Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig att välja en Mac-kompatibel digitalvideokamera för under 3000:-

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag håller på att hjälpa min syster att köpa en MiniDV-kamera till hennes Mac (iMac G4 OS 10.4.8)
men överallt där jag kollar på nätet så är det en riktig djungel. Väldigt få kameror verkar ha stöd för Mac. Sonys kameror är de enda som verkar Mac-kompatibla. Till saken hör även att kameran skall vara så billig som möjligt, helst under tretusen kronor. Om det bara funkar med iMovie och iDVD så skulle det vara perfekt. Har någon något tips att ge mig på Mac-kompatibla digitalvideokameror?

/Tack på förhand/

Mvh/T

Har en Canon MV900, funkar helt okej, widescreen redigering funkar också bra i Imovie HD. Billigaste priset ca 2500 ink frakt på nätet.

Ursprungligen av Tobias Thor:

Väldigt få kameror verkar ha stöd för Mac. Sonys kameror är de enda som verkar Mac-kompatibla.

Vadå? De allra flesta kameror som har FireWire eller USB2 funkar med iMovie. Kolla på apple.com vilka som har officiellt stöd.

Som Stefan säger så funkar de flesta, även om många skriver att man måste ha minst en Pentium III i systemkraven...

Har också en Canon MV900 och den är helt OK för det priset. Nackdelarna med den är att bandmekanismens ljud går in i mikrofonen samt att den inte är så bra på dåliga ljusförhållanden. Men jag skulle tro att det är ganska lika på de flesta märken i den klassen. Köpte min på Dustin med band och väska för 2800 tror jag.

Såg nu att samma paket gått ner en hundring:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010092940
2695kr

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-11 17:45

Vi ska köpa en digitalkamera nu snart, budgeten ligger på ungefär 2300:- Då nästa datorn i det där huset blir en Mac så vill jag gärna att kameran är iPhoto-kompatibel, vare sig det står på Apples hemsida eller om ni nu bara vet det. Om docka medföljer/finns är detta en fördel.

Någon som kan hjälpa till?

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Har också en Canon MV900 och den är helt OK för det priset. Nackdelarna med den är att bandmekanismens ljud går in i mikrofonen samt att den inte är så bra på dåliga ljusförhållanden.

Samma erfarenhet som Johan, dock har MV900:an en mic ingång som jag använt framgångsrikt med en MD Mic.

min mv950 har jag kört... rätt ok... spelade in lite festfillm... funkade bra.

De kameror som är aktuella är:

-Samsung VP-D371W/XEE
-SONY DCR-HC37E

Båda finns på
http://www.audiovideo.se/kamList.aspx?vgrguid=a47b9644-bc37-4604-970b-5765877f17f3

Någon som har erfarenheter av dessa?

Både jag och syrran ogillar El-giganten, Siba, OnOff mfl pga dåliga erfarenheter så i annat fall får det bli att beställa över nätet på typ Inwarehouse eller Dustin. Men hon vill gärna ha kamera så snabbt som möjligt (ivrig att fånga minnen; ca tre månader gammalt barn...)

Vilka erfarenheter har ni av Inwarehouse, Dustin m fl. Finns det bättre och billigare ställen?

Mvh/T

Det blev en SONY DCR-HC27 HANDYCAM. Funkar bra med iMovie.

Tack för hjälpen allihopa!

Mvh/T

1
Bevaka tråden