Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Symantec: MacOSX har fler säkerhetsluckor än Windows XP

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Va, är det sant!? Jag måste sluta med det!

Det konstiga är att innan vi bytte till Mac lade vi tusentals kr på antivirusprogram och att rensa ut virus och reparera skador. Nu lägger vi inte ett ÖRE och inte får vi några virus i Mac! Konstigt!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-03-31 20:47
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Det konstiga är att innan vi bytte till Mac lade vi tusentals kr på antivirusprogram och att rensa ut virus och reparera skador. Nu lägger vi inte ett ÖRE och inte får vi några virus i Mac! Konstigt!

Konstigt att du inte lärde dig gratis torrent eller DC på den tiden.

Ursprungligen av Tjarven:

Konstigt att du inte lärde dig gratis torrent eller DC på den tiden.

Du menar att köra ett piratat virusskydd? Aldrig i livet! Inte ens med Windows skall man ens fundera på att köra piratprogram på ett företag, och speciellt på Windows är risken stor att man på kuppen får in det man ville skydda sig från.

Jag fick intrycket att Björn Wahlsten talade om företag, det kanske inte är så men handlar det om det så skall man absolut köra "vitt".

Nej, inte speciellt.

Tjarven, hade jag haft tillgång till ett bra forum hade jag kanske hittat torrent eller något annat. Emellertid vill/ville inte de som tjänade pengar på Windows svagheter förlora intäkter från mig- så därifrån var ingen hjälp att hämta därifrån.

Intressant med Windows Vista. De skyddar dataströmmar genom att kryptera data från källa till slutenhet - PMP. Det kommer inte att bli smärtfritt för alla användare. Hoppas inte Mac går samma väg!

Först kom berättelsen att det inte var lönt att skriva maskar, trojaner och virus för Mac. Nu kommer berättelsen att det inte finns tillräckligt skydd. Hur det än är, så är ägare av nya Apple maskiner TREDUBBELT hotade, eller mer. De kan ha Mac OS X, de kan ha Windows 95->NN (nyaste nytt), de kan ha RedHat, Sun och solhattsfnatt. UUUjjaamaa. En gång fanns det en akronym FUD, som betydde något. Nu är det affärsmoral (-).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-04-01 20:14

Ahhhh. Det måste varit ett aprilskämt, men någon på symantec skickade det för tidigt

Det var nog inte de Tjarven menade, han menar nog (rätta mig om jag har fel) att på den tiden så laddade man inte hem tusentals filer till sin dator ganska så regelbundet vilkt man gör idag, vilket är en bra väg att få hem virus och därför är det alltså mycket vanligare med virus.

Hej

Det som är konstigt att mina PC+windows xp sp1 +sp2 går saktare för varje dag som går

undrar om det är MacOSX som har fler säkerhetsluckor än Windows XP eller är det tvärtom

mvh hanibal

Ursprungligen av hanibal:

Hej

"undrar om det är MacOSX som har fler säkerhetsluckor än Windows XP eller är det tvärtom

mvh hanibal

men nu är det Vista som gäller och det är tydligen säkrare än OS X:

http://www.macworld.com/news/2007/04/30/daizovi/index.php

"I have found the code quality, at least in terms of security, to be much better overall in Vista than Mac OS X 10.4. It is obvious from observing affected components in security patches that Microsoft’s Security Development Lifecycle (SDL) has resulted in fewer vulnerabilities in newly-written code. I hope that more software vendors follow their lead in developing proactive software security development methodologies."

säger vinnaren i tvävlingen där det gällde att hacka OS X.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-04 12:04
Ursprungligen av Macce65:

men nu är det Vista som gäller och det är tydligen säkrare än OS X:

http://www.macworld.com/news/2007/04/30/daizovi/index.php

"I have found the code quality, at least in terms of security, to be much better overall in Vista than Mac OS X 10.4. It is obvious from observing affected components in security patches that Microsoft’s Security Development Lifecycle (SDL) has resulted in fewer vulnerabilities in newly-written code. I hope that more software vendors follow their lead in developing proactive software security development methodologies."

säger vinnaren i tvävlingen där det gällde att hacka OS X.

