Jag har testat Openstep, och det är sämre än OS X på alla punkter jag kan komma på. Det känns gammalt på ett ocharmigt sätt, ungefär som Windows 3.11. Att det inte finns några vettiga program gör att det blir ännu sämre.
Vad tänkte du på som du tycker var bättre i Next?
Jag vill bara vara tydlig med att jag själv aldrig använt next - eller openstep.
Jag tittade närmast på steve jobs demo av nextstep 3.Jag tittade på den videon med funktion som prio och stil och utseende var sekundärt. jag tyckte det fanns email funktioner med ljud inspelning, "samarbets" funktioner på global nivå och hela sättet att enkelt bygga sin lilla databas kopplade typ frontend, det visades även att man blandade 3D och 2D i en applikation med realtids renderingar, Det refererades till inbyggd RENDERMAN 3D motor.. desto mer jag tittar desto mer nyfiken blir jag på vad Next hade för sig på den tiden. Services som finns kvar i OSX.. hur många utvecklare tänker på att använda dessa? Hur starkt är det med en global services meny? Många frågor har jag Finns den videon i högre upplösning än youtube??
Program verkar det finnas även om det estetiska är så ögona skrynklar så var funktionerna ganska långt framme i dessa gamla program och flera av dess "gamla" program tillverkare har bytt skepnad men behållt namnet, exempelvis omni nånting.. som gör kanon mjukvara till dagens osX var med redan då.
tror det finns mycket starka kopplingar mellan då tidens operativ systems nivå för next/openstep och nu tidens kommande funktioner för mac användare.
Lite om mig och varför jag har fastnat lite i next spåret
Jag har jobbat i IRIX (SGI) ett litet tag och där är exempelvis 3D tänket integrerat på system nivå. "Paint" i windows ritar och är simpelt eller hur? Samma "paint" appliktion i IRIX var en rita och sedan snurra på prylarna nivå Första gången jag har ritat en hyffsad 3D modell med ett system integrerat program.Busenkelt!
Macen har ännu inget rit program integrerat i osx men har preview..och 3D ja, där har det inte mycket att hämta för tillfället.
Man nämner i videon att framtiden för next skulle innebära 3D visualiserings funktioner.. men jag har inte sett någon renodlad 3D funktion i OSX än. Visst open GL men var är användandet av Open GL i 3D tänk på system nivå?
Det där ..gnu nånting - det är bara att jag greppar lita vad jag kan få fatt i just nu för jag vet inte mycket om historiken och kopplingarna från openstep till olika "klonade" kopior. Vet dock att sun köpte next och sedan kom det ut som openstep i stället men av någon anledning som beskrivs i artikel som jag skall leta upp länken till så svalnade intresset för så moderna operativ system med full multitasking mm SUN la det på is eller till och med skrotade fortsatt utveckling av det..- kanske för att windows började slå igenom med billigare hårdvara+windows? Betänk att när demon gjordes då fanns det knappt en plan på windows 95..MS är väl idag ägare av BeOS systemet eller hur är det? Tänk på det när ni kollar på "nya" vista findern-
Rätta mig gärna om jag har tids linjen fel