensioner i hifipressen är betydligt fattigare på dynamik än vinylutgåvan.

Vad man tycker om detta är ju naturligtvis upp till var och en men jag tycker att dynamik är en otroligt stor del av musikupplevelsen. Å andra sidan kan det ibland vara hopplöst att lyssna på låtar med stora dynamiska skillnader i mp3-spelare eller i bilen. Fast det kan man ju faktiskt fixa själv när man rippar från skiva till mp3.

HIttade förresten nyss en sida med massor av bra grejer på vinyl om man är inne på hiphop/soul/funk/jazz http://www.coulisse.se/index1.html

OK, 30000 för en egen vinylskrivare, femhundra för att få någon att göra enstaka ex... Det är ju rimliga pengar för den som behöver det, och en dyr men inte fruktansvärd lyx för den som bara måste ha en egen vinylplatta av någon anledning.

Jag är så digital att jag numera enbart använder vinylspelare när jag skall sampla vinyl till digitalt, men smaken och behoven är olika, och det är ju lite kultvärde i att göra en vinylskiva.

http://www.dubstudio.co.uk

lite billigare! ska nog dra till med o beställa en ensidig tiotummare till mig själv i födelsedagspresent!

Bevaka tråden