Det är hans mycket personlig åsikt. Och skulle inte lita på det för fem öre. Litar mer på min egen åsikt. Att Vista har en hel del bra grejer i deras säkerhet. Men de har också en hel del idiotiska saker. Och vista kommer säkerligen gå samma öde till mötes som alla andra Windows-versioner. Folk kommer stänga av UAC och få virus, virus kommer spridas via email eller msn och sådan var allt igång.
Sålänge det finns dumma användade finns det alltid virus. Och eftersom så stor del utav windowsfolket faktiskt inte har en aning om vad de gör, och Microsoft är sämst på att förklara det till dem, så kommer de dumma användarna aldrig förstå vad de gör.

MS måste sätta sig ner och skapa ett användarvänligt system, system som inte är påfrestanda att använda, system som inte ställer frågor hela tiden och system som faktiskt inte ställer lika dana frågor oavsätt situation. Deras dialogrutor måste få ett bättre språk med bättre förklaringar. Och framförallt, de måste skapa en 3e-partsmiljö som inte är full utav spyware, men till och med MS egna Messenger har reklam, så de är inget föredömme där.

Jag skulle aldrig acceptera att Apple släpper in reklam i OS X. Stora rutor som när jag drar musen över blir jättestora, råkar jag trycka på rutan öppnas en hemsida. Fyfan för sådant. Men detta har Microsoft gjort, och jag vet hur irriterade endel vänner jag har är över det. Och för varje dag som går kommer de ett steg närmare att skaffa en mac.

Ursprungligen av Sidde:

Det är hans mycket personlig åsikt. Och skulle inte lita på det för fem öre. Litar mer på min egen åsikt. "
"Sålänge det finns dumma användade finns det alltid virus. Och eftersom så stor del utav windowsfolket faktiskt inte har en aning om vad de gör, och Microsoft är sämst på att förklara det till dem, så kommer de dumma användarna aldrig förstå vad de gör.
.

Skönt att höra att du är neutral och ödmjuk när du idiotförklarar en stor del av 500 miljoner Windowsanvändare.
Hur gjorde du Din jämförande ananyls mellan koden i OS X o Vista? Det är väl inte bara en personlig åsikt?
Dino Dai Zoivi jobbar tydligen som forskare i New York och använder själv Mac.. Såvitt jag kunnat läsa idiotförklarade inte Dino DA Zoivi alla OS X -användare bara för att han anser att OS X kod är mindre säker än Vista's:

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=39327

Senast redigerat 2007-05-05 19:04
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-05 20:35
Ursprungligen av Macce65:

Skönt att höra att du är neutral och ödmjuk när du idiotförklarar en stor del av 500 miljoner Windowsanvändare.
Hur gjorde du Din jämförande ananyls mellan koden i OS X o Vista? Det är väl inte bara en personlig åsikt?
Dino Dai Zoivi jobbar tydligen som forskare i New York och använder själv Mac.. Såvitt jag kunnat läsa idiotförklarade inte Dino DA Zoivi alla OS X -användare bara för att han anser att OS X kod är mindre säker än Vista's:

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=39327

Jag skrev att det var in åsikt. Så visst är det min personliga åsikt. Men det finns ett dussintal säkerhetsvarningar kring UAC och nya säkerhetsfunktioner i Vista. Problemet är inte koden. Problemet är hur man presenterar val och frågor samt information till slutanvändaren. Ett system är bara så säkert som den svagaste länken, och oftast är den svagaste länken slutanvändaren. Detta har varit Windows fall sedan de skapades. Kolla bara på alla MSN-virus eller email-virus. Som måste triggas utav en mänsklig handling.
Dino Dai Zoivi må vara en smart kille, men han ser bara ur kod-synpunkt och där är vista säkrare tycker han. Men koden är inte ett stort problem idag. Väldigt få enorma datorincidenter, som massiva mailutskick osv. är baserade på tex Remote Exploits och liknande. Som herr Dino Dai Zoivi mest snackar om. De flesta säkerhetshål är oftast inte ens säkerhetshål rent tekniskt. Utan bara svaga punkter där man kan lura användaren att öppna något personen tror är en bild, men visade sig vara ett program.

