- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
När Nintendo avslöjade planerna om Wii var kritiken rätt hård, Sony och Microsoft hade satsat stenhårt på avancerad och kraftfull teknik i tredje generationens spelkonsoler, PS3 respektive Xbox 360. Nintendo gick tvärs emot strömmen och satsade på innovativa spelidéer istället för dyrbar råkraft. Och som dom har lyckats
I maj sålde Nintedo 338 tusen Wii-enheter, det är mer än PS3 (82 tusen) och Xbox 360 (155 tusen) tillsammans! I japan är dominansen ännu större, fem gånger så många Wii säljs som PS3.
Sony och Micrsoft tjänar dessutom inget på sina konsoler, de gör rent av förluster fortfarande tror jag, medan Nintendo har visat svarta siffror hela tiden.
Källa (via Daring Fireball): Nintendo pounds Sony and MS in sales
Varför posta detta i Allt om Mac? Jo för att Nintendo känns som ett företag i Apples anda på många sätt. De vågar gå mot opinionen för de tror sig veta vad folk faktiskt vill ha och de har rätt. Maximal prestanda och maximalt med finesser är inte alltid lösningen, utan enkelhet och bra användarupplevelse väger tyngre. I Nintendos fall har fokus helt klart varit på att folk ska ha kul, kort och gott.
Kolla Nintendo DS försäljningssiffror också helt sjukt bra den säljer.
Japp, jag tänkte ta upp det också egentligen, just att Wii inte är en ensam lyckträff för Nintendo på senare tid, utan Ninendo DS Lite (Nintendo DS var sådär, men DS Lite har varit enorm succé). DS Lite var så cool att jag var tvungen att importera den från Hong Kong innan den kom till Europa.
Är sjukt sugen på både en Wii och en vit DS lite. Nintendo har verkligen lyckats med dem, då till och med jag, som inte är någon gamer, vill ha dem!
Köpte en Wii till Midsommar (det skulle ju regna hela dagen sa SMHI och något måste man ju göra). Har aldrig haft så roligt med ett tv-spel tidigare, om man räknar bort första gången jag spelade tv-spel överhuvudtaget i början på 80-talet.
Den har dock ett problem. Man får träningsvärk.
Edit: Rättade stavningen, tyvärr finns felet med i citatet nedan
Jobbigt, men dock genialiskt av Nintendo att göra så att man rör på sig när man spelar. Det slår ju hål på den vanliga bilden att tv-spelare bara sitter och blir fetare och fetare.
Nintendo är spelmarknadens microsoft. De vet hur man gör utan smak och finess, men kosingen flödar in.
Jag har testat Wii och det var kul i typ en timme när jag inte hade nåt bättre för mig.
Ser verkligen fram emot lite riktiga spel till PS3 dock
Nintendo är spelmarknadens microsoft. De vet hur man gör utan smak och finess, men kosingen flödar in.
Skönt att alltid vara motvalls? Tvärtom tycker jag. Med tanke på Wiis framgångar har dom både smak och finess.
Skönt att alltid vara motvalls? Tvärtom tycker jag. Med tanke på Wiis framgångar har dom både smak och finess.
Sen när har framgång nåt med smak och finess att göra?
Sen när har framgång nåt med smak och finess att göra?
Jag ser Nintendos framgångrika design som ett exempel på god smak. Nintendo DS var ful och klumpig, men så skärpte dom till sig med DS Lite och det blev genast en gigantiskt framgång, trots att det teknikmässigt var i princip samma hårdvara.
Finess är att utveckla saker som rörelsesensorn till en helt ny nivå, både tekniskt och ur spelsynvinkel.
Microsoft är spelvärldens Microsoft, det säger ju sig självt
Jag har testat Wii och det var kul i typ en timme när jag inte hade nåt bättre för mig.
