Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktivera mod_proxy utan att döda Server Admin

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-22 21:26

Sitter och filurar lite med hur jag ska lösa Ruby on Rails-stöd för OS X Server på ett enkelt sätt.

Att sätta upp mongrel och köra Apache med mod_proxy för att skicka vidare anslutningarna ser jag som bästa lösning. Men finns det bättre?

Problemet är bara detta. Server Admin har ingen del för mod_proxy. Aktiverar jag det och lägger in allt i en vhost kommer jag inte kunna röra apache-delen i server admin antar jag, för då resettas configfilerna. Eller går det om man lägger allt i en vhost, men hur går det med mod_proxy-modulen då?

Så hur ska man lösa det enklast för att aktivera mod_proxy på vissa vhosts, går det att köra Server Admin på något vis ändå?

Eller är enda lösningen att skita i Server Admin och köra allt via SSH istället.

Sitter förnärvarande bakom the Great Firewall of Britain och kan inte ansluta för att testa på riktigt. Men vill gärna ha endel klart för mig så jag kan sätta igång utan att testa allt för mycket när jag har chansen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-22 22:05

En lösning jag själv kom på nu är att sätta upp en till apache-server(apache2), låta den köra mod_proxy och fortsätta köra apache i server admin för vanliga sidor. Men låta allt gå genom en mod_proxy på en till osx server apacheinstallation.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-22 22:25

Kanske stött på ett problem med ovanstående lösning, kan mod_proxy skicka vidare flera vhosts utav olika sorter, alltså som *, så man inte behöver lägga till varje vhost i apache2 också.

Så det finns 2st vhosts i apache2.
rails.domän.tld -> mongrel på specificerad port
* -> apache( som finns i server admin) på specificerad port

Alltså så både
home.domän.tld
och tex users.domän.tld kommer till apache i server admin utan att måste sätta upp var sin vhost med mod_proxy för dem.
Går det?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-23 13:50

Suttit och tittat lite i server admin, det blir nog enklare än jag trodde.
Öppnade bara den specifika vhosten i det förinstallerade apache och lägger till

<IfModule mod_proxy.c>
</IfModule>

Mellan dessa taggar är det bara att göra instruktionerna som behövs.

Så allt som behövs är att man lägger in mongrel, sätter upp en mongrel-server och lägger till proxy-inställningarna för att den ska peka rätt där.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-06-01 08:47

Visst är det skönt när man får bra svar?

Bäst svar får man när man pratar med sig själv.

1
Bevaka tråden