Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tidningen M3 testar Mac mot PC med givet resultat

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

IDG-tidningen M3 har testat MacBook Pro 15" mot en Asus VX2-AK010G (vilket namn!) i sju ronder för att snabbt avgöra om det är Mac eller PC som gäller.

IDG-tester kan väl bara sluta på ett sätt - eller?

Citat från testet:
Och vad kommer vi fram till då? Jo, eftersom du numera kan köra Vista eller XP på din Intel-baserade Mac är du inte begränsad om du köper en Mac. OS X är en mognare plattform som dessutom bygger på en stabilare grund från början. Det finns till exempel en anledning till att det inte finns virus för OS X.

Bärbar Mac mot Bärbar PC - M3

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-23 09:14

haha, faktiskt roligt, gillar speciellt 'förslag på diskussionsämnen'. Kul att se de har lite självironi.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-23 09:24

Det känns bra att visa upp denna på jobbet bland alla stackars PC användare då man är ensam som använder Mac och många är skeptiska

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-05-23 09:27

Batteriet tog pc hem på håret och den sista var en tröstpoäng!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-23 09:55

Som vanligt ett intetsägande test som bara spär på macägarnas tendens att basha Windows.
Vem bryr sig? Det är dags att sluta sätta == mellan Windows och PC, för man kan lika gärna sätta == mellan Mac och PC. Jag är en nybliven switcher, men är redan fruktansvärt trött på den mentalitet som råder bland en del macägare. Efter att ha plöjt igenom detta eminenta forum så står det ganska klart för mig att OS X och Mac inte är guds gåva till folket. Det är bra, inget snack om det (annars hade jag ju inte bytt). Men jag har, under de många år som Windows-användare inte stött på många av de problem som ständigt lyfts fram i diskussionen PC vs Mac. För det är inte PC vs Mac (inte ens skribenten själv inser detta) utan mer OS X vs Windows och då säger jag att det är mer en fråga om vilket verktyg man gillar bäst.

Så.. nu har jag fått skriva av mig, egentligen är jag bara irriterad över att jag inte fått min MacPro än...

Ibland tycker man det spårar ur i diskusionerna här, men det värsta vi varit med om är ju ingenting mot kommentarerna på M3.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-05-23 10:31

När jag skaffade mig min första dator 1991 så testade jag först en IBM och sedan en mac. Då var skillnaden stor och jag förstår inte att folk valde macens enkla gränssnitt framför alla dessa DOS-komandon. Jag har hållit mig till macen sedan dess, men inser att skillnaden idag inte är lika stor som då.
Förövrigt är väl Windows bara en överDos.

Jag är väldigt less på dessa jämförelser ett lätt sätt att vinna uppmärksamhetspoäng eftersom de flesta kommenterar utan att tänka.

Jag tycker att folk får använda de verktyg som passar dem bäst. Om det sedan är Win, Unix, OS X, Linux skiter jag fullständigt i.

Varför jag har valt OS X är för att det passar mig och hur jag jobbar inte för att min pappa körde Mac när jag var liten på jobbet.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-05-23 19:46
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Varför jag har valt OS X är för att det passar mig och hur jag jobbar inte för att min pappa körde Mac när jag var liten på jobbet.

Min pappa hade innan Macintosh 128K kom ABC80 på jobbet.

Textkommandon och Basic-programmering.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-23 11:07

Ett roligt test som förhoppningsvis tas med en nypa salt.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-05-23 11:25

Trist att de har missat att macen faktiskt har accelerationssensor i hårddisken + den magnetiska kontakten..

Ojojojoj. Nivån hos IDG är ju inte alltid på topp vad det gäller faktakoll:

"Många tekniska finesser har sett dagens ljus i en Mac för att sedan kopieras in i pc-världen till Mac-anhängarnas vredesrop. Lite som när Apple snodde det grafiska gränssnittet från Next för att sedan bli bestulna av Microsoft."

Verkar dessutom som att de missat att MBP har internt backupbatteri så man kan växla batteri medan datorn är igång. Inte hela världen, men det känns som att faktakontrollen inte varit den allra bästa.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-05-23 17:50
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Ojojojoj. Nivån hos IDG är ju inte alltid på topp vad det gäller faktakoll:

"Många tekniska finesser har sett dagens ljus i en Mac för att sedan kopieras in i pc-världen till Mac-anhängarnas vredesrop. Lite som när Apple snodde det grafiska gränssnittet från Next för att sedan bli bestulna av Microsoft."

Tänkte nog samma sak när jag läste testet, om Apple nu snott gränssnittet så är de ju från Xerox PARC i början av 80-talet.