Har man varken smak eller finess i spelvärlden så är det helt klart vad som gäller: Slaskiga slaktarspel som kräver vansinnigt med processorkraft för att få det att spruta blod över hela skärmen så realistiskt som möjligt. Brute force. Det är väl knappast Nintendos nisch?
Har man varken smak eller finess i spelvärlden så är det helt klart vad som gäller: Slaskiga slaktarspel som kräver vansinnigt med processorkraft för att få det att spruta blod över hela skärmen så realistiskt som möjligt. Brute force. Det är väl knappast Nintendos nisch?
hehe, då är det bättre att göra som Nintendo gjorde en gång när de målade allt blod i ett fightingspel vitt så det såg ut som nåt helt annat. Snacka om smak och finess att på ren princip sabba ett verk pga nån märklig idé om att allt som har med våld att göra är ondskefull skräpkultur.
hehe, då är det bättre att göra som Nintendo gjorde en gång när de målade allt blod i ett fightingspel vitt så det såg ut som nåt helt annat. Snacka om smak och finess att på ren princip sabba ett verk pga nån märklig idé om att allt som har med våld att göra är ondskefull skräpkultur.
Handlade inte detta om att få släppa ett spel i vissa länder där blod är förbjudet i spel (tror för övrigt att det var grönt blod)? Jag misstänker att det är Mortal Combat du pratar om; och det är INTE Nintendo själva som gjort detta, utan tillverkaren av spelet. Nintendo själva är för mesiga att göra fightingspel med blod över huvud taget.
Handlade inte detta om att få släppa ett spel i vissa länder där blod är förbjudet i spel (tror för övrigt att det var grönt blod)? Jag misstänker att det är Mortal Combat du pratar om; och det är INTE Nintendo själva som gjort detta, utan tillverkaren av spelet. Nintendo själva är för mesiga att göra fightingspel med blod över huvud taget.
Nej, amerikanska Nintendo gjorde detta på eget bevåg (eller möjligen krävde att utvecklaren skulle göra det för att få släppas på snes). De bytte ut blodet mot vitt "svett" i Mortal Combat till Snes. Tror till och med blodiga versioner av spelet släpptes till Sega.
Nya funktionen med WiiWare låter också lysande. De låter små, independent-utvecklare göra spel, som sedan säljs direkt i konsollen på samma sätt som VC-spel.
Mer: http://www.nintendo.com/newsarticle?articleid=lJUgYjCGf4pVbYMAU2qmwF3wp7DiOK5k&page=
Jag spelade Rayman Raving Rabbids på både Wii och XBOX360; trots bättre grafik på XBOX360 var spelkänslan så extremt mycket härligare på Wii.
Till skillnad från Laserandres tycker jag snarare att Wii är spelvärldens Apple; de har designen och gör spelandet enkelt, inte den bästa tekniska kvalitéten, men överläset mest känsla.
Jag kan dock säga att jag inte har spelat på någon PS3 ännu, så jag kan inte uttala mig specifikt om den, för min del är det priset (jag har inget behov av en BluRay, och särskilt inte en för många tusen kr.
Har en DS också, men bara ett spel... den ligger mest i en låda... väntar på Zelda-spelet på den just nu.
Har erfarenhet av Xbox, Xbox 360, PS 2 och Wii. Har tyvärr inte testat PS 3. Men då jag är på jakt efter ny konsoll så lär det bli en 360 även om PS 3 finns. För den erfarenheten jag har så tyckte jag PS var det "sämsta", det var inte dåligt men tyckte hellre om xbox och wii.
Men till frågan Wii Vs. "Standard"-konsoll, så tycker jag att båda 2 har fördelar och nackdelar. Har spelar Wii mycket hos en polare som nog har dem flesta spel som släppts. Och visst kan inte förneka att det kan vara lika roligt som det kan vara tråkigt ibland. Hela idén med sådanna kontroller och styrning är underbar och hoppas att det fortsätter att utvecklas. Men nackdelen med wii är tyvärr att det är ingen konsoll som jag känner att jag bara sätter mig vid med polarna o kör nån lir, för att i dem flesta spel så måste man nästan gå igenom hela "training" sektionen för att lära sig kontrollerna då man ofta har så många olika variationer att utföra med dem kontrollerna.
