Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple sponsrar soldater

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2007-07-10 22:38

Jag brukar sällan läsa vad slaskpressen skriver, men jag såg idag att en av AB:s reportrar har en intressant blogg som följer en svenskamerikan i Irak.
Tydligen så har Apple sponsrat en bataljon fallskärmsjägare ur den amerikanska armén med MacBookar.

Härligt att se att Steve är godhjärtad.

Citat:

Överallt i cafeét står nämligen lådor med MacBook. De är skänkta av Steve Jobs efter att pastorn skrivit till honom och bett honom sponsra bataljonen.

http://blogg.aftonbladet.se/12463/perma/459632

Senast redigerat 2007-07-11 21:52

Doktor G, det var intressant inlägg det där. Du kanske vill förklara vad Steve/Apple borde gjort istället och framförallt varför?

• Oregistrerad
  • 2007-07-11 22:25
Ursprungligen av Taz_1999:

Doktor G, det var intressant inlägg det där. Du kanske vill förklara vad Steve/Apple borde gjort istället och framförallt varför?

Vill jag? Jag tyckte det borde framgå att jag stöder hans beslut.

Ursprungligen av Doktor G:

Vill jag? Jag tyckte det borde framgå att jag stöder hans beslut.

Som kanske framgår av alla inläggen i denna tråd där "snillen spekulerar" så var det inte speciellt tydligt i ditt första inlägg nej.

Men bra att vi är överens för det gör jag med.

• Oregistrerad
  • 2007-07-11 23:41

Som kanske framgår av alla inläggen i denna tråd där "snillen spekulerar" så var det inte speciellt tydligt i ditt första inlägg nej.

"Härligt att se att Steve är godhjärtad" skrev jag, men jag antar att det skulle kunna tolkas som en form av sarkasm. Dock var inte min avsikt att starta en dabatt om krig och ockupation eller politik, utan bara att jag tyckte att det var bra att Jobs visade en medmänsklig sida. Han är ju mest känd för att vara en hård företagsledare.

Om inte annat så kan vi vara överens om att vi inte är överens;)

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-11 00:08

Jag kan tycka att det finns andra saker som skulle vara en aning viktigare.

Senast redigerat 2007-07-11 15:46

Stödjer man automatiskt kriget om man ger gåvor till soldaterna?

Ursprungligen av Kristofer:

Ja
varför annars ge datorer just till soldater?

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-11 02:09
Ursprungligen av Laseranders:

Ja
varför annars ge datorer just till soldater?

Precis, annars kan jag också få en om jag skriver till honom. Som om det kommer hända

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-11 04:42

Precis som präster följer med kriget för att frälsa själar och inte att stödja kriget, så kan väl Apple stå för den goda smaken i busken?

Jag tror inte Macbook är ett krigsmaterial

/Tangen

Ursprungligen av Kristofer:

Klart man inte gör. Att stödja soldaterna i att göra deras tillvaro drägligare behöver inte per automatik betyda att man stödjer kriget. Det finns säkert ganska många som ger gåvor till soldater utan att stödja kriget. Det är väl bra att de kan mail hem och berätta hur de har det. Det lär ju knappast vara några solskenshistorier de skickar hem.

/Martin

Ursprungligen av Martin_Nordin:

Klart man inte gör. Att stödja soldaterna i att göra deras tillvaro drägligare behöver inte per automatik betyda att man stödjer kriget. Det finns säkert ganska många som ger gåvor till soldater utan att stödja kriget. Det är väl bra att de kan mail hem och berätta hur de har det. Det lär ju knappast vara några solskenshistorier de skickar hem.

/Martin

Tack! Vad som än må vara anledningen till kriget, så är det soldaterna som sitter i skiten. Oftast är det (i USA iaf) fattiga människor som ställer upp, och att stötta de är inte nödvändigtvis samma sak som att stötta kriget.

Klart de ska ha varsinn MacBook!

Edit: Jag är iofs i princip för att folk får macar oavsett anledning...

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-11 09:48
Ursprungligen av Martin_Nordin:

/Martin

OK, civilbefolkningen då? En gissning säger mig att deras situation inte är den drägligaste heller. Om man inte stödjer kriget kanske man satsar på att stödja dem.

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-11 10:03
Ursprungligen av Alex Lindquist:

OK, civilbefolkningen då? En gissning säger mig att deras situation inte är den drägligaste heller. Om man inte stödjer kriget kanske man satsar på att stödja dem.

Visst vore det fantastiskt om Steve kunde skänka en MB till varena man, kvinna och ungdom i Irak men någonstans tror jag att gränsen går även för apple och Steve gällande vad de kan ge ut. Och om Irakierna får, varför ska då tex pakistanierna bli utan??

Jag tycker gott att soldaterna kan få en MacBook, om det kan göra deras tillvaro lite drägligare, många av dem skulle nog vilja lägga ned kriget och åka hem om de fick välja.

