Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken kamera är det som gäller idag?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Får en hel hög tillbaka på skatten. Vill skaffa en BRA digital SLR till mig och min blivande fru.

Canon 350D, Nikon?
Tänkte lägga RUNT 6000, kanske mer för ngt som verkar prisvärt. Kan lägga mer alltså om det är ngn kan motivera varför. Vet att mkt handlar om känsla.

Det blir främst gumman som kommer använda den. Hon är smart och gillar tekniska prylar - absolut ingen bimbo, så tips på "tjejkameror" undanbedes

Själv har jag fotat tidigare i mitt liv, då med en Nikon F4.

Troligen blir det mkt naturfoto, mkt i skymning/gryning.

Vill att den skall lira med iPhoto, men kan tåla att det blir till att ta in bilderna via Aperture... Hört skräckhistorier om tillverkarnas egna programvaror...

Har du tittat på övriga trådar i forumet Digitalfoto? Ett par rader längre ner finns exvis den här: http://www.99.se/digitalfoto/214021-canon-350d-nikon-d40-till-nyboerjare.html

Därifrån kan jag upprepa att det finns andra märken än Nikon och Canon. I din prisklass finns bland annat Pentax K100D vilken också kan rekommenderas (har exvis bildstabilisering).

Har du kvar Nikonoptik skall du förstås köra Nikon. Annars är det bäst att gå och känna på kamerorna. Alla dagens DSLR är _mycket bra_ med tanke på hur lite de egentligen kostar i förhållande till mängden teknik de innehåller - inget snack om saken. Resten är detaljer och personliga preferenser med avseende på ergonomi, en aning brus, mer eller mindre knäppa menyer etc etc.

De som kör Canon kmmer att rekommendera Canon, de som kör Nikon rekommenderar Nikon. Och jag som alltid kört Pentax rekommenderar Pentax...

Om du sklall ut och plåta djur är nog optiken viktigast (och dyrast). Välj den glugg du vill ha och kolla sen vilket hus som passar till den. Men var beredd på att hela kalaser går på mycket mer än 6000 (ljusstarka telen brukar inte vara billiga - inte ens begagnade).

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-04-07 11:41

Glöm inte

Olympus. Du har E1 som är byggd som en tank och kan prestera klart godkänd bilder. Olympus optik är också bland det bästa enigt oberoende källor. Får minus ibland för få fokus punkter men jag har inte upplevt det som någon problem. I och med att det inte tillverkas, i väntan på efterträdaren går det att fynda.
Har 100% teckning i sökare
Ridå som garanteras till 150000 aktiveringar
Skal/kropp i metall tätning på samtliga platser. Många sjöljer av sina kameror.
Bara 5 Mp men jag har skrivit ut upp till 50 x 70 där betraktarna blir impade.
Oly har även 410 och 510. Dessa har flera Mp men inte samma tankmässiga uppbyggnad, dock klart godkänd.

Mvh
Ken

E1 +SHLD-2, ZD14-54, ZD 50-200, EX-25, VLA-1, Fl-36, B+W Käeseman Circ Pol, B+W UV MRC, B+W ND2, Cokin ND grad, Gitzo 2220, Ballhead 1276(?) and LowePro Dry Zone Rover, Sandisk and Transcend CF cards, PS CS2 + CS3, Olymous Viewer, MacPro + Cinema display

http://www.ephotozine.com/user.cfm?user=19806

Ursprungligen av johan_tanying:

Har du tittat på övriga trådar i forumet Digitalfoto? Ett par rader längre ner finns exvis den här: http://www.99.se/digitalfoto/214021-canon-350d-nikon-d40-till-nyboerjare.html

Därifrån kan jag upprepa att det finns andra märken än Nikon och Canon. I din prisklass finns bland annat Pentax K100D vilken också kan rekommenderas (har exvis bildstabilisering).

...

Men var beredd på att hela kalaser går på mycket mer än 6000 (ljusstarka telen brukar inte vara billiga - inte ens begagnade).

