kommer det bli en rejäl prishöjning med den här nya skärmtekniken eller kommer de ligga i samma prisklass som tidigare tror ni?
LED-skärmarna kan vara dyrare eftersom de är en ny teknik och efterfrågan är antagligen högre än tillgången (om det rent tekniskt är en dyrare tillverkningsprocess vet jag inte) och det är möjligt att det påverkar priset på datorerna. Men någon rejäl prishöjning tror jag inte på.
Apple han också ha väntat in en brytpunkt där priset på LED gått ner så pass att det inte är så stor skillnad i pris (bara en spekulation från min sida - jag har inte sett några prisuppgifter).
Hursomhelst har jag svårt att tro att Apple chockhöjer priserna. Helst vill de nog ligga kvar på samma prisnivå som tidigare, alternativ en blygsam höjning. MacBooken är ju ganska aggressivt prissatt och det fortsätter nog Apple med. Och MacBook Pro kostar rätt mycket idag så att höja priset ännu mer där är nog inte så populärt (även om kunderna som köper Pro-modellen är mindre priskänsliga).
En annan aspekt är att Apple sällan sänker sina priser under produktens livslängd. Så vitt jag vet har både MacBook och MacBook Pro kostat lika mycket sedan de lanserades i höstas. Det betyder att Apple tjänat mer och mer för varje månad som gått eftersom komponentpriserna i den här branschen ständigt sjunker. Ett rimligt antagande är att Apple kalkylerar med detta i åtanke och kan släppa nya modeller som från början har rätt snäva marginaler, men vartefter tiden går blir allt mera lönsamma.