Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför Pro och inte Express?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mest "Pro" blir man ju då om man kör Pro Tools?

Logic Express innehåller för övrigt en del av det som skilde Logic Silver (eller vad den nu hette) från Platinum i tidigare versioner...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-21 09:25

Nä, har fortfarande inte hört något argument som får mig att tycka att jag vill ha Pro. Firechild nämner en detalj som jag tycker låter konstigt att inte Express klarar av, en som jag å andra sidan inte tycker om att använda (skulle jag kunna gå in på i en annan tråd).

Finns det många sådana skillnader? Vill liksom inte ha svaret "ja" utan mer specificerat.

jag vet inte exakt vad "externa instrument" är (på jämförelsesidan) men jag har fått för mig att det betyder att tex elpianot och hammondorgeln inte finns med i express(?)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-21 09:51
Ursprungligen av hasparigus pink:

jag vet inte exakt vad "externa instrument" är (på jämförelsesidan) men jag har fått för mig att det betyder att tex elpianot och hammondorgeln inte finns med i express(?)

Det betyder kanske en del för vissa, men inte för mig.

Som jag skrev innan: Jag är ute efter ett bra DAW, inte mjukinstrument eller pluggar. Jag köper de jag vill ha och är ganska ointresserad av de medföljande.

Det är alltså enbart vad den gör som DAW jag undrar över.

Jag tror jag kom på en till extremt viktig grej som inte finns i Logic Express...Jag har för mig att det inte finns ( live) input kanaler, dvs att man inte kan använda ett ljudkort med många ingångar och skippa en extern mixer. Alltså alla sina hårdvarusynthar rakt in i Logic mixern på separata kanaler. Detta är snudd på skandal om det är så, eventuellt misstar jag mig men jag tror det...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-21 19:54

Det här är skillnaderna enligt Mac då alltså:

>> TDM-support - Jag vet inte ens vad TDM är. Vad är det?
>> Broadcast Wave support - Whatevva...
>> AAF-import/export - Whatevva...
>> Final Cut Pro XML Import/Export - Jo som sagt, mina musikprogram behöver inte koka kaffe åt mig, det är musikproduktion jag ska ha det till
>> Bus and Aux tracks: 8 på Express, 64 på Pro - Nemas problemas
>> Marker Track - Äh, lullull..
>> Chord Track - Vad är det?
>> Beat Mapping - Kan ha och mista
>> Surround Sound - Skönt att slippa't
>> Distributed Audio Processing - Vet inte vad som menas men jag har nog aldrig saknat det förr..
>> Advanced Controller Assignments - Nope, no need

Sedan är det då pluggar och instrument, men det skiter jag fullständigt i.

Inget av ovanstående skulle jag lägga en hundring extra för ens tror jag. Är det fler skillnader som Apple mörkar? Varför gör de det i så fall?

Ursprungligen av Skilling:

>> Bus and Aux tracks: 8 på Express, 64 på Pro - Nemas problemas

Kan ju vara lite tajt om man använder bussar och mycket aux-effekter, men det går ju att komma runt. "Riktiga" auxspår (alltså inte effektsendar, utan det Logic kallar auxar) verkar vara den största bristen här, gör det krångligare att integrera hårdvara och vissa pluggar vad jag förstått.

Citat:

>> Chord Track - Vad är det?

För MIDI-spår, tror jag.

Citat:

>> Beat Mapping - Kan ha och mista

Kan vara rätt fiffigt ibland, men visst, det är inte något måste. (Audio till MIDI tror jag sorterar in här, och det kan ju vara användbart ibland om man inte orkar ta ut toner för hand.)

Citat:

>> Distributed Audio Processing - Vet inte vad som menas men jag har nog aldrig saknat det förr..

Apples sätt för att få en att köpa mer hårdvara. Om man har flera macar i ett nätverk kan man använda dem som DSP-farmar, ungefär som externa DSP-kort. Funkar dock bara med Logics egna plugins, vilket gör det lite begränsat.

Citat:

Sedan är det då pluggar och instrument, men det skiter jag fullständigt i.

Många verkar gilla Space Designer, syntarna (har hört bra saker om i princip alla) och ett par av de andra effekterna, men det är ju absolut sånt man kan leva utan. Börjar man från noll är det ett stort plus, men annars är det ju rätt onödigt.

