Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extrahera WMA ur Quicktimefil

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från strömmande Windows Media på sr.se (Sveriges radio) sparar jag med hjälp av Flip4Mac till Quicktime-fil. Den vill jag sen konvertera till AAC (m4b) och har Easy WMA förberett. Easy WMA vill dock inte kännas vid Quicktime filen. Kan jag extrahera WMA spåret på något smart sätt för att sedan mangla den genom Easy WMA?

Vad är det för filändelse på filen? Om du sparat till en Quicktime-fil ska väl inte Easy wma användas eftersom det inte är en wma-fil? Du borde istället kunna använda Quicktime (om du har Pro) för att exportera till AAC.

Filen kan bara sparas som Quicktime film (så filändelsen, även om den inte är given i namnet på filen, borde vara .mov). Den kan jag öppna i Quicktime Pro, men bara exportera ljud-spåret i AIFF, Wave och AU format. Eftersom ljudspåret i Quicktime filmen ligger som WMA borde det vara en relativt enkel manöver att lägga detta i en egen fil. Men hur?

Ett sätt som funkar är följande:

1. Extrahera ljudspåret i Quicktime Pro
2. Exportera till AIFF
3. Importera i iTunes
4. Markerara spåret och välj "Konvertera markering till AAC"

Jovisst, men man tycker det borde finnas en direktväg mellan WMA till AAC som är både snabbare och lättare.

Men det är ju inte ren wma-fil du får så hur ska du kunna gå direkt WMA->AAC? Du får en Quicktime-fil som innehåller ett WMA-ljudspår. Easywma kan inte göra något med denna fil eftersom det programmet bara tar emot följande format:

Input formats: asf, ogg vorbis, wav, wma, wmv

Quicktime däremot kan extrahera (Kringla+J) ljudspåret. Du måste sen exportera det till något ljudformat och Quicktime klara då de format du redan nämt. Tyvärr inte AAC. Jag har sökt och det finns en del program som kan extrahera ljud från Quicktime-filer men inte direkt till AAC. Vad jag sett hitills är sättet jag skrev ovan snabbaste. Man kan dock hoppa över steg 1 och istället direkt välja exportera till ljud.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-14 22:06

Jag har QTpro och kan givetvis exportera till Apple's favoritformat AAC. Vad är det i denna tråd som jag inte förstår?

Ursprungligen av mjg:

Jag har QTpro och kan givetvis exportera till Apple's favoritformat AAC. Vad är det i denna tråd som jag inte förstår?

Det återstår att se. Hur gör du för att exportera ett ljudspår i Quicktime till AAC? Dvs en .M4A fil. Det finns då inget val i Quicktimes exportdialog vad jag vet.

Iofs går det att välja att exportera Film till MPEG4 där man kan välja AAC för ljudspåret. Har man då bara ett ljudspår i ursprungsfilen och byter filändelsen till .m4a ser iTunes den som en AAC-fil.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-15 01:18
Ursprungligen av Rickard A:

Det återstår att se. Hur gör du för att exportera ett ljudspår i Quicktime till AAC? Dvs en .M4A fil. Det finns då inget val i Quicktimes exportdialog vad jag vet.

Iofs går det att välja att exportera Film till MPEG4 där man kan välja AAC för ljudspåret. Har man då bara ett ljudspår i ursprungsfilen och byter filändelsen till .m4a ser iTunes den som en AAC-fil.

Välj att exportera till "Film till Mpeg4" - sen "Alternativ" - sen ställer man in vad man vill ha för kvalitet. Filändelsen .m4a (istället för .mp4) kan man fixa manuellt efteråt - eller batchfixa om man har många filer

Senast redigerat 2007-07-15 01:34
Ursprungligen av mjg:

Välj att exportera till "Film till Mpeg4" - sen "Alternativ" - sen ställer man in vad man vill ha för kvalitet. Filändelsen .m4a (istället för .mp4) kan man fixa manuellt efteråt - eller batchfixa om man har många filer

Okej, det fungerar faktiskt fint. Då har jag bara en önskan eller fråga kvar. Om man i Flip4Macs inställningar väljer att strömmande data ska öppnas i Quicktime player istället för att ladda dess plug-in i web-läsaren verkar mina möjligheter att exportera filen eller att överhuvudtaget spara den försvinna. Går det bara att spara när filen går genom web-läsaren?

Ursprungligen av mjg:

Egentligen spelar det väl ingen roll men var det inte EXAKT det jag skrev?

Ursprungligen av Rickard A:

Ja, det bökiga är väl att Quicktime med hjälp av Flip4Mac bara kan spara det strömmande ljudet som en film-fil och inte en ren ljudfil, trots att det som inte är någon video involverad.
Tja om du säger att vägen via export till först typ AIFF är den enda så får jag väl gå den. Det är ungefär som om jag hade en JPEG bild och behövde spara den först som TIFF för att sedan kunna exportera den till PNG. Onödigt. Hur som helst borde väl inte ljudkvaliteten försämras mer än en direkt konvertering mellan WMA och AAC?

Mycket tacksam för er bådas hjälp så långt

Jag tar tillbaka min tidigare fråga om export från Quicktime player istället för från insticksfilen i webläsaren. Otålig som jag var lät jag inte hela strömmen laddas in innan jag tittade i menyerna. Till skillnad från web-pluginen verkar Quicktime så att innan allt är inläst förblir Spara som... och Exportera alternativen gråa och otillgängliga. Det ordnar sig hursomhelst när det strömmande ljudet är färdiginläst.

Som sagt, tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden