Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

cmyk:a i PS eller vid pdf-framställning

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Brukar ni öppna alla foton i Photoshop och cmyk:a dem där? Eller kan man ta genvägen och låta Indesign/Distiller konvertera bilderna till cmyk vid pdf-framställningen. Jag förstår att det till en del handlar om vilken kvalité man jobbar med, om det är en presentbok eller en broschyr, men ändå. Hur bra blir det när man gör det vid pdf-tillverkningen? Jag har provat vid ett par mindre jobb och det har fungerat bra.

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-28 12:00

Jag kör RGB hela vägen tills det är dags för tryck, då väljer jag bara rätt profil och låter InDesign sköta konverteringen. Visst blir kvaliteten ett smula bättre om du CMYK-ar i PhotoShop och simulerar mot rätt profil, men för min del skulle det ge mig så mycket mer jobb att det inte är värt att ens tänka på.

Det är exakt samma konvertering som sker. Den enda skillnaden är att man vid manuell konvertering i Photoshop kan välja att bearbeta / justera bilden ytterligare.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2007-02-28 13:48

Asterraster, jag skulle precis slänga ur mig samma fråga. Passar också på att fråga om hur inställningarna i pdf-genereringen.
1. Högupplöst RGB-bild i InDesign
2. Exportera till pdf.
3. Kollar kompression och upplösning
4. skärmärken och 3 mm utfall
5. a) color conversion: convert to destination
b) destination: ex. Euroscale Coated v2
c) profile inclusion policy: här är jag osäker - vad göra, inkludera eller kasta bort profiler?

Missar jag nånting om jag gör såhär?

Jag brukar göra ungefär så. Brukar gå via ps-fil och distiller, men det kanske är onödigt omständigt? Har dock hört att det ska bli bättre så.

I den färdiga inställningen"Tryckkvalitet" så ska färgprofilen inte bifogas, vilket i och för sig låter konstigt.

Jag brukar granska pdf:en med Acrobat professionals preflight-funktion. Bra så att man inte missat något. Ibland kan en bild av misstag ligga kvar som lågupplöst, eller någon logga med dekorfärg ger en pdf med fem tryckfärger.

Tack för svaren! Här kommer en följdfråga.
Om man cmyk:ar i PS så kan man se på skärmen om någon bild inte blir bra utan måste justeras efteråt.

Om ID får göra cmyk-konverteringen och man sedan granskar pdf:en i Acrobat Professional borde man väl på samma sätt upptäcka eventuella oönskade färgnyanser i bilderna? Och då kan man ju åtgärda de aktuella bilderna och göra en ny pdf. Eller ser man det på något sätt mer korrekt i PS?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2007-03-01 09:47
Ursprungligen av Asterraster:

Jag brukar granska pdf:en med Acrobat professionals preflight-funktion. Bra så att man inte missat något.

Jag förstår inte hur det går till.
Jag väljer i menyn: [Advanced] och så [Preflight] och får en massa profiler att matcha mot. Säg t. ex. att jag väljer [sheetfed off-set, CMYK]
Då får jag en mängd felmeddelanden, ex att dokumentet saknar namn, att det har fel antal sidor(?) m.m.
Kanske gör något enkelt fel?

Ursprungligen av freddan:

Jag förstår inte hur det går till.
Jag väljer i menyn: [Advanced] och så [Preflight] och får en massa profiler att matcha mot. Säg t. ex. att jag väljer [sheetfed off-set, CMYK]
Då får jag en mängd felmeddelanden, ex att dokumentet saknar namn, att det har fel antal sidor(?) m.m.
Kanske gör något enkelt fel?

Jag tycker också att preflight är rörigt. förstår inte hälften av alla felmeddelanden och varningar. Jag har försökt knåpa ihop en bantad tryckbarhetstest. Brukar kolla sådant som jag förstår mig på som upplösning på bilder, antal tryckplåtar etc . Har också tack vare preflight upptäckt text i illustratorbilder där svart innehöll alla fyra färgerna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-02 10:31

Det här är roligt, Richard och jag har haft många inlägg i dessa frågor

Det enda val man ska göra i InDesign vid export är PDF/X1-a eller om tryckeriet vill/kan ha PDF/X3 om man ska göra PDF-filer till tryck. INGA ANDRA VAL ÄR TILLRÄCKLIGT BRA!!!!