Citat:

Inget av ovanstående skulle jag lägga en hundring extra för ens tror jag. Är det fler skillnader som Apple mörkar? Varför gör de det i så fall?

Jag tror Apple rensat bort en del andra saker, både för att göra skillnad mellan Pro och Express och för att göra Express begripligare. Logic har ju vansinniga mängder funktioner (och typ hälften heter sånt som "apply segment to grid and shift markers") och tusen sätt att anpassa arbetssätt, så det skulle bli rätt ohållbart att räkna upp varje sak som skiljer. Är man så intresserad får man ladda ner manualerna och jämföra via dem.

TDM-support innebär att det lirar med protools större system(icke LE). Så det kan du väl också stryka antar jag.

Ganska lätt att val alltså. Det går ju alltig att uppgradera. Jag skulle också mycket hällre köpa VSTis & pluggar för pengarna. Detsamma gäller på Steinbergsidan om inte ännu lättare att välja. Verkar som att det mest är Surround -stöd som skiljer…

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-23 13:20

Express it is!

Köp express du, det blir nog bra. Men kom inte och gnäll sen om du vill koppla ett kortkommando till en viss funktion eller OM du mot förmodan skulle vilja ha en aux med fx send. Du kan alltså inte i express ha en fx send på en buss eller aux eller vad du vill kalla det - en vanlig funktion på ett analogt mixerbord. Men om du har insett begränsningarna och kan leva med dom: go for it!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-23 21:45
Ursprungligen av Mannys bone:

Köp express du, det blir nog bra. Men kom inte och gnäll sen om du vill koppla ett kortkommando till en viss funktion eller OM du mot förmodan skulle vilja ha en aux med fx send. Du kan alltså inte i express ha en fx send på en buss eller aux eller vad du vill kalla det - en vanlig funktion på ett analogt mixerbord. Men om du har insett begränsningarna och kan leva med dom: go for it!

Ja men hur effekterna fungerar det har jag kollat upp och är helt nöjd. Att kunna lägga effekter sends på bussarna man i sin tur har sends på (fick jag det rätt nu?:)) är en grej som jag har sett folk diskutera om när det gäller Cubase och jag har liksom aldrig känt att jag vill/behöver använda effekter på det viset. Jag har aldrig velat göra så. Att kunna lägga fyra inserts + åtta sends på varje spår räcker alldeles utmärkt och passar mig som handsken.

Kortkommandon och jag har heller aldrig varit polare och de jag vill ha verkar redan finnas, så det klarar jag mig utan.

Alltså vi snackar om en prisskillnad på 7000:- här... jag har fortfarande inte sett något som känns speciellt viktigt alls i själva daw:et som skiljer, utan om något motiverar prisskillnaden så är det väl effekter och instrument. Något som jag som sagt hellre köper för sig och precis det jag behöver och vill ha. Då finns det liksom 7000:- att lägga i den kassan istället. Eller på andra pryttlar. Ja, också är ju Pro mer kompetent på videobiten men det är inte det som jag håller på med. Jag ska ha mitt daw till musik.

Jag kommer att bli nöjd. Och blir jag det inte så hade jag förmodligen inte blivit det med Pro heller.

Som sagt, det går ju att uppgradera i så fall.

Sund inställning.

Ofta känner man att man behöver mycket mer än vad som faktiskt krävs. Logic Pro har en hel del definitiva fördelar, men jag tror bara de är värda mer än tredubbla priset om man använder dagligen använder Logic, och då är man förmodligen proffs.

Och apropå begränsningar: hur många studios hade mer än 24 kanals-inspelning innan 1990-talet? Hur många hade automatisering, kopiösa mängder effekter och i princip totalt transparent inspelningsmedia? Så det vi idag ser som enkelt och begränsat skulle framstått som mirakel bara för 15-20 år sedan. Och ändå lyckades de göra musik som lät bra förr. Det är lite för lätt att fastna i teknikhysterin...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-23 22:27

Ja fast jag tror iofs att många som tjänar sitt levebröd på att jobba i studio skulle klara sig helt utan problem med Express (fast det ser väl snyggare ut med Pro kanske... låter ju nästan som Pro Tools.. ). Det beror ju på hur man spelar in också. Det enda jag kan se som spelar roll är ifall man behöver fler än åtta bussar och/eller fler än 12 inkanaler.