Jag talar ur min egen personliga åsikt. Jag må bara ha 30 poäng datorsäkerhet från högskola, och herr Dino Dai Zoivi har säkert mer. Men han tar bara upp säkerhet i kod. Säkerhet är så mycket mer än kod.
Microsoft faller inte på koden. De faller på implementationer utav lösningar. Outlook hade inte enorma mängder hål. Det hade bara ett dåligt säkerhetstänkade, det tillät program att exekveras när man tittade på ett mail. Att sedan Windows tillät, och fortfarande tillåter, installationsprogram att få rättigheter att lägga till drivrutiner och liknande i kärnan. Utan någon som helst varning till användaren, tycker jag är ett säkerhethål. Men rent tekniskt är det inte ett hål. Det är bara en svaghet man kan utnyttja.

Om du tycker jag är partisk, vad är inte du? Jag har sett dig i andra trådar

Ursprungligen av Sidde:

Jag skrev att det var in åsikt. Så visst är det min personliga åsikt. Men det finns ett dussintal säkerhetsvarningar kring UAC och nya säkerhetsfunktioner i Vista. Problemet är inte koden. Problemet är hur man presenterar val och frågor samt information till slutanvändaren. Ett system är bara så säkert som den svagaste länken, och oftast är den svagaste länken slutanvändaren. Detta har varit Windows fall sedan de skapades. Kolla bara på alla MSN-virus eller email-virus. Som måste triggas utav en mänsklig handling.
Dino Dai Zoivi må vara en smart kille, men han ser bara ur kod-synpunkt och där är vista säkrare tycker han. Men koden är inte ett stort problem idag. Väldigt få enorma datorincidenter, som massiva mailutskick osv. är baserade på tex Remote Exploits och liknande. Som herr Dino Dai Zoivi mest snackar om. De flesta säkerhetshål är oftast inte ens säkerhetshål rent tekniskt. Utan bara svaga punkter där man kan lura användaren att öppna något personen tror är en bild, men visade sig vara ett program.

Jag talar ur min egen personliga åsikt. Jag må bara ha 30 poäng datorsäkerhet från högskola, och herr Dino Dai Zoivi har säkert mer. Men han tar bara upp säkerhet i kod. Säkerhet är så mycket mer än kod.
Microsoft faller inte på koden. De faller på implementationer utav lösningar. Outlook hade inte enorma mängder hål. Det hade bara ett dåligt säkerhetstänkade, det tillät program att exekveras när man tittade på ett mail. Att sedan Windows tillät, och fortfarande tillåter, installationsprogram att få rättigheter att lägga till drivrutiner och liknande i kärnan. Utan någon som helst varning till användaren, tycker jag är ett säkerhethål. Men rent tekniskt är det inte ett hål. Det är bara en svaghet man kan utnyttja.

Om du tycker jag är partisk, vad är inte du? Jag har sett dig i andra trådar

Håller med till 100%

” Men rent tekniskt är det inte ett hål. Det är bara en svaghet man kan utnyttja.”

Det spelar egentligen ingen roll vad det är eller kallas för! Det är en säkerhetsrisk till systemet stabilitet och funktion, vilket är farligt nog vare sig det kallas för hål ut teknisk mening eller ej!

En sak som man lätt glömmer är att inget system kan blir 100% säkert på grund av att det är människor bakom spakarna tyvärr är vi inte 100%.
Där med kommer inget system att vara mer säker än vad användaren kunskap tillåter. Däremot kan säkerhets förbättringar hjälpa till så användningen av systemet blir mindre sårbart.

Ursprungligen av Macce65:

men nu är det Vista som gäller och det är tydligen säkrare än OS X:

http://www.macworld.com/news/2007/04/30/daizovi/index.php

"I have found the code quality, at least in terms of security, to be much better overall in Vista than Mac OS X 10.4. It is obvious from observing affected components in security patches that Microsoft’s Security Development Lifecycle (SDL) has resulted in fewer vulnerabilities in newly-written code. I hope that more software vendors follow their lead in developing proactive software security development methodologies."

säger vinnaren i tvävlingen där det gällde att hacka OS X.