Annas tycker jag att det var ett ganska bra test.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-23 19:49
Ursprungligen av Marco:

Tänkte nog samma sak när jag läste testet, om Apple nu snott gränssnittet så är de ju från Xerox PARC i början av 80-talet.

Annas tycker jag att det var ett ganska bra test.

Om du menar sno som att bli inbjuden, sedan lämna kvar pengar och ta med dig anställda, så förstår jag

De skriver också att PC-laptops har skydd för hårddisken som Macar saknar. Bull$hit.

Jag mailade till artikelförfattaren angående Next och hårddisk-accelerationssensorn. Fick detta till svar.

Citat:

Jag trodde jag friskrev mig från allt sådant här när jag gav förslag på saker att diskutera

Jag vet att det är lite omtvistat angående Next, det jag menar är att de inte utvecklade det själva. Och vad gäller hårddiskar tror jag nästan alla har det nu för tiden. I ärlighetens namn är jag personligen en rabiat pc-användare, men Mac utmärker sig mer, och om PC hade vunnit hade ni Macgalningar förmodligen sprängt idg.se

Testet ska tas med en nypa salt och mer ses som en allmän reflektion över kontrasterna mellan PC och Mac.

Var glad att Mac vann istället

/s

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-24 13:25
Ursprungligen av staed:

Jag mailade till artikelförfattaren angående Next och hårddisk-accelerationssensorn. Fick detta till svar.

Vad fan?

Jag läste artikeln är den publicerades häromdagen. Konstaterade att den var tramsig och innehöll missar och felaktigheter, precis som vanligt när det gäller IDG. Men eftersom det är mer regel än undantag brydde jag mig inte särskilt mycket om det. Tills nu...

Det var nog årets mest korkade svar! Vilket jävla stolpskott! Nu blev jag ju nästan förbannad.

Det var ju en märklig argumentation. Typ "det spelar väl ingen roll för er att artikeln är full av faktafel, macen vann ju så vad klagar ni på?". Det hade inte tagit många minuter att kolla upp de fakta skribenten nu gissade sig fram till, och det hade gjort hela skillnaden mellan bra och taffligt. Men skribenten verkar ju inte ha högre ambitioner än det sistnämnda, av svaret att döma.

Han verkar inte ha mycket koll och verkar inte bry sig speciellt mycket. Jag tror han har valt fel yrke.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-23 16:32

Fel yrke? Vilka andra yrken borde han valt? Jag kan inte komma på många yrken andra där man hade kommit undan med sådan prestation när man når ut till så många

  • Medlem
  • 2007-05-23 18:38

"Jag vet att det är lite omtvistat angående Next, det jag menar är att de inte utvecklade det själva."

Idiot. Han kollar inte ens fakta efter att någon påpekat fel. Han kunde lika gärna skrivit att Apple hittade det grafiska gränssnittet i en gammal låda på vinden. Det hade varit lika fel. Helt meningslöst test som vanligt.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-23 22:45

Det som gör mig förbannad med den här typen av journalistik är att det är som att läsa ett traktat skrivet av en kreationist: En blandning av missuppfattningar, faktafel, slarv och upprepande av "sanningar" utan någon som helst grund i verkligheten.

Jag vet inte vad staed skrev i mejlet om Next, men artikelförfatttaren reagerar som om fakta inte spelar någon roll. Hur svårt är det att fatta?

  • Steve Jobs får sparken från Apple

  • Steve Jobs startar Next

  • Next köps upp av Apple, Steve Jobs blir ny VD

Ingenting har "stulits" från Next! Att säga att Apple stal GUIet från Xerox PARC är lika löjligt: dom hade försökt förklara för Xerox ledning i ett år nyttan med deras prototyp, men Xerox förstod helt enkelt inte vad meningen var med den. Jag undrar hur länge vi hade fått vänta på en dator med GUI om Jobs inte tittat in?

Jag vet att det här är lite OT, men är det ingen annan än jag som reagerar på att vi som macanvändare hela tiden jämställs med talibanregimen och terrorister i allmänhet? Även på det här forumen slängs uttryck som "mactaliban" hit och dit. För att jag har valt OS X framför Windows så är det okej att insinuera att jag har något gemensamt med det här och det här.

Jag undrar vad folk hade sagt om macpressen högljutt kallat windowsanvändare för pedofiler stup i kvarten?

Så, nu ska jag ta ett djupt andetag och ta en kopp lugnande te...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-23 23:02
Ursprungligen av fraggelpjott:

Det som gör mig förbannad med den här typen av journalistik är att det är som att läsa ett traktat skrivet av en kreationist: En blandning av missuppfattningar, faktafel, slarv och upprepande av "sanningar" utan någon som helst grund i verkligheten.

