Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hacka Apple-TV med hjälp av Patchstick

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-08-05 23:15

Hej!

Försöker mig på att "hacka" ATVn med hjälp av den eminenta guiden på

http://vagnretur.nu/2007/07/01/hacka-din-apple-tv-for-utokad-funktionalitet-sa-har-gor-du/

Inte helt lätt för en som "switchat" från PC relativt nyligen..

I guiden ombes jag använda Terminal och mata in följande...

cd ~Desktop/Patchstick
sudo ./createPatchstick

Min fråga är skall det vara Enter mellan varje rad eller skriver man ovanstående kommandon i rak följd?

Hur skall jag skriva för att få terminal att acceptera ovanstående kommandon?
Foldern patchstick ligger på skrivbordet..

TACKAR!!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-08-05 23:21

Hej

Jag kan inget om patchstick men du ska köra
kommandona med enter mellan.

Tänk på skillnad mellan stora och små bokstäver.
Om din katalog ligger under "Desktop" och heter "patchstick"
ska du alltså skriva följande för att komma till den katalogen:

cd ~Desktop/patchstick

Lycka till

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-08-08 13:45

Detta med Patchstick till ATV är inte alls lätt att fixa för Er där ute med planer på att "förbättra" er Apple TV.

När man följer How-to och kommer till sudodelen i Terminalen svarar bara Terminalen "command not found", trots att foldern med innehållet liggar på skrivbordet, varför?

om jag är admin på mitt konto och är inloggad där, har jag tillgång till rooten i terminalen då?

Howto
• Unzip this file (guess you are that long)
• Mount OS.dmg image
• Open Terminal.app, and cd to your Patchstick folder
• sudo ./createPatchstick
• Follow the instructions...

Säger den "command not found" före eller efter att du fått skriva in ditt lösenord?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-08-09 18:19

Efter!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-08-09 21:16

* Ställ dig i Patchstick katalogen (du kan se så att du står rätt genom att använda kommandot pwd)

* Använd sedan kommandot ls för att lista filerna och se att filen createPatchstick verkligen ligger där

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-08-09 22:12

Tack!! Men jag kan inget om Unix. Hur ställer man sig i den katalogen???

Ang patchstick så hittade jag en färdigmonterad sådan i formatet .dmg
Dock var man tvungen att använda verktyget DD för att skriva över filen till usbsticka..
Måste det vara så avancerat?? Finns inget användarvänligt grafiskt "draganddrop-typ" program som sköter processen man gör med DD??

MVH / Slappo

Om du går efter guiden på Vagnretur så behöver du inte använda dd. Sättet jag beskriver där är mig veterligen det enklast möjliga.

Det är mycket möjligt att det finns grafiska verktyg som utför samma uppgift som dd, men jag vet inte vilka.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-08-10 10:20

Tack din utförliga blogg på Vagnretur!

Slår jag in första "cd" kommandot får jag följande svar, vet inte vad jag gör för fel i terminalen? Snälla hjälp!

Last login: Fri Aug 10 09:42:35 on ttyp1
Welcome to Darwin!
slappo-dator:~ slappo$ cd ~Desktop/Patchstick
-bash: cd: ~Desktop/Patchstick: No such file or directory
slappo-dator:~ slappo$

Hoppsan, nu ser jag ju att jag har skrivit fel. Skämmigt.

cd-kommandot skall vara:

cd ~/Desktop/Patchstick

Då borde det fungera bättre. Har uppdaterat i bloggen också.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-08-10 23:13

Funka klockrent me Patchsticken nu!! Tackar!!:)

Nu kom dock nästa problem då uppdatering till 1.1 skall ske. Använder DHCP för att få en IP adress, är de fel?

När jag försöker ansluta via trådlösa nätverket får jag afp://192.168.1.5

"anslutningen misslyckas"

Vad gör jag för fel?

Har du slagit igång AFP-utdelningen och är du säker på att det är rätt IP-nummer?

DHCP går bra att använda, men man bör isåfall dubbelkolla vilket IP-nummer Apple TV:n har fått.

Får inte min atv att boota på patchstick.
Laddat ner patchstick på skrivbordet
laddat ner perian och installerat på min macbookpro.
öppnar filen 2Z694-5248-45.dmg
sätter i usbminnet öppnar terminalen.
skriver
cd ~/Desktop/Patchstick
sudo ./createPatchstick
hittar usb minnet
skriver
sudo ./createPatchstick /dev/disk2
och
yes.
då står det
Your disk /dev/disk2 is now unmounted and ready to patch your AppleTV.
Enjoy...
tar usb minnet till atv,n
drar ut strömkabeln sätter in usb minnet håller ner meny och - på fjärren och sätter i kabeln släpper fjärren efter ca 6 sek.
men atv startar bara vanligt.
var gör jag fel???

Det råkar