Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IPod-DJ

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 11:57

Äntligen en utrustning från en seriös tillverkare. Det verkar dock främst var till för hemma-DJs eller de som "spelar musik" ute på lokal. Inget avancerade tricks alltså.
Kommer i november enligt generalagenten Starfelt. Vi kommer att ta hem en.

• Oregistrerad
  • 2005-09-09 12:00

bisarrt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 12:54

Ska inhandlas till nya kontoret...

/Tangen

(vad kommer den att kosta)

Ursprungligen av DaPhox:

bisarrt!

Snarare naturlig utveckling, synd bara att iPods inte går att pitcha (än)

• Oregistrerad
  • 2005-09-09 13:25

Preliminärt 2.400:- + moms

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 13:36
Ursprungligen av Schuckert:

Preliminärt 2.400:- + moms

som gratis - finns det line in så att man kan ha vinyl in (2st)

/Tangen

• Oregistrerad
  • 2005-09-09 13:43

Från produkttexten:

"_ Two universal iPod docking stations will accept all model iPods with bottom connector and charge while connected

_ Large iPod navigation controls

_ 3-band EQ with gain control on both channels

_ Dedicated microphone input with tone and level control

_ Phono/line inputs for adding additional devices on both channels

_ USB connectivity (PC and Mac) enables iDJ to function as a music-loading base

_ iPod’s recording capabilities supported by iDJ for voice memos, etc.

_ Turntable spindle receptacle enables placement of the iDJ on a turntable

_ Zero tolerance precision switches/knobs for a tight, precise feel"

Svaret är alltså: ja!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 14:01
Ursprungligen av Schuckert:

Från produkttexten:

"_ Two universal iPod docking stations will accept all model iPods with bottom connector and charge while connected

_ Large iPod navigation controls

_ 3-band EQ with gain control on both channels

_ Dedicated microphone input with tone and level control

_ Phono/line inputs for adding additional devices on both channels

_ USB connectivity (PC and Mac) enables iDJ to function as a music-loading base

_ iPod’s recording capabilities supported by iDJ for voice memos, etc.

_ Turntable spindle receptacle enables placement of the iDJ on a turntable

_ Zero tolerance precision switches/knobs for a tight, precise feel"

Svaret är alltså: ja!

grymt...

/Tangen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 16:35

Halvt komiskt skulle jag vija säga, ingen pitch, ingen möjlighet att cua ordentligt, sedan får man ju hoppas att folk inte använder mp3/aac utan WAV om det skall spelas ute.

Kanske något att införskaffa för en bar eller dylikt, men varför inte bara köpa en vanlig mixer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 16:41
Ursprungligen av Fred!:

Halvt komiskt skulle jag vija säga, ingen pitch, ingen möjlighet att cua ordentligt, sedan får man ju hoppas att folk inte använder mp3/aac utan WAV om det skall spelas ute.

Kanske något att införskaffa för en bar eller dylikt, men varför inte bara köpa en vanlig mixer?

Det går att köra mp3 men man kan inte komprimera så hårt om man kör dansgolv - men visst fungerar det med mp3 - nu jockar jag inget längre men i alla fall. många "stora" dj jag känner kör mp3 men då på finalscratch spelare.

/Tangen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 18:27
Ursprungligen av Tangen:

Det går att köra mp3 men man kan inte komprimera så hårt om man kör dansgolv - men visst fungerar det med mp3 - nu jockar jag inget längre men i alla fall. många "stora" dj jag känner kör mp3 men då på finalscratch spelare.

/Tangen

Det är klart att det går, men det låter inte lika bra! Det låter inte bättre oavsett vem som spelar formatet m.a.o argumentet blir inte tyngre för att vissa dj´s använder final scratch.

Många använder final scratch för att få tillgång till "doubles" utav sina skivor eller föra att spela eget material. Inte många klubbar jag känner till har systemet instalerat vilket innebär att man måste släpa med sig prylarna och koppla upp på plats vilket kan vara meckigt om det är fasta installationer. Dessutom vet jag att det har varit problem med att ljudet helt plötsligt försvinner.

Och visst går det att köra okomprimerat på final scratch. Mp3 är bra endast i det avsendet att det går snabbare att ladda ner, om man inte skall ladda ner utan har sin musik på en hårdisk för att spela på klubbar kan man med fördel använda wav.

Eller varför inte vanliga skivor.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 16:42
Ursprungligen av Fred!:

Det skulle fungera bra, men då finns det bättre mindre "stöldbegärliga" grejer, typ en pc med pcdj som funkar bra på flera ställen

/Tangen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 16:47
Ursprungligen av Tangen:

Det skulle fungera bra, men då finns det bättre mindre "stöldbegärliga" grejer, typ en pc med pcdj som funkar bra på flera ställen

/Tangen

Jag håller med, men vem skall då köpa denna prylen?

Det bästa är enligt mig att helt och hållet lämna ute datorn ur ekvationen, mindre potential för problem.

• Oregistrerad
  • 2005-09-09 18:34

Som sagt; den är inte lämpad för scratch-ekvibrilisten eller något slow-jam-cutter. Bättre då att ha hemma på festen. Ett par av mina DJ-kompisar är inte artister utan SPELAR MUSIK. De skulle klara sig bra med denna.

Frågan lyder: Måste man ha 2 ipods för denna sak? Och har den kommit ut?

Ursprungligen av malleboy:

Frågan lyder: Måste man ha 2 ipods för denna sak? Och har den kommit ut?

Ja den finns och du måste ha 2 iPods till den men det har kommit en ny modell som bara behöver en ipod men den är då dyrare och mer avancerad går att pitcha med. www.numark.com

Vet nån vad Båda desssa kostar nuförtiden?

Vet nån vad Båda desssa kostar nuförtiden?

http://www.starfelt.se/

Ursprungligen av Simon Templar:

På Starfelt.se står ej priset

På Starfelt.se står ej priset

Jo! Men ta dom med en nypa salt eftersom det är rekommenderade priser, butikspris brukar vara lägre.

Men där finns det bara den gammla IDJ!

Men där finns det bara den gammla IDJ!

kolla på kommande produkter

1
Bevaka tråden