Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook före WWDC 11 juni?

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad blir den praktiska skillnaden - bättre kontrast?

• Medlem
  • International user
  • 2007-05-08 14:36

Längre batteritid, skärmen kommer att hålla högre standard längre (tappar inte ljusstyrkan), MBP kan göras tunnare.

• Medlem
  • International user
  • 2007-05-08 15:13

Kapar inlägget "lite" men det har med Apples monitorer att göra.
Vet inte alls om det kommit upp tidigare men jag tror det kommer nya ACD.
Enda anledningen till den speculationen är videosnuttarna ifrån fcs2 videorna. Varför är inte "öppnings monitorn" Alu? Kanske ser vi här Apple's nya ACD med touchpanel!

• Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-05-20 17:26
Ursprungligen av Kenneth M:

Kapar inlägget "lite" men det har med Apples monitorer att göra.
Vet inte alls om det kommit upp tidigare men jag tror det kommer nya ACD.
Enda anledningen till den speculationen är videosnuttarna ifrån fcs2 videorna. Varför är inte "öppnings monitorn" Alu? Kanske ser vi här Apple's nya ACD med touchpanel!

Lite sent svar... men skärmen på bilden ÄR Apples Alu ACD.

Ursprungligen av Björnström:

Bättre på alla punkter (utom pris kanske) Utöver det bossep skrev så handlar det också om miljö. Jobs öppna brev förra veckan om Apples miljöengagemang handlade bland annan om övergången till LED av miljöskäl.

kommer det bli en rejäl prishöjning med den här nya skärmtekniken eller kommer de ligga i samma prisklass som tidigare tror ni?

Ursprungligen av aftermath:

kommer det bli en rejäl prishöjning med den här nya skärmtekniken eller kommer de ligga i samma prisklass som tidigare tror ni?

LED-skärmarna kan vara dyrare eftersom de är en ny teknik och efterfrågan är antagligen högre än tillgången (om det rent tekniskt är en dyrare tillverkningsprocess vet jag inte) och det är möjligt att det påverkar priset på datorerna. Men någon rejäl prishöjning tror jag inte på.

Apple han också ha väntat in en brytpunkt där priset på LED gått ner så pass att det inte är så stor skillnad i pris (bara en spekulation från min sida - jag har inte sett några prisuppgifter).

Hursomhelst har jag svårt att tro att Apple chockhöjer priserna. Helst vill de nog ligga kvar på samma prisnivå som tidigare, alternativ en blygsam höjning. MacBooken är ju ganska aggressivt prissatt och det fortsätter nog Apple med. Och MacBook Pro kostar rätt mycket idag så att höja priset ännu mer där är nog inte så populärt (även om kunderna som köper Pro-modellen är mindre priskänsliga).

En annan aspekt är att Apple sällan sänker sina priser under produktens livslängd. Så vitt jag vet har både MacBook och MacBook Pro kostat lika mycket sedan de lanserades i höstas. Det betyder att Apple tjänat mer och mer för varje månad som gått eftersom komponentpriserna i den här branschen ständigt sjunker. Ett rimligt antagande är att Apple kalkylerar med detta i åtanke och kan släppa nya modeller som från början har rätt snäva marginaler, men vartefter tiden går blir allt mera lönsamma.

Ursprungligen av Björnström:

Den praktiska skillnaden blir liten eftersom det bara handlar om ett byte av ljuskälla från lysrör till dioder. Skärmbilden genereras fortfarande på samma sätt.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-09 15:01

Jo, vissa brukar klaga över jämnheten i ljuset på LED-belysta skärmar. Jag hade ju det på min VAIO TX-1 innan och det var ganska tydligt var dioderna satt, framförallt vid lägre ljusstyrkor.

Ojämnheten kan även bli värre med tiden, då dioderna tappar styrka olika fort. Sen kan även LED-skärmar dra lite mer ström.

• Medlem
  • International user
  • 2007-05-09 20:41

Märkligt! Jag har läst precis det motsatta, att LED-skärmar skulle leverera jämnare belysning.

Jag fick det berättat för mig att en av svårigheterna med större LED-skärmar var just att få lika jämn belysning som ett lysrör. Har dock inte läst på mer om det.

Hursomhelst, en källa till Gizmodo säger att det kan komma en MacBook Pro baserad på Santa Rosa redan nästa vecka. Jag är dock skeptisk, så nära WWDC känns det troligare med en release från Jobs själv under keynoten.

För den som levt under en sten senaste veckan så kan det tilläggas att det fullkomligen drällt ut nya bärbara baserade Santa Rosa från olika pc-tillverkare nyligen. Gizmodo har en bra sammanfattning av vad Santa Rosa innebär: What You Need to Know About Intel's New Santa Rosa Platform

Det som skulle tala för ett släpp av MBP före WWDC är att Jobs kommer att ha fullt upp med att dema iPhone och Leopard (speciellt om det blir några nya "secrets" från Leopard) att de inte har tid med bärbara.

Jag tror att de uppdaterar några av datorerna nån vecka innan WWDC.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag tror att de uppdaterar några av datorerna nån vecka innan WWDC.

Utifrån historien så är det definitivt troligare. WWDC handlar i första hand om mjukvara och de gånger Apple introducerat nya macar så har det handlat om stationära proffsmacar.

Hårdvarurelaterat på WWDC de 4 senaste åren:
2006: Mac Pro lanseras
2005: Övergången till Intel
2004: 30" Cinema HD Flat Display lanseras
2003: PowerMac G5 lanseras

Bärbara macar å andra sidan har oftast släppts innan istället, i april-maj.

Det är förövrigt mer än bara de bärbara som borde uppdateras snart. Både iMac och Mac mini är långt över tiden. Men det har varit tystare på den fronten hittills.

Visst borde väl Santa Rosa kunna vara en bra plattform för Mac mini också? Kanske rent av iMac också?

• Medlem
  • International user
  • 2007-05-10 18:40

Kan det rent av vara smart att köpa sista rev av den här MBP i stället för att köpa den första versionen av den kommande?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-10 19:01

Eller så väntar man tills rev2 av den nästa Pron kommer

Eller så kanske blir det så att rev1 rentav inte har några fel, man kan ju aldrig veta, eller hur?

• Medlem
  • International user
  • 2007-05-10 19:18

Stämmer fint. Jag kan inte vänta så mycket längre! Bäst hade det varit om jag haft en nu, eller åtminstone på söndag.

Dagen MPB är en rätt kompetent dator och lider inte av för klen grafik på samma sätt som MB gör, så jag tror inte man gör en jättemiss om man köper dagens modell. Santa Rosa ger ett antal förbättringar men inget revolutionerande och LED-skärm är väl inte heller en jättegrej.

Jag vet inte riktigt hur statusen är för HDDVD/Blueray i bärbara är, såg att en Vaio fått Blueray nyligt, men jag kan tänka mig att spelarna fortfarande är så dyra att Apple väntare ett tag till.

Har man inte bråttom kan man ju vänta fram till WWDC, men har man behov nu kan det vara gott nog att köpa dagens modell.

Ny MacBook Pro före/på WWDC 11 juni?

Nu när MacBook uppdaterats tänkte jag att det var dags för en ny tråd kring ryktena om uppdatering av MacBook Pro. Har flyttat inlägg från den gamla tråden till denna.

En viss sheriff skickade mig en sida från apple.dk som visade en quad-core Macbook Pro. Hur sant det var vet jag inte.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

En viss sheriff skickade mig en sida från apple.dk som visade en quad-core Macbook Pro. Hur sant det var vet jag inte.

Du kanske menar appie.dk?

Bevaka tråden