När man sitter med polarna så blir det ofta byte av spel. Och då sitta med instruktionerna i varje spel blir långtråkigt tyvärr. Då är det betydligt lättare med en vanlig konsoll. Då man lätt testar knapparna lite sen vet man vad man kan göra.
Sen anser jag också att kontrollen är tyvärr inte bra till Wii. Sätter man IR-"läsaren" ovan eller under TVn så är det ofta så långt till soffan att den inte uppfattar kontrollerna. Och oftast måste man sitta (eller stå) rätt bra för att det ska fungera som det e tänkt, man kan inte halvligga ner i en bakfylla o spela Wii, då föredrar jag Xbox eller PS. Men fortsätter dem utveckla denna idén så kommer den bli riktigt bra.
Detta blev långt... det var inte meningen. Tack för mig.
Sen anser jag också att kontrollen är tyvärr inte bra till Wii. Sätter man IR-"läsaren" ovan eller under TVn så är det ofta så långt till soffan att den inte uppfattar kontrollerna. Och oftast måste man sitta (eller stå) rätt bra för att det ska fungera som det e tänkt, man kan inte halvligga ner i en bakfylla o spela Wii, då föredrar jag Xbox eller PS. Men fortsätter dem utveckla denna idén så kommer den bli riktigt bra.
Detta blev långt... det var inte meningen. Tack för mig.
Du ver att man kan ställa känsligheten för ir-sensorn i "wii settings"? Drar man upp den på max så räcker den en bra bit.
Du kan slöligga i soffan och spela, det behövs inte så stora rörelser egentligen. Det känns bättre att veva ordentligt däremot
Stackars Laseranders förresten, ingen av de andra nördarna tycker att hans PS3, som han betalat så mycket för, är tuff.
Jag har haft PS2 rätt länge och kommer förmodligen krypa till korset för att spela Heavenly Sword, FF XIII och andra godingar för PS3 för eller senare men slog till på en Wii nyligen. Håller inte med om att man tröttnar så fort på Wii, dock så har ju ps2:an fortfarande många speltimmar kvar. Lite kul att jag skulle prova Zelda till n64:an på VC och 'testandet' tog visst 13h
Det är ganska intressant att kolla på www.metacritics.com och se hur bra recensioner nya spel får på olika plattformar. Wii piskar de andra nya konsollerna där, speciellt om man inte är fan av överrealistiska sportspel men ps2 står sig fortfarande med nysläpp.
Hade en 10-tal spel i serien http://en.wikipedia.org/wiki/Game_%26_Watch
Skönt att se att Nintendo har framgångar mot de sönderhypade konkurrenterna. Ska shoppa mig en snart o dela med barnen så kan jag köra de våldsammare spelen på pc:n.
Jag skulle säga att Microsoft är spelvärldens Linux (först med hårddiskar och program och sånt… väl? Känns lite rörigt… ungefär som Linux) och Sony är spelvärldens Apple (sjysstast prylar helt enkelt. Man får det man betalar för). Det är väl inte alls självklart att alla företag spelar samma roll oavsett vilket område de agerar på.
Jag skulle säga att Microsoft är spelvärldens Linux (först med hårddiskar och program och sånt… väl? Känns lite rörigt… ungefär som Linux) och Sony är spelvärldens Apple (sjysstast prylar helt enkelt. Man får det man betalar för). Det är väl inte alls självklart att alla företag spelar samma roll oavsett vilket område de agerar på.
Men det faktum att Nintendo äger både användarna o recensenterna slår lite högre än att du använt det någon timme o tror att PS3 blir bra sen. PS3 har dessutom ett utseende som bara en mor kan älska (eller de PS-fansboys som redan bestämt sig för att det var den bästa konsollen för 3 år sen).