Hej

Först läs första inläget =(Enligt datasäkerhetsföretaget Symantec hittas fler säkerhetshål i Mac OSX än i Windows XP, enligt dagens papperupplaga )

han skrev windows XP jag kan inte få till den att bli windows vista

men i alla fall man säger skit in skit ut

xp eller vista är samma sak trots alla miljoner program rad coder som den inehåller

och trots alla fel programerade code rader MS hittar och rättar

Det enda säkra som jag upplever är att mina 3 pc med windows krachar /segar och dom överlever inte 1 minut uppkoplad till internet utan virus skydd mm

medan macen krachar inte och fungera utan virus skydd mm

än så länge (jag vet att det är tidsfråga innan det kanske börjar dycka upp mera sådant till mac os x men till dess är säker alla säkerhetes lukor i xp inte hinner bli täpta och kanske visar det sig att vista är värre

än xp

mvh hanibal

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-10 10:17

Konstigt att symantec anger en massa problem som man aldrig hör av utav användare av os x. Deras syn på saken är inte objektiv eftersom de har ett ekonomiskt intresse i detta.

Macke65, Du är lika förutsägbar som att kalle Anka visas klockan 15 varje julafton.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-06 00:09

Jag måste nästan avreagera mig på Symantec och deras "Norton Antivirus"...

Så sent som igår fick jag kasta ut senaste Norton från en bärbar (visserligen gammal compaq med 1.8Ghz P4 prolle) och bereda vägen för 2003 versionen.

Är detta den dystra utvecklingen för windows användare? Tyvärr finns inte all mjukvara jag behöver till OS X...

//Bylund

  • Medlem
  • 2007-10-10 01:27

Det är därför man skall skaffa sig en ny mac. För de fåtal program som man inte hittar till mac, kör man t ex XP i Boot Camp, på samma dator. För allt annat -MacOS X.

Ursprungligen av Csoft:

...Tyvärr finns inte all mjukvara jag behöver till OS X...

//Bylund

Vista säkrare än XP, Mac OS, Linux efter första 180 dagarna:

http://www.tgdaily.com/content/view/32596/118/

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-24 10:55
Ursprungligen av Macce65:

Vista säkrare än XP, Mac OS, Linux efter första 180 dagarna:

http://www.tgdaily.com/content/view/32596/118/

Artikeln säger att Vista har färre hittade samt fixade brister jämfört med andra system. Visst, du har rätt i att det är säkrare på den biten än andra system ja. Men som alltid, systemet är bara så säkert som den svagaste länken.
In the end handlar det alltid om vilka svagheter som utnyttjas och om de går att göra ett intrång genom den svaga punkten.
Vista har nog ganska rejält genomarbetad kod, beviserligen har de gjort sitt jobb bra. Men hur ligger det till med spyware, trojaner och annat där det är användaren man kan skylla?
För det är väl ändå där XP har sin största svaghet.

Symantec...finns det nå't värre än Symantecs tusentals påminnelseflikar som poppar upp precis hela j*vla tiden i nedre högra hörnet på en dum PC?

om man är lat och inte orkar bry sig om hur skiten funkar, som jag, är osx the shit

Glöm inte att det är de så kallade säkerhetsföretagen som tjänar mest på virus och spam. Därmed har de ett finansiellt intresse av att situationen inte blir löst, det blir ju bättre för dem ju större eländet blir och ju fler användare som tvingas slanta några hundralappar per år i all evighet.

Glöm inte heller alla nyttiga idioter som springer benen av sig i ärenden åt säkerhetsföretagen, däribland godtrogna kvällstidningar, men även offentliga organisationer som exempelvis de experter från Post- och Telestyrelsen, Krisberedskapsmyndigheten samt våra kommuner och landsting som står bakom http://surfalugnt.se/ som skriver att “de hot som finns mot MacOSX är inget att leka med, de senaste veckorna har maskarna Leap och Inqtana drabbat ett antal Macintosh-användare” givetvis åtföljt av standardrådet “köp brandvägg och virusprogram för att vara helt trygg”.

Det retar mig inte så mycket att de far med osanning, det gör okunniga människor. Men det retar mig som fan att myndigheter springer ärenden åt så kallade säkerhetsföretag och försöker kränga deras produkter till kunder som inte behöver dem. Man ska kunna lita på myndigheter och att de inte ska bete sig som yra höns.

Bevaka tråden