Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min externa hårddisk fungerar inte. Är det kört?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-30 12:52

Hej.
Jag hoppas någon orkar hjälpa mig med mitt problem.

Jag har en extern hårddisk som småkrånglat lite förut och nu verkar ha givit upp totalt.

Ibland när jag startar den upptäcker datorn den inte alls alternativt kommer ett felmeddelande upp som säger att det inte är möjligt att läsa lagringsmedia.
Ibland kommer jag åt hårddisken men så fort jag ska överföra något till datorn från den eller t.ex. spela en mp3-fil eller en film börjar disken göra ett konstigt knarrande ljud (låter precis som en gammal icke korrekt underhållen dator) och inget händer. Det känns som att det skulle vara ett rent mekaniskt fel men jag har inte tappat den i golvet vad jag vet.

Någon som har erfarenhet av liknande problem och som vet hur man kan rädda det som finns på disken?

Det är en Seagate Barracuda 7200.7 200 Gbytes

Tack på förhand.

Gustav

Senast redigerat 2007-04-30 13:33
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-04-30 12:58

Vad är det för märke?

• Medlem
  • International user
  • 2007-04-30 13:17

Pinsamt nog vet jag tyvärr inte exakt vad för hårddisk som döljer sig innanför skalet. Köpte den på ebay för över ett halvår sen och har inte tillgång till informationen längre men vet att det är ett stort och välkänt märke.

Såhär ser den ut:
http://www.kochs-online-shop.de/product_info.php/products_id/21501

Vet i och för sig inte om den där länken hjälper så mycket...

• Medlem
  • International user
  • 2007-04-30 13:35

Jag öppnade upp den och tittade efter. Jag redigerade första inlägget så det går att läsa där.

Låter som ett reklamationsärende. Inte så kul att ha köpt den i Tyskland i så fall...

Är det firewire kan det vara kabeln som strular då även denna kan "slitas ut". Men i ditt fall låter det tyvärr som om själva hårddisken håller på att gå åt pipsvängen.

---

Ser nu att det är en USB2-disk utan extern strömförsörjning. Vojne vojne... Finns det uttag för strömadapter så prova det. Annars prova med en annan dator för att se om det finns mer kräm där (det kan alltså vara för lite ström i din USB-port).

Lite mer info finns i denna tråd: http://www.99.se/ibook-macbook/212492-koepa-extern-harddisk-till-ibook.html#post1241579

• Medlem
  • International user
  • 2007-04-30 16:43

Nä jag har adapter till den.. Alltså det konstiga är att den fungerar ibland. Efter jag skrev det här inlägget har jag faktiskt lyckats överföra lite filer till datorn. Vad kan det bero på att den ibland fungerar och ibland inte? Den är inte pålitlig för 5 korvöre.. Kanske är bäst att jag helt enkelt köper en ny disk och hoppas på att den gamla låter mig föra över filerna..

tack för tipsen i alla fall.

1
Bevaka tråden