Jag såg just den tråden och läste igenom den. Men de två kombattanterna i den tråden (D40 mot 350D) är inte de som gäller just nu. Just nu verkar det gått till 400D mot
D-större-än-40 ...

Många invänder mot plastigheten i Canons kamera och säger dessutom att det blir lite mindre brus i en Nikon...

Jag inser också att det kommer kosta ett par tusen till ... 6 papp är nog att snåla.
Men upp mot 10 vill jag helst inte.

Vet sedan innan att låga bländartal på alla gluggar ger ett högt pris...
Hade en 50/1.2 till nikonen, den vart apdyr.... har tyvärr inget kvar här.
- kanske är tur det, då slipper man ju "tvingas" åt ngt håll.

Håller just på att försöka greppa omräkningsfaktorerna mellan 24x36 och digital

Ursprungligen av Goflorp:

Jag såg just den tråden och läste igenom den. Men de två kombattanterna i den tråden (D40 mot 350D) är inte de som gäller just nu. Just nu verkar det gått till 400D mot
D-större-än-40 ...

Du nämner ju själv 350D i ditt första inlägg...

Sen som sagt är det ju bara att prova och klämma i verkliga livet. Alla kameror och kitobjektiv i den här prisklassen är "plastiga". Sen att plast kan vara exvis mer slagtåligt än metall är en annan sak.

Men som sagt kolla in optiken först. Duger en kitzoom? För väldigt många fotografer duger den med råge. Men har du din gamla F4 med 50/1.2 som referens duger kanske inte en dylik zoom. Därmed kanske inte budget tillåter både nytt hus och fint objektiv utan det får bli ett beggat kamerahus men med ett bra objektiv till en början.

Skall du/ni foto i dåligt ljus skall man kanske titta lite närmare på brus vid höga ISO-tal. Om man är känslig för det vill säga - och framförallt hur bruset _ser ut_: "filmkorn" eller "digitalt klet"? Personligen kan jag stå ut med ett "filmlikt" brus och dessutom ganska mycket. Men så är jag van med hemsoppad TriX etc sen gammalt.

Sedan har ju Pentax och Sony exvis inbyggd bildstabilisering som också kan vara guld värt vid dåligt ljus. Också något att väga in och som kan innebära en sparad slant på objektivet då man inte behöver välja det dyraste med störst bländaröppning.

Annat att väga in är om förmögna och snälla polare(släktingar har ett visst märke med en drös objektiv som kan lånas vid behov...

Jag är lite i samma tankar (o prisnivå) men fått tipset att satsa på en begagnad Nikon D70. Kan inte direkt motivera iom att jag inte är insatt men dom börjar dyka upp till shyssta priser om man håller utkik. Åsikter?

Alla brukar ha sina fördelar (utom möjligen Olympus som även på DSLR-sidan lyckats med att göra de klart långsammaste kamerorna).

Jag har länge sneglat på Pentax.

F4an som referens vad gäller huset kan nog gå bra. Men gluggarna kan jag nöja mig med enklare. Tror nog att det skall klara sig iaf.

Hur är det med störtande linjer ? Det brukar ju gå bra om man är medveten om dem. Är detta ngt som blivit bättre sedan 80-talet? Eller sämre?

Nikon D80 verkar vara dyrt men otroligt kompetent. Då hamnar jag upp på de där 10 löken iaf... men som jag också sagt, jag kan gå dit om det finns skäl för det.

F4an som referens vad gäller huset kan nog gå bra. Men gluggarna kan jag nöja mig med enklare. Tror nog att det skall klara sig iaf.

Då är det kanske ljusstyrkan som är det viktigaste om du/ni skall fota djur och natur i gryningen? Och att optiken inte är alltför luddig på största öppningen. Lite taskigare skärpa i hörnen eller vinjettering är kanske inte så synligt/störande på den sortens motiv.