Jag vet inte vad staed skrev i mejlet om Next, men artikelförfatttaren reagerar som om fakta inte spelar någon roll. Hur svårt är det att fatta?

  • Steve Jobs får sparken från Apple

  • Steve Jobs startar Next

  • Next köps upp av Apple, Steve Jobs blir ny VD

Ingenting har "stulits" från Next! Att säga att Apple stal GUIet från Xerox PARC är lika löjligt: dom hade försökt förklara för Xerox ledning i ett år nyttan med deras prototyp, men Xerox förstod helt enkelt inte vad meningen var med den. Jag undrar hur länge vi hade fått vänta på en dator med GUI om Jobs inte tittat in?

Jag vet att det här är lite OT, men är det ingen annan än jag som reagerar på att vi som macanvändare hela tiden jämställs med talibanregimen och terrorister i allmänhet? Även på det här forumen slängs uttryck som "mactaliban" hit och dit. För att jag har valt OS X framför Windows så är det okej att insinuera att jag har något gemensamt med det här och det här.

Jag undrar vad folk hade sagt om macpressen högljutt kallat windowsanvändare för pedofiler stup i kvarten?

Så, nu ska jag ta ett djupt andetag och ta en kopp lugnande te...

På tal om sanningar. Steve Jobs blev inte sparkad från Apple. Han avgick efter att han inte fick sitta kvar med sin makt.

Ursprungligen av fraggelpjott:

Jag vet inte vad staed skrev i mejlet om Next, men artikelförfatttaren reagerar som om fakta inte spelar någon roll. Hur svårt är det att fatta?

  • Steve Jobs får sparken från Apple

  • Steve Jobs startar Next

  • Next köps upp av Apple, Steve Jobs blir ny VD

Jag skrev ungefär så. Nästan precis.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-23 23:09

Hoppsan. Var inne och kollade på wikipedia och folklore.org, jag ber om ursäkt för att jag missade det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-23 23:26

Detta har nog spårat ur lite.
Som flera säger ovan så spelar det ju inte egentligen någon roll vad man använder så läge man får sitt jobb gjort och trivs med det.
När det sen gäller OS frågan, XP vs OSX, så är det nog inte så konstigt att dom flesta här föredrar OSX. Mer behövs inte sägas om det.
Hårdvaran är en annan sak, en PC är en PC och en Mac är en PC. Så.
Däremot är jag lite irriterad på Apple för deras stundom bristande kvalité på hårdvara och att dom ibland använder äldre/långsammare delar i datorerna och gör det så infernaliskt svårt att byta.
Service av defekta delar/dator är också något att irritera sej på, men det finns ju även inom PC världen.

Anledningen att vi sitter här och läser/skriver är ju faktiskt: OS X
Detta gäller nog mer sk Switchers än dom gamla Macrävar som diade Classic med nappflaskan.

Hade jag kunnat hade jag gärna kört OSX på min PC här hemma och betalat mer för det.
För datorn älskar jag, men XP avskyr jag över allt. Men vill man spela spel så...

Senast redigerat 2007-05-24 08:12

Är det bara jag som är förvånad att folk får betalt för att skriva sådan smörja? "Teknikjournalister" är pack!

Jag letar numera med ljus och lykta efter någon som är lika seriös som Daniel Eran Dilger som skriver http://www.roughlydrafted.com Han är dock lite väl fanatisk stundtals men hans artiklar är ofta på 2500-3000 ord (brukar dyka upp ca två artiklar i veckan) och har vettiga fakta. Jag kan rekommendera hans artikelserie "Platform wars" som tar upp den klassiska frågan om "varför MS vann." Det mesta som skrivs är skräp i stil med IDG och CNet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-24 01:16

Äh, artikeln hade stort underhållningsvärde och var skriven med glimten i ögat. Jag fann den till behållning och log flera gånger under läsandets gång. Det är klart ovanligt för den typen av tidning. Att killen kan skriva är högst uppenbart. Tycker ni är ena kunskapsfascister som inte kan bjuda på en eller annan möjlig tveksamhet i en text som är så uppenbart medvetet skriven med lättsamhet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-24 07:35
Ursprungligen av PF:

Äh, artikeln hade stort underhållningsvärde och var skriven med glimten i ögat. Jag fann den till behållning och log flera gånger under läsandets gång. Det är klart ovanligt för den typen av tidning. Att killen kan skriva är högst uppenbart. Tycker ni är ena kunskapsfascister som inte kan bjuda på en eller annan möjlig tveksamhet i en text som är så uppenbart medvetet skriven med lättsamhet.

Bra sagt!

Bevaka tråden