Men det faktum att Nintendo äger både användarna o recensenterna slår lite högre än att du använt det någon timme o tror att PS3 blir bra sen. PS3 har dessutom ett utseende som bara en mor kan älska (eller de PS-fansboys som redan bestämt sig för att det var den bästa konsollen för 3 år sen).
ööööh… du skojar?
PS3 är den snyggaste konsollen (och den kraftfullaste, till skillnad mot Wii som inte ens kan kallas tredje generation) på marknaden medans Wii ser ut som en liten tekniklåda med en miljon fula luckor, knappar och spröt. Den var hyfsad på bild, ful i verkligheten. Och Nintendo-fanboys är väl grund-typen av fanboys.
Jag har använt den mer än en timme, det jag sa var att det var kul i en timme, när jag väl hittat ett spel som gick an (Wii-tennis. Alla andra spel jag provat sög)
Sen är det nog inte så konstigt att den konsoll med absolut sämst prestanda och därför billigast säljer mest. Antagligen är det föräldrar som köper det billigaste de hittar till sina barn och därför finns heller inga bra våldsspel. Det är en barnkonsoll helt enkelt och det är därför jag inte kommer köpa en. Jag vill spela GTA4 och annat blodigt skoj
sen har jag för mig att PS3:an är den konsoll som sålts för mest pengar, vilket gör det ganska ointressant att Wii sålt flest orkeslösa maskiner.
ööööh… du skojar?
PS3 är den snyggaste konsollen (och den kraftfullaste, till skillnad mot Wii som inte ens kan kallas tredje generation) på marknaden medans Wii ser ut som en liten tekniklåda med en miljon fula luckor, knappar och spröt.
Att föröka bedöma "snygghet" i en konsol är som att jämföra vems pappa som är starkast; inse att alla inte tycker lika. Jag tycker att Wii'n smälter in bra och är väldigt snygg men attackerar inte PS3'an för det.
För övrigt är det sjunde generationens spelkonsoller som vi är inne på just nu... tideräkningen började inte vid första PlayStation.
Annars är väl den typiska fanboy'en en sådan som försvarar sin ståndpunkt med näbbar och klor, och gärna attackerar motparten.
Att generalisera detta och kalla Nintendo-köpare för fanboys är ett lågvattenmärke, och som Apple-anhängare har väl vi alla blivit utsatta för det, därför tycker jag att det är extra lågt av dig att försöka på den attacken.
Jag har använt den mer än en timme, det jag sa var att det var kul i en timme, när jag väl hittat ett spel som gick an (Wii-tennis. Alla andra spel jag provat sög)
Och jag har använt den i flera månader och tycker fortfarande att den är jätterolig att spela på... Alla har olika smak, för dig är en PS3'a säkert perfekt.
Sen är det nog inte så konstigt att den konsoll med absolut sämst prestanda och därför billigast säljer mest. Antagligen är det föräldrar som köper det billigaste de hittar till sina barn och därför finns heller inga bra våldsspel. Det är en barnkonsoll helt enkelt och det är därför jag inte kommer köpa en. Jag vill spela GTA4 och annat blodigt skoj
Visst, det finns betydligt fler barnspel till Wii, men en hel del mogna spel också. Att kalla den barnkonsoll bara för att det även finns sådana spel; det är fanboy'ism om något, som att säga att Macen är en dator bara för designers, bara för att många sådana företag använder den.
sen har jag för mig att PS3:an är den konsoll som sålts för mest pengar, vilket gör det ganska ointressant att Wii sålt flest orkeslösa maskiner.
Vad spelar det för roll i sammanhanget?
Dessutom: Varför vara så agressiv så fort någon tycker något annat? Jag märker av samma tensenser så fort det handlar om fildelning... det är trots allt bara en spel-konsol vi snackar om.
