Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Min Mac Pro är seg som.... seg iaf...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-25 12:41

Jag har efter ett drygt halvår av lycka fått min Mac Pro att bli riktigt seg. Jag misstänker att det har att göra med att jag tog bort min gamla windows partition (som jag fixat i Bootcamp). Nu vet jag inte vad jag ska göra för att enkelt återställa den till sitt gamla jag.

Tidigare var allt fantastiskt snabbt, den startade på bara några sekunder (nu 1-2 min), ibland segar allt ner och "badbollen" gör entré ett tag. Jag vill även lägga till att när detta händer, så använder "han" aldrig mer än ungefär 30% CPU och det finns alltid några hundra MB minne till övers. Har försökt reparera med skivkontroll (givetvis startat på skivan) men det finns fel som "han" inte kan reparera.

Är det någon som varit med om samma problem, alternativt har en lösning iallafall?

Tacksam för svar!
/Åke

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-25 14:08

Det kan vara så att hårddisken håller på att dö, eller åtminstone är skadad, men det kan också vara filsystemet bara. Finns bättre verktyg för att reparera filystemet än OS X egna. Tex Diskwarrior.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-25 15:32

Testa med att slänga samtliga cache-filer (system, local och user). Inklusive Extensions.kextcache och Extensions.mkext och starta om. Det kan få en seg dator att bli ung på nytt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-25 16:32

Ett sätt att garanterat fixa den är ju att installera om. Om man har en extern hårddisk, är det inte allt för mycket jobb. En dag ungefär, för mig. En kort dag.

1
Bevaka tråden