Är väderskydd (skydd mot stänk o smuts) i form av extra tätningar och allmän gedigenhet) viktigt?. Då får man nog gå upp ett snäpp i pris (i Pentax fall - som jag personligen är mest bekant med - innebär det att gå från K100D till K10D.

Hur är det med störtande linjer ? Det brukar ju gå bra om man är medveten om dem. Är detta ngt som blivit bättre sedan 80-talet? Eller sämre?

Störtande linjer? Kudd-/tunnformig distortion menar du väl? Ja den finns mer eller mindre, men märks ju inte så mycket på natur, människor etc. Egentligen bara arkitektur och annat "människotillverkat". (Störtande linjer uppstår när man lutar opjektivet uppåt eller neråt).

• Medlem
  • 2007-04-09 00:31

Har efter många tankar och turer köpt min första digitala systemkamera och lekt med hela påskhelgen. Det blev en Pentax K10D med ett nytt objektiv, Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro.
Jag är väldigt nöjd och den levererar en mycket hög bildkvalitet. Skakreduseringen är fantastisk. Jag tog några skarpa nattbilder varav en på 1,5 sek på frihand. OK, tur men ändå. Gick igenom 220s instruktionsbok. Kan väldigt mycket, kanske lite väl mycket. Jag kände mig något förvirrad ibland men det är väl bara och strunta i hälften av alla finesser. Väderskyddad mot vatten och damm.
Om objektivet bara hänger med är det ingen nackdel med 10 Mpixel. Ibland tar jag ut detaljer ur en bild och beskär så att bara 10-20% är kvar. Då blir det inte så många pixels kvar att dra upp om du inte har marginaler. 8000kr för hus och 4000kr för objektiv. Andra med skakreducering är lillebror K100D, Sony alfa 100 och nya Olympus 510. Sony har fått kritik för väl mycket brus. Vet väldigt lite om Olympus.
Generellt tror jag många köper för dåliga objektiv i förhållande till huset.

Ursprungligen av per s:

Har efter många tankar och turer köpt min första digitala systemkamera och lekt med hela påskhelgen. Det blev en Pentax K10D med ett nytt objektiv, Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro..

Gillar vad jag läser om den här kameran. Det mesta verkar vettigt.
Att antiskaket sitter i kamerahuset ger lite mer urval på objektivsidan skulle jag tro, säkerligen billigare objektiv (som ngn påpekat i tråden).

Vad kan du berätta mera om K10D:n ? Hittat ngt du retar dig på ?

Fick spader idag på den lilla SONY-kompakten jag/vi har...
Både jag och gumman vill ha ut betydligt mer ur en kamera än vad vi kan få ur den lilla vykorts-klipparen som vi har.

Inte för att det är mkt att skryta om i fotoväg, men ni kan ju alla se vad jag tagit hittils på min "hemskesida" ( http://hem.bredband.net/jeremiah ). Kolla under fliken "Slideshow".

• Medlem
  • 2007-04-09 20:23

Vad kan du berätta mera om K10D:n ? Hittat ngt du retar dig på ?

Försökt hitta något men det var svårt. Skaffa ett objetivskydd med fästknapparna i mitten och inte i kanterna så får man på det med motljusskyddet på. Ligger fint i mina händer och reglage lätt åtkomliga. Sökaren är mycket bra. Har inte använt 1600 ASA än, men med skakreduceringen behöver det kanske inte bli så ofta. Objektiv med ,28 hela vägen var väldigt trevligt men till ett kommande telezoom blir det nog inte så stor bländare. Pris, storlek och tyngd avgör. Sedan är det ju lättare att få kort skärpedjup vid längre brännvidd. En del tycker att K10 är tung. Det har inte stört mig. Balans och ergonomi är viktigare. Du kan kanske komma ner 200g med t ex Caono 400D. Mina händer passar den inte men det är ju individuellt. Ta med din blivande fru så hon får känna på alternativen så kanske hon förblir är din blivande efter kameraköpet.
Har haft ett långt uppehåll från analogt systemfotande med en duktig digitalkompakt så länge så jag är inte så inkörd i den digitala systemvärlden men försökt vara ambitiös i mitt val

• Medlem
  • 2007-04-08 14:02

Jag har en Nikon D70 och en Nikon D200. Skulle jag köpa en ny kamera idag och ha 6 - 10 kkr som budget skulle jag kolla först och främst på hur jag tycker kamerahuset och dess knapp-layout är, samt menysystem.

