Jag testade att ladda ner skärmsläckaren och får inte heller den att fungera på min MacBook. Efter en snabb titt på filen visar det sig att det är en PowerPC fil, vilket inte fungerar på en Intel Mac. Dock borde Rosetta ha kickat in och fixat emulering, men av någon anledning tyckte den inte att det var en kul idé. Konstigt. Eftersom det är en skärmsläckare går det inte heller att tvinga Rosetta att köra den, så tyvärr verkar det som att det enda du kan göra är att klaga lite hos BBC så de släpper en version för Intel Macar.
För att plocka bort den är det bara att göra som du sa och söka på filnamnet i Spotlight och ta bort allt du hittar. Det samma gäller nästan alla program (Parallels är nog det enda undantaget jag kan komma och tänka på). Tycker du att det är trist att söka och plocka bort filer för hand finns programmet AppDelete som gör det åt dig och lägger alla filer i en mapp i papperskorgen så att du kan kontrollera att inget viktigt tas bort av misstag.
Vad gäller är The Unarchiver är den (imho) överlägsen Stuffit. The Unarchiver tillsammans med Unrar (som bara går att köra via terminalen) fixar _allt_.