Om man sen vill göra Preflight i Acrobat så ska man då välja motsvarande profiler, PDF/X1-a eller PDF/X3.

Vad det gäller färghanteringen så är det enkelt. Som Richard säger, det är ingen skillnad på hur hanteringen går till om PS eller ID begär färghantering från Adobes färgmotor. Det är en central teknik för Adobes program och utförs alltså inte av kod i PS eller ID.

Man kan se samma sak på skärmen i PS eller ID om man väljer korrekturvisning.

Om man monterar en bild i InDesign som inte har en ICC-profil inbäddad så tilldelas den bilden den ICC-profil som dokumentet har. Man kan om det är en TIFF, JPEG eller PSD högerklicka på bilden och i bildinställningar tilldela just den bilden en annan profil än dokumentets om det skulle vara nödvändigt. Bilder utan profil bli en ren gissningslek.

När det gäller Distiller och inställningen "Tryckkvalitet" så kan man ifrågasätta den ganska mycket. Den största invändningen jag har mot den är att den använder färghantering och tvingar över i SWOP om den används i sin ursprungsiinställning.

Det finns INGET SKÄL i VÄRLDEN att använda Distiller vid arbete i InDesign. De tryckerier som säger att det bara funkar med detta har antingen helt åt skogen fel eller sitter med MYCKET gammal utrustning som inte klarar annat. Det som var fel i Rippar gällde Harlequin PostScript kloner vars fel rättades av dem innan InDesign 2 kom ut. Sen om ditt tryckeri inte uppdaterat sin ripp sen 2001 är väl då inte Adobes eller InDesigns brist?

Så för att göra livet enklare, exportera till PDF/X-1a så får du en helt problemfri PDF att skicka till tryckeriet. Om ditt tryckeri klarar av det ge dem en PDF/X-3, men då överlåter du CMYK-ansvaret på dom.

Lycka till!!

Janne Suhr
Färgkonsult

Ursprungligen av jannes:

Så för att göra livet enklare, exportera till PDF/X-1a så får du en helt problemfri PDF att skicka till tryckeriet. Om ditt tryckeri klarar av det ge dem en PDF/X-3, men då överlåter du CMYK-ansvaret på dom.

Tusen tack för upplysande svar!
Jag fick just en pdf-inställningsfil från ett tryckeri. Om jag förstår det rätt så är det en variant på PDF/X-3, eftersom färghanteringsregeln är satt till: Lämna färg oförändrad.

Är det någon risk att låta tryckeriet hantera cmykningen? Känns lite pirrigt. Men om korrekturfärgsinställningen i ID är så bra som du skriver så ska det väl inte kunna gå fel?

En konstig sak med pdf-inställningsfilen är att upplösningen är satt till 600. I alla andra som har med tryck att göra är upplösningen 2400.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-02 12:59
Ursprungligen av Asterraster:

Tusen tack för upplysande svar!
Jag fick just en pdf-inställningsfil från ett tryckeri. Om jag förstår det rätt så är det en variant på PDF/X-3, eftersom färghanteringsregeln är satt till: Lämna färg oförändrad.

Är det någon risk att låta tryckeriet hantera cmykningen? Känns lite pirrigt. Men om korrekturfärgsinställningen i ID är så bra som du skriver så ska det väl inte kunna gå fel?

En konstig sak med pdf-inställningsfilen är att upplösningen är satt till 600. I alla andra som har med tryck att göra är upplösningen 2400.

Om den inte har PDF/X3 valt som standard så är det inte en sån. Det finns inga varianter här.

Jag det kan vara pirrigt eftersom du inte vet alls hur de utför gör. De kanske inte ens använder den profil som de gett dig! Så även om du proofat på skärmen så kanske det inte blir som det du sett.

Jag antar att det är upplösningen för 1-bits bilder du refererar till, den klarar sig oftast med 1200 dpi men 600 låter lågt.

Vanliga bilder klarar sig med 300 dpi upp till 175 linjers normalt raster, även om 350 vore att föredra.

Janne

Ursprungligen av jannes:

Jag antar att det är upplösningen för 1-bits bilder du refererar till, den klarar sig oftast med 1200 dpi men 600 låter lågt.