Att analysera vad jag ska ha kameran till och i vilka sammanhang, kan vara svårt. Jättesvårt helt enkelt, så jag skulle nästan låta bli det eftersom det begränsar din kreativitet i någon mening.

Nästa kriterie för mig är hastighet (sekvenstagning) och hastighet för autofokus (beror i och för sig på objektiven till en del). Jag vill tex kunna fota när kompisarna hoppar med slalom/snowboard och kunna få med en sekvens från hoppen eller någon annan sport-action.

Tredje: Vad vill jag ha för objektiv, blixtar, kringutrustning. Det väger ganska tungt, en del väger det som första kriterie, till och med.

Att vara "märkestrogen" är nog inte alltid rätt spår, men å andra sidan vet man vad man får. Men skulle jag köpa idag skulle jag kunna byta från Nikon bara jag vet att jag får bättre saker och jag är pragmatiker så jag bryr mig mest om vad som kommer funka (lite som mac-ighe; "det bara funkar").

• Medlem
  • 2007-04-09 18:25

Du har dem säkert redan, men här är två mycket bra länkar när man ska köpa kamera eller objektiv:

DP-review har de mest uttömmande genomgångarna av digitalkameror
http://www.dpreview.com/reviews/

Pixel-peeper har testbilder från alla möjliga objektiv
http://pixel-peeper.com/

Per S; noterat om linsskyddet. Själv har jag noterat att K10D har en display uppepå (som D80). Det är den inte ensam om, men jag gillar att den finns. Det är säkert bara en vana att få exponeringsdata på bakdisplayen istället, men personligen vill jag ha den på ovansidan.
Skakreduceringen är jag nyfiken på hur bra (eller dålig) den är. Skall se om man inte kan hitta några exempelfoton på det (Kanske med samul's länkar).

Tror inte vikten är ngt problem. Min fru (förekommer tiden här med tre månader )
är stabilt byggd, men har reumatism - hon vill ha bra reglage som känns "rätt" med bra motstånd, distinkta lägen. Kameran skall kännas bra att jobba med även när händerna kanske värker och inte riktigt vill. den här värken gör också undervärk (?) med humöret... att då stöta på en kamera som "jobbar emot en" kan resultera i att den åker in i skåpet.

Samul; länkarna noterade, kände inte till den andra. Tack.

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-10 11:01

Pentax K100D
Jag har föregångaren DL som är en väldigt trevlig kamera Enda problemet är långsam autofocus vid dåligt ljus. Men sökaren är stor och ljus så det går fint att fokusera manuellt.

Dessutom är Pentax kit-objektiv riktigt bra till skillnad mot Canons!!

Bestämt mig för att det blir en K10D.

Med lite tillpynt, minneskort, väska, rem, och liknande.
Sedan tar vi "resten" lite senare
Teleglugg, Stativ, Blixt osv

Tack till alla er som brytt sig och hjälpt till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 17:51

kolla www.dpreview.com

jag brukar kika på sampels på dpreview.com,där står också det mesta fakta om alla nya resp gamla digitalkameror,fint att jämföra.lycka till.:D

• Medlem
  • 2007-04-11 20:27

Vill bara tillägga att Nikon brusar mer än Canon över ISO 400, inte tvärt om.

• Medlem
  • 2007-04-11 21:49

Lycka till och välkommen.
Du får återkomma och berätta om dina upplevelser längre fram.
Du kan läsa vidare om nya beskymmer som väntar i tråden "Raw och mellanlagring".

1
Bevaka tråden