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-11 10:09
Ursprungligen av rhesus:

Visst vore det fantastiskt om Steve kunde skänka en MB till varena man, kvinna och ungdom i Irak men någonstans tror jag att gränsen går även för apple och Steve gällande vad de kan ge ut. Och om Irakierna får, varför ska då tex pakistanierna bli utan??

Det förstår jag med är en omöjlighet. Principen i att stödja eller inte stödja går dock mot att stödja kriget då han ger MacBooks till soldater istället för att skänka motsvarande summa till hjälporganisationer.

Betänk att USA har en enorm krigsmaskin och att dess existens är en del av vardagen over there.
Man kan tycka vad man vill om det men jag tänker inte ge mig in i det just här, och nu.

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-11 08:02

Hur går det här ihop med att man inte får använda iTunes till krigsföring?
http://www.99.se/itunes/220329-starta-krig-med-itunes.html

Apple är ett amerikanskt företag Självklart stödjer dom kriget.

Jag tror nog att det är som i de flesta krig att den enskilde soldaten bryr sig kanske inte så mycket om politiken, utan har fullt upp med att överleva, få tillräckligt mycket mat/sömn i kroppen. Kan då några mac'ar hjälpa honom att hålla kontakten med familjen hemma så kanske vardagen blir något drägligare och kanske till och med håller soldaten vid någorlunda sunt mentalt tillstånd då han har lite kontakt med livet hemma.
Tror inte att några macar gör varken till eller från om huruvida "texasgubben" Bush tänker fortsätta kriget eller inte...
Sen huruvida kriget är rätt eller fel DET är en helt annan sak (och hittills har väl inte många krig i världen varit "rätt")

Dessutom... kombintationen kraschande virusfyllda windowsmaskiner och uttröttade unga grabbar med tillgång till vapen och sprängmedel kanske inte är den bästa

Så Steve skänker inga pengar till hjälporganisationer?

Han är nog rätt kass på det om man jämför med Bill G.

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-11 10:31

Jag vet inte, gör han det? Undra vad som sätter sämst/bäst stämpel på Jobs/Apple.
Datorer till soldater eller pengar till Irak.

Jag vet precis vad jag tycker politiskt, detta tror jag dock handlar om marknadsföring.

Ska vi ha politiska åsikter kanske vi ska titta lite på lite närmare håll, typ Bofors innan vi börjar döma vilt hit och dit.

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-11 10:43
Ursprungligen av Svante S:

Ska vi ha politiska åsikter kanske vi ska titta lite på lite närmare håll, typ Bofors innan vi börjar döma vilt hit och dit.

Nu får du gärna utveckla.

Nu får du gärna utveckla.

Politik är bannat på forumet, så det utgår.
Sverige är en experthjälp i många krig tack vare Bofors mycket avancerade vapen som exporteras. Man utveckar mycket intelligenta lösningar för att på mesta effektiva sätt avliva eller stympa. Kanske inget man normalt vill tänka på i fridfulla Skandinavien.

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-11 12:13
Ursprungligen av Svante S:

Politik är bannat på forumet, så det utgår.
Sverige är en experthjälp i många krig tack vare Bofors mycket avancerade vapen som exporteras. Man utveckar mycket intelligenta lösningar för att på mesta effektiva sätt avliva eller stympa. Kanske inget man normalt vill tänka på i fridfulla Skandinavien.

Jag vet vad Bofors sysslar med. Det jag var nyfiken på att veta var hur du jämför det med att ge bort datorer till soldater, i vad jag tror, är pr syfte?

Jag vet vad Bofors sysslar med. jag var nyfiken på att veta var hur du jämför det med att ge bort datorer till soldater, i vad jag tror, är pr syfte?

Jag jämför det med det tråden drog åt, att "sponsra krig". Jag tyckte inte att ge bort persondatorer till soldater var så illa i jämförelse, men en del ondgjorde sig.

Ursprungligen av Doktor G:

Jag brukar sällan läsa vad slaskpressen skriver, men jag såg idag att en av AB:s reportrar har en intressant blogg som följer en svenskamerikan i Irak.
Tydligen så har Apple sponsrat en bataljon fallskärmsjägare ur den amerikanska armén med MacBookar.

Härligt att se att Steve är gordhjärtad.

http://blogg.aftonbladet.se/12463/perma/459632

Om vi försöker lämna det politiska diskussionen åt sidan som rör hurvida man stödjer ett orättfärdigt/rättfärdigt krig genom att skänka datorer eller ej -- för det skall vi absolut inte prata om på 99mac.

Men, rubriken "Apple sponsrar soldater" vet inte jag om den är korrekt. Själva texten pratar om "Steve Jobs" och det är faktiskt inte orimligt att detta är en gåva från Steve Jobs och inte Apple. Men, jag vet inte - och ärligt talat vet jag inte om Johanna Hildebrant fäste så stor vikt vid skillnaden...

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-11 10:28
Ursprungligen av ace4711:

-- för det skall vi absolut inte prata om på 99mac.

Och vem är du att bestämma detta? Har diktatorn en lista på vad han behagar och icke behagar på detta forum?

Bevaka tråden