Att föröka bedöma "snygghet" i en konsol är som att jämföra vems pappa som är starkast; inse att alla inte tycker lika. Jag tycker att Wii'n smälter in bra och är väldigt snygg men attackerar inte PS3'an för det.
För övrigt är det sjunde generationens spelkonsoller som vi är inne på just nu... tideräkningen började inte vid första PlayStation.
Annars är väl den typiska fanboy'en en sådan som försvarar sin ståndpunkt med näbbar och klor, och gärna attackerar motparten.
Att generalisera detta och kalla Nintendo-köpare för fanboys är ett lågvattenmärke, och som Apple-anhängare har väl vi alla blivit utsatta för det, därför tycker jag att det är extra lågt av dig att försöka på den attacken.
Och jag har använt den i flera månader och tycker fortfarande att den är jätterolig att spela på... Alla har olika smak, för dig är en PS3'a säkert perfekt.
Visst, det finns betydligt fler barnspel till Wii, men en hel del mogna spel också. Att kalla den barnkonsoll bara för att det även finns sådana spel; det är fanboy'ism om något, som att säga att Macen är en dator bara för designers, bara för att många sådana företag använder den.
Vad spelar det för roll i sammanhanget?
Dessutom: Varför vara så agressiv så fort någon tycker något annat? Jag märker av samma tensenser så fort det handlar om fildelning... det är trots allt bara en spel-konsol vi snackar om.
Jag märker att du tycks ha stora problem med mycket som jag skrev som svar på liknande saker andra skrev till Wii:ns fördel. Jag blev anklagad för att vara fanboy vilket jag tyckte var lustigt för att komma från en Nintendo-anhängare och hela tråden handlar väl om hur bra Wii:n säljer? Man blir lätt lite agressiv när man blir flamead av trettio pers för att man har en avvikande åsikt. Jag föreslår att du läser några av de inlägg jag försökte svara på (bland annat det jag citerade).
Jag märker att du tycks ha stora problem med mycket som jag skrev som svar på liknande saker andra skrev till Wii:ns fördel. Jag blev anklagad för att vara fanboy vilket jag tyckte var lustigt för att komma från en Nintendo-anhängare och hela tråden handlar väl om hur bra Wii:n säljer? Man blir lätt lite agressiv när man blir flamead av trettio pers för att man har en avvikande åsikt. Jag föreslår att du läser några av de inlägg jag försökte svara på (bland annat det jag citerade).
Jag håller med om att det var onödigt att vissa uttryckte sig om PS3'an, men rättfärdigar det dig att börja spy galla över Wii bara för det?
Innan PS3 hade tagits med i diskussionen kom din kommentar:
Med andra ord anser jag att det faktiskt var du som drog i gång hela den fientliga tonen i tråden. Innan dess handlade tråden om Wii, men sedan helt plötsligt om hur mycket Wii respektive PS3 suger.
Jag håller med om att det var onödigt att vissa uttryckte sig om PS3'an, men rättfärdigar det dig att börja spy galla över Wii bara för det?
Innan PS3 hade tagits med i diskussionen kom din kommentar:
Med andra ord anser jag att det faktiskt var du som drog i gång hela den fientliga tonen i tråden. Innan dess handlade tråden om Wii, men sedan helt plötsligt om hur mycket Wii respektive PS3 suger.
Jag presenterade en avvikande åsikt. Men du kanske har rätt i att det inte finns nåt värde i att gå sin egen väg…
Jag presenterade en avvikande åsikt. Men du kanske har rätt i att det inte finns nåt värde i att gå sin egen väg…
Nu lägger du orden i mun på mig. Det har jag inte sagt, men jag tycker att det är fel att börja prata om annat än vad tråden verkligen handlar om. Du är helt fri att skapa en egen tråd om PS3; då antar jag att du inte vill ha en massa inlägg om Wii i den.