- stevenD
- Medlem ●
- 2007-07-15 19:24
De flesta på det här forumet är eniga om att Mac OS X är fantastiskt bra och det klart bästa operativsystemet idag. Det finns dock en hel del saker som inte fungerar så bra som man skulle vilja.
Sammanfattning av tråden:
Flash drar på tok för mycket CPU vilket framförallt medför att fläktarna varvar upp och datorn blir varmare. Problemet är mest märkbart på internet-sidor med mycket flash-reklam. Även om Flash inte är en del av Mac OS X så är det idag en så pass väsentlig del av internet så att en seriös plattform måste ha en fungerande implementation av Flash.
Lösningen är nog upp till Adobe. De behöver helt enkelt se till att optimera Flash för Mac OS X.
För att få ner irritationsmomentet så länge så kan man använda ett program för att blockerna flash-reklam. SJälv använder jag SafariPlus vilket går att ställa in så att flash-element som läses in från en annan adress än den man surfar så blockeras. Det rensar bort det mesta, men tyvärr så blockar den ibland även innehåll som man vill se.
Om man har nätverksdiskar monterade och glömmer avmontera dem innan man kopplar ur nätverkssladden eller stänger locket för vila så blir det badbollsdöden! 9 ggr av 10 blir det en reset av datorn för min del.
Förmodligen behöver Apple skriva om hur Finder hanterar nätverksresurser, vilket det ryktas om ska vara löst i 10.5. Men så länge det inte finns en släppt version som fungerar så är det fortfarande ett problem.
Den inbyggda brandväggens grafiska gränssnitt är inte särskilt imponerande när det gäller funktionalitet jämfört med vad programvaran bakom verkligen klarar av. Om man installerar en tredjeparts programvara för att kunna mecka runt med brandväggen så som man vill så går det då inte att ändra det "vanliga" via apples gui längre. Väldigt meckigt med andra ord.
Avaktivera den inbyggda brandväggen och installera en egen. Känns helt klart omständigare då det redan finns en brandvägg som är mycket bra men som man inte kan ställa in så som man vill
Man kan inte välja vad man ska sortera på i kolumnvy i Finderfönster
Man kan inte flytta en fil genom att använda cmd-x och cmd-v som i windows (ctrl-x, ctrl-v)
Man kan inte växla med cmd-tab direkt till ett specifikt fönster i ett annat program så som man kan i Windows.
Shareware - Witchhttp://www.manytricks.com/witch/
cmd-< (bredvid vänster shift) växlar mellan fönster i det aktiva programmet
Ingen möjlighet att storleksförändra fönster från valfritt håll. En punkt där Windows gör helt rätt.
Dockan - fullkomligt värdelös funktion. Hur är det möjligt att göra en Launcher som inte tillåter gruppering, mappar osv, som inte tillåter sortering efter aktivitet/inaktivitet etc. Ett område där jag föredrar Windows startmeny och aktivitetsfält hundra gånger om
Spotlight. Underbar idé, fullkomligt värdelöst genomförande (gränssnitt och tillförlitlighet)
stör mig på att det inte går att komma till alla fönster utan att ha musen inkopplad. Vissa fönster med enbart en OK-knapp i dyker liksom upp ovanför alla andra fönster men det går f-n inte att komma till det utan att greppa musen, föra muspekarn till fönstret och klicka på ok, alternativt ta fram tangentbordet och köra med mustangenterna.
Inget fullskärmsläge. (enstaka program har det men jag skulle vilja se det som en generell implementation
Inget "Maximera fönster"-läge (fanns och funkade relativt bra i OS 9 men nästan stendött i OS x)
Ingen möjlighet att automatiskt gömma alla program utom det aktiva (fanns också i OS 9)
Spirited Away -http://www.macupdate.com/info.php/id/15844
Shoo Apps -http://www.macupdate.com/info.php/id/23578
alt+cmd+h - dock inte automatiskt så som i OS 9
Om ett program hänger sig och man vill tvångsavsluta det så måste man växla till ett annat program för annars kommer inte tvångsavsluta-rutan fram. Det är också vansinnigt korkat. Om Finder tex tappar kontakten med en nätverkshårddisk och följdaktligen låser sig så kan man ju inte tvångsavsluta det om man inte samtidigt har ett annat program öppet. Och det är inte alltid man har, så då får man antingen vackert vänta ut badbollen eller ta till norsk reset.
Säg att du kopierar 5000 filer som alla är 20 MB stora. Många filer som kommer ta lång tid. Säg sedan att det är fel på en av dem, då vill jag inte att kopieringen avslutas utan att Finder frågar om jag vill fortsätta och kopiera resten av filerna. Kanske till och med frågan om jag vill slänga eller lägga den eller de trasiga filerna i en mapp på skrivbordet.
Vill att Adressbokens kolumner ska fungera mer som i Findern. Dvs, dubbelklicka för automatisk anpassning osv.
Varför så dåligt stöd för modemscript? Nu när man kan baka in modemscript i samma fil som ger stöd för mobiler i iSync så finns det ingen ursäkt för en så pass viktig funktion.
Andra saker som har nämnt är:
Adobe Readers plugin är väldigt seg.
MSN är väldigt funktionsfattigt på Mac.
Inget MSN-stöd i iChat
Mitt ordinareie inlägg:
Jag har använt Mac i snart 15 år. Det senaste året har jag dock suttit rätt så mycket på XP eftersom jag fick en bärbar PC från jobbet och jag har varit utan en bra mac ett tag. Tänkte ett tag att "det här funkar väl" (med PC). Använder mest datorn för vardagliga sysslor. Typ surfning, mail, musik, kalender, synka med mobilen etc.
Köpte en ny MacBook Pro för en månad sen eftersom jag ändå tyckte det är skönt att skilja på jobbdatorn och hemmadatorn. Och nästan så fort jag börjat använda den så blev jag påminnd om hur jäkla skönt Mac OS X är!
Framförallt så tror jag det är användargränssnittet. Allt är så mycket mer intuitivt. Och det är inte bara för att jag är van med mac.
Det finns dock några saker som verkligen funkar dåligt på macen. Säkert mer som jag inte känner till också, men för mig är följande otroligt enerverande:
- Om man har nätverksdiskar monterade och glömmer avmontera dem innan man kopplar ur nätverkssladden eller stänger locket för vila så blir det badbollsdöden! 9 ggr av 10 blir det en reset av datorn för min del.
- Flash är läskigt dåligt optimerat för OS X. Processorn går ofta i topp så for man kommer in på en sida med Flash. Och då sitter jag ändå på en Core2Duo 2.2 GHz liksom.
Jag kör SafariPlus för att blocka reklam-flash, och det underlättar ju lite, men löser inte problemet.
Pinsamt att dessa väsentliga saker fungerar så dåligt. Det finns som sagt säkert en massa mer saker, men det här är saker som jag hade glömt bort att det funkade så dåligt på macen under den tiden jag satt på XP, men blev raskt påmind om när jag köpte mac igen.