Jag refererar till inställningen av upplösning under fliken allmänt om man granskar inställningarna i distiller. Men det ska man kanske inte göra? Det syftar väl på upplösningen som texten trycks med? I ID syns inte den inställningen någonstans, så den kanske man inte behöver bry sig om?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-02 14:28

Nä, den inställningen har du inget behov av här.

Janne

Man ska aldrig tro på rykten och löst prat

De allra första versionerna av InDesign (före 1.5.2) hade en del buggar. Versioner fram till CS hade ett annat sätt att hantera typsnitt än Distiller. Från och med CS2 är skillnaden i typsnittshantering borta och resultatet är praktiskt taget omöjligt att skilja åt.

De mikroskopiska skillnaderna som finns har inget med "bättre" eller "sämre" att göra, utan är enbart ett resultat av att man i Distiller måste gå via en mellanliggande PostScript-fil, medan InDesign skapar PDF-filen direkt från sidobjekten.

Pga av att InDesign kan gå direkt ger InDesigns PDF-export flera fördelar och du bör därför alltid använda den, om du inte har något direkt skäl att låta bli.

Däremot skulle jag vilja ifrågasätta om du inte bör använda PDF/X-1a istället för "Tryckkvalitet" - men allt det beror på tryckmetod och vad ert tryckeri föredrar

På samma sätt som du kan bedöma hur en RGB-bild kommer att bli som CMYK:ad i Photoshop kan du göra det i InDesign, genom att ha en korrekt färginställning och genom att aktivera korrekturfärger

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Däremot skulle jag vilja ifrågasätta om du inte bör använda PDF/X-1a istället för "Tryckkvalitet" - men allt det beror på tryckmetod och vad ert tryckeri föredrar

Senast jag pratade med ett tryckeri tyckte de att "Tryckkvalitet" var bra. Jag hittar just ingen skillnad mellan "Tryckkvalitet" och "PDF/X-1a:2001". Finns det dolda skillnader?

Jag ska naturligtvis kolla med tryckeriet inför det aktuella jobbet.

Bilderna blev inte lika brilljanta när jag ändrade till "visa korrekturfärger".

Syftet med färghantering är inte att ge så briljanta färger som möjligt på skärm, utan att ge förutsägbarhet

Jag jobbar med prepress/repro på tryckeri och jag föredrar att få PDF/X-3:2002 vilket funkar utmärkt att göra direkt från CS2.
Man får en utdatametod och alla iccprofiler inkluderade i PDFen, vilket gör att bilderna cymk:as rätt i rippen även om det är fel profil från början. Utdatamedtoden är suverän när du öppnar PDFen i Arcobat pro eftersom om du väljer förhandsgranska utdata så simuleras färgerna med rätt tryck(icc)-profil med en gång, man behöver alltså inte välja rätt profil för att simulera tryck.

Tänk på att för att få så bra rgb-cmyk eller cmyk-cmyk konvertering som möjligt så måste bilderna du använt i dokumentet ha inbäddade icc-profiler annars kan det bli lite tokigt.

Indesign CS2 gör superbra PDFer, det finns ingen anledning att skapa PS först.

PDF/X-3:2002 vill inte alla tryckerier ha. Det beror oftast på hur modern utrustning dom använder. Fråga alltid tryckeriet hur dom vill ha PDFerna levererade.

Ursprungligen av rappapappa:

Tänk på att för att få så bra rgb-cmyk eller cmyk-cmyk konvertering som möjligt så måste bilderna du använt i dokumentet ha inbäddade icc-profiler annars kan det bli lite tokigt.

Och hur gör man då om man får ett foto utan färgprofil? Tilldela, konvertera eller vad? Jag kan aldrig hålla ordning på det där.

Har lite frågor kring detta. Har skickat iväg en trycksak till tryckeriet men detta är inte mitt område egentligen. En droppskugga över en eps ser knasig ut i pdf och tryck.

Tryckeriet har inte gett några svar på färgprofil eg. De kom in sent o bilderna är cmykade till euroscale iso fogra27. Tryckeriet vill ha dokumentet utan färgprofil för att det ska bli rätt. Hur menar han då? De vill ha pdf-en i version 1.3

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 15:12

1. Har du kollat om det finns dekorfärger i EPS-grafiken? Det är troligen orsaken till problemet.

2. Exportera en PDF/X-1a fil så får tryckeriet det de önskar.

Janne

1
Bevaka tråden