Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

canon 350d eller nikon d40 till en nybörjare

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-24 18:25

Jag funderar på att ta steget in i dslr-världen och har problem med att välja rätt kamera. Jag förstår att smaken är en faktor när det gäller vilken kamera som är rätt kamera men jag skulle ändå vilja höra lite åsikter från folk med bättre kunskap och erfarenhet.

Jag har tittat på två kameror som verkar vara prisvärda och billiga.

Så vilken kamera är bäst för en nybörjare canon 350d eller nikon d40?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-24 18:46

Jag är nybörjare och älskar min D40. Men jag har inget annat att jämföra med.
Den tar fantastiska bilder trots att jag inte ändrar på någonting. Den har ett härligt autoläge utan blixt.

Vilken än du väljer så är det två mycket kompetenta kameror som ger bra bilder. Båda har ett stor utbud av objektiv och andra tillbehör så där skiljer de sig inte speciellt mycket som en nybörjarkamera.

• Medlem
  • 2007-03-25 12:10

350D kan ta väldigt bra bilder (bättre än D40, troligen), men den exponerar asdåligt. Dvs, det är ingen bra nybörjarkamera. D40 vet jag inte hur det är med, men jag skulle bli förvånad om den är sämre än Canon.

www.fotosidan.se finns många med erfarenhet, så här ser recensionerna av 350D ut http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8423 . En samlad bedömning verkar vara att det är en väldigt bra nybörjarkamera. D40 har det inte kommit så mycket om ännu men allt pekar på att den är utmärkt även den.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-25 12:44

jag har försökt kolla upp lite på nätet och får uppfattningen av att proffsen gillar d40 bättre medan användare föredrar 350d. Känns lite underligt men å andra sidan det är bara en känsla.

Har du en gammal systemkamera med objektiv (eller någon i familjen etc) är det lämpligt att ta detta märke för att kunna nyttja befintliga objektiv.

Sen finns ju andra märken än Canon och Nikon också. Pentax K100D är inte dum. Dessutom liten och lätt.

Fler trådar:
http://www.99.se/digitalfoto/98647-billig-digital-systemkamera.html
http://www.99.se/koepa-mac-koeptips/104775-tips-pa-bra-digital-systemkamera.html
http://www.99.se/digitalfoto/100859-vaerdet-bildstabilisering.html
http://www.99.se/digitalfoto/108259-digitalkamera-till-tonaring.html

Har använt båda och skulle nog säga ingendera, men 350D om jag måste välja. D40 känns som en glorifierad point-and-shoot med fantastiskt dålig AF, medan 350D har förskräcklig ergonomi, liten sökare och saknar spotmätning. 350D har däremot bästa sensorn av de två.

Precis som johan_tanying rekommenderar jag en seriös titt på Pentax K100D, i nuläget känns den som det mest prisvärda alternativet på marknaden. Bildstabilisering i kamerahuset är dessutom alltid trevligt...

Du säger själv att du är en nybörjare. Utgående från det så tror jag att vilket alternativ som helst är tillräckligt bra för ditt nuvarande behov. Jag rekommenderar att du gör ditt val utgående från ergonomin och inte från specs eller andras erfarenheter. Traska iväg till en bra fotoaffär och känn dig för hur de olika kamerorna känns och välj den som känns bäst. Ergonomin borde väga tungt när man väljer en systemkamera.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-26 17:00

jag vill gärna ha en kamera som jag kan växa i också. Jag har läst att d40 är lite mer begränsad när man vill köpa tillbehör (framför allt objektiv då eftersom d40 inte har inbyggd autofokus).

När det gäller ergonomin så är det svårt. Det är många som klagar på 350ds ergonomi men det är svårt när avgöra efter att ha hållt i den i ett par sekunder. Utifrån de få sekunder som jag kännt på den så verkar det inte vara några problem.

• Medlem
  • 2007-03-26 18:55

De problem som finns med 350D är att man inte ser vilken ISO man har utan att gå in i en meny, sökarbilden är liten och den exponerar och fokuserar ganska dåligt.

Jag ser inget av ovanstående som en dealbreaker. Om man gillar att ta kort på snabba saker, skulle jag nog satsa på en 400-, 20- eller 30D istället, då de har bättre autofokus.

Jag gillar inte nikon. Jag vet inte varför. Jag använde en polares Nikon ett tag. Jag mådde liksom lite dåligt hela tiden. Nånting med hur de har tänkt bakom interfacet. Känns lite som de hyrde en interface designer från microsoft typ. "Hur ska vi göra så man kan ställa in x i det här läget? Den här knappen är ledig - vi tar den! Men det är ju helt ologiskt. Men användaren ska väl ändå läsa manualen! Ja true! Let's do it!" Jag kunde bara inte ta till mig den.

Nu har jag en 350d. Jag gillar den. Jag vet inte varför. Den passar min hjärna. Den växer in. Den har liksom blivit som en del av min kropp. Mitt cyber-immunförsvar ser den inte som fientlig. Ibland blir jag lite irriterad på ISO och sånt. Men inte så farligt.

Sen har vi Canons mjukvara.. *rysningar*. Installera inte den!
ciao

• Medlem
  • 2007-04-04 21:08

Nikon D50 får man för ca 4500 kr med ett (rätt sjabbigt förvisso) 28-80 objektiv hos MediaMarkt. Även Z-Foto Götaplatsen, Göteborg har ett kit för 4995 kr tror jag. Bara ett tipz! Tycker själv att Nikons produkter utstrålar kvalitet och är väldigt lätta att handha.

/Fredrik

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-05 00:05

det blev en canon 350D. Jag är väldigt nöjd hittills men har för det mesta bara fotat i autoläget.

Bra att du är nöjd. Fortsätt att fota. Mycket. Det är inte kameran som tar bilderna utan fotografen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-06 09:23

det ska jag definitivt göra. Tack för hjälpen allihopa!

1
Bevaka tråden