Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äger du en bit av Apple?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Läste just att analytiker tror på en ökad marknadsandel för Apple.
http://www.forbes.com/markets/2004/09/27/0927automarketscan04.html

Detta borde väl kunna få aktien att stiga. Jag tror iaf att Apple kommer vara mer värt om 5 år än nu.

Så frågan är alltså, -Äger du aktie(r) i Apple, eller tror du att du kommer att skaffa?

Jag har länge funderat på en aktieklubb. Man lägger in en hundring eller två och så samäger vi en del av Apple. Vore ju lite kul.

Ursprungligen av Björnström:

Jag har länge funderat på en aktieklubb. Man lägger in en hundring eller två och så samäger vi en del av Apple. Vore ju lite kul.

Det vore kul!
Hur fungerar det, rent föreningstekniskt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-27 23:45

Låter kul! Nått jag garanterat är med på.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-09-28 08:21

Jättebra idé. Och kul. Jag anmäler mig direkt. Vart skall jag skicka pengarna? Och hur mycket? Tänk att jag snart kanske är aktieägare! Och dessutom ägare av de aktier jag helst av allt vill äga!

Jag är på!

• Medlem
  • Borås
  • 2004-09-29 23:16

Låter som en utomordentligt bra idé, jag är med på tåget om det blir ngt! Vem som än drar igång hoppas jag tar vara på oss intresserade...

• Medlem
  • Munkedal
  • 2004-09-30 17:17

Jag köpte 100 st Appleaktier 2000-11-24 för 19$ styck genom dåvarande Teletrade ( Nu Nordnet ) och betalade då 19666 kronor inklusive kortage på 185 kronor.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-09 10:29

Ja, jag måste ju tacka för tipset Björnström, väldigt bra idé du kom med där.
Kramar från Eva

Ursprungligen av Eva:

Ja, jag måste ju tacka för tipset Björnström, väldigt bra idé du kom med där.
Kramar från Eva

Synd att inte jag själv köpte då

Dom har iofs gått upp en hel del sedan februari 2007 också

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-09 13:29

Synd att inte jag själv köpte då

Dom har iofs gått upp en hel del sedan februari 2007 också

Vad sägs om att starta klubben nu istället?

Jag är med på några tusenlappar...

Äger inga nu, men funderar seriöst på att skaffa. Det ser ljust ut för apple nu, iMac G5 kommer bli en dundersuccsé tror jag.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-27 21:47

Är inte haj på det här med aktier... men hur gör jag om jag vill köpa? Hur många aktier köper man minst och vad kostar de/styck? (just nu)

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-09-27 22:39

Vi kanske kan ta över hela Apple såsmåningom, vem vet.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-27 22:49

"Some fruitcompany..."

Ursprungligen av nillon:

"Some fruitcompany..."

Forest Gump.. underbar film..

För den otålige (Obs! Känsliga plånböcker varnas - dyrt som stryk):
http://www.oneshare.com/order/stock.asp?certificateid=51&companyid=32

Ursprungligen av superduperjacob:

Jag skulle känna mig väldigt varm inombords om jag hade en sån där fin tavla på väggen

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-09-28 08:26

EN SÅN TAVLA VILL JAG HA. Måste ha. Hur mycket pengar är $121.00. I svenska kronor alltså.

Ursprungligen av Eva:

EN SÅN TAVLA VILL JAG HA. Måste ha. Hur mycket pengar är $121.00. I svenska kronor alltså.

Kurs enligt 2004-09-28

879,75.SEK

Köpte på motsv 20:- för några år sedan i hopp om att finansiera en ny dator - ser ut att lyckas snart om uppgången fortsätter Kollade in nya iMac 20" - want one !

/

• Medlem
  • 2004-10-04 13:49

Pengar i SEK

Ursprungligen av Eva:

121.00 x c:a 9 kr = 1089 kr / aktie alltså ...
Man gör väl som ekonomiskförening vad jag har förstått inte inköp under hundra aktier, eftersom de som är med ska kunna äga åtminstone 1 aktie var, alltså minst 1 %.

Räkna då på 100 x 1089 = 108 900

Varje medlemm måste då betala (för 10%) 10 890 kr.

Om man har en entré avgift på 500, och därefter betalar 200 kr i månaden, så får man betala i 52 månader innan föreningen kan köpa 100 aktier i Apple Computers Inc.

Så vi måste bli minst 300 medlemmar för att det ska löna sig att köpa 100 aktier.

Med andra ord, vi måste ha mycket startkapital, föreningen skulle behöva någon som kan köpa loss de första 100 aktierna och som man sedan köper av. En startsumma som "någon" ska stå för.

Mycket rolig idé, men när aktie priset på just apple ligger så högt måste man kanske slå till med en entré avgift på 3000 och därefter 1000 i månaden för att det ska löna sig.

Vill också påpeka, att jo man kan förlora pengar på att köpa aktier.
Som någon frågade förut.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-10-11 22:40
Ursprungligen av DanS:

121.00 x c:a 9 kr = 1089 kr / aktie alltså ...

Nix.
$38.59 x 7.35 = 284:-/aktie
(fast då får man förstås inte en inramad pappersaktie).

En (1) sån har jag sedan knappt två år tillbaka, minns dock inte vad jag gav för den. Skippade dock ramen och skaffade en egen på IKEA

I princip startar man väl en ekonomisk förening som har uppgift att äga aktier i Apple Computer Inc. Sedan gör vi inköp varje månad av nya aktier i takt med att vi får in fler medlemmar.

Det hade varit möjligt att låta medlemmar äga fler andelar och därmed fler aktier.

Ett kul sätt att tjäna pengar tillsammans?

Ja för inte kan man väl förlora pengar på aktier

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-28 08:50

I princip startar man väl en ekonomisk förening som har uppgift att äga aktier i Apple Computer Inc. Sedan gör vi inköp varje månad av nya aktier i takt med att vi får in fler medlemmar.

Det hade varit möjligt att låta medlemmar äga fler andelar och därmed fler aktier.

Låter definitivt intressant tycker jag. Låter som en mycket bra ide, det känns iaf väldigt mycket enklare att gå med i en Ekonomisk Förening än att "handla med aktier".

En aktieklubb vore ju kul...

$37.50

April 2003 var ingen bra månad. Då skulle man dragit fram lädret.

Bevaka tråden