Personligen har jag aldrig (jag repeterar: A L D R I G) under de tio år jag jobbat med musikprogram i digital miljö behövt vare sig det ena eller det andra.

Nu kan det ju vara att man spelar in på ett sådant vis så att det krävs och då hamnar ju saken i ett annat läge, men jag har inte gjort det hittills i alla fall.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-23 22:36

Och ja, teknikhysterin kan bli enerverande ibland. Jag tycker generellt att dawsar (hoho, IT-svengelska!) tar på sig för mycket. Det gör dem till viss del mer svårarbetade med löjligt långa menyer och snåriga vägar att hitta rätt.

Less is more, hade varit en trevlig trend i den branschen.

8 bussar skulle jag lätt kunna använda upp, speciellt om de dubblar som effektreturer, dito för 4 inserts per kanal och många av de andra sakerna som skiljer. Inget som inte går att komma runt eller som är 100% nödvändigt för att göra musik, men det är irriterande när man stöter in i artificiella begränsningar.

Sen, jobbar man professionellt så är inte prisskillnaden lika stor. Dels så kan du dra av momsen (-25%), dels så betalar man med oskattade pengar (~halva priset), så skillnaden är snarare 1200kr mot 4000kr. Det drar man ju in kvickt, speciellt om man jobbar snabbare med Pro. (Ett exempel är "beat mapping"-funktionerna, att göra det för hand i Express tar förmodligen hur lång tid som helst jämfört med att få det automatiskt fixat i Pro, och i tex hård metal är det mer eller mindre standard med triggade trummor.)

Men det är som sagt för professionellt bruk. Sitter man inte varje dag är det förmodligen bara krångligare med Pro-versionen och tar längre tid att använda av det skälet, precis som du skriver.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-23 23:30

Ja, nu sitter jag ju iofs med det om inte varje dag så hyfsat ofta och periodvis varje dag.

Ja, bussarna kan jag förstå blir ett problem för många, men det är också en hel del beroende på hur man jobbar.

En sak blev jag lite konfunderad över här nu... menar du att det inte går att trigga trummor? Det måste väl gå med en triggplugg eller är jag bängalo nu?

Det kan bli ett problem vid enstaka tillfällen annars. Inte att jag triggar trummor som standard, men det händer någon gång ibland att jag vill trigga framför allt bastrumman.

Ursprungligen av Skilling:

En sak blev jag lite konfunderad över här nu... menar du att det inte går att trigga trummor? Det måste väl gå med en triggplugg eller är jag bängalo nu?

Det kan bli ett problem vid enstaka tillfällen annars. Inte att jag triggar trummor som standard, men det händer någon gång ibland att jag vill trigga framför allt bastrumman.

Det man kan göra i Pro men inte i Express är att ta ett audiospår och få ut midi från det, både timing (tex trumslag) och tonhöjd. Så man kör sitt trumspår genom analysatorn och triggar andra ljud via samplern så är man klar.

Triggpluggar fixar samma sak, men det måste man ju köpa till istället för att ha det inbyggt. Med midispåret kan man ju dessutom lätt gå in och flytta/ändra volym på enskilda noter, kvantisera alla slag på en gång, använda dem som "groove template", plocka in dem i andra program, osv.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-23 23:31

...och visst, för en firma är det småpengar med skillnaden.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-24 00:16

Ja men så dyra är inte triggpluggar och trummisen kvantiserar sig alldeles lagom själv.

Ser vissa fördelar så klart med vad Pro gör där, men jag skulle ha så extremt lite nytta av det och dessutom sånt jag kan gå runt, så för mig är inte det heller nåt viktigt. Dock en funktion som jag gärna hade haft. Men knappast för 7000 bagare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-05 16:33

Det e väl inte heller så att dina 3000kr är pengar i sjön om du sen skulle vilja ha pro. Finns ju upgrades att köpa!

Det enda jag saknar i Express är ett enkelt j**** kortkommando för Rec-enable.
Sen skulle jag kunna tänka mig några fler bussar, men det är inte en stor begränsning.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-09-07 12:00

Jag sålde mitt Logic pro 6 och köpte express 7 med studentrabatt. Köpte en mic, ett midiklaviatur och lite mer minne för mellanskillnaden.

En bra sak hade varit om man kunde muta enstaka noter i "matrix"-editorn. Pianorullen. Går icke vilket jag tycker är lite snålt av apple.

Bevaka tråden