Spot, ursäkta mig, men min begränsade kunskap i ämnet gör att jag bara kan formulera problem för appleskript. Men om ditt skript går att baka in i ett gränssnitt är det mer än välkommet.
Nix, jag vill inte ha in dem i InDesign.
Så här är det:
Redaktörer får mail från olika håll, ibland med radbrytningar, ibland inte. Innehållet i dessa mail ska klippas in i ett fönster i vårt redaktionella system Newspilot, som inte går att appleskripta.
Det går att fixa problemet med en quick'n'dirty "hitta '\u000a', ersätt med ' '", men jag skulle vilja ha en lite mer intelligent appleskriptlösning redan i mail.app, som dessutom kan gissa när det är nytt stycke och själv fatta om mellanslag ska skjutas in eller inte.
(Där räcker det iofs med att alltid lägga in mellanslag och sedan ta bort de dubbla.)
Det borde räcka med
- kopiera markerad text
- klistra in texten i ett nytt textedit-dokument
- ta bort alla ">" i början på en rad, med repeat
- ersätt alla radbrytningar som inte föregås av "." eller ". " med mellanslag
- ta bort alla dubbla mellanslag
Om man kan skippa de två första punkterna och få operationen redan i sjäva mailet är det bara en bonus.
Det slår mig nu att man kanske skulle vilja köra nästan hela Texttvagningsskriptet du så förtjänstfullt har sytt ihop åt oss, Richard. Bort med mellanslag före kolon och allt det där.
Och det slår mig också att man kanske vill ha detta inbakat i vår texttvätt i InDesign! Är det möjligt?
Jag kan passa på att rekommendera nämnda InDesignskript som Richard har skrivit åt oss på Sydsvenskan, som tvättar text från en massa skräp som skribenter brukar klämma ur sig.
Det kan du väl sälja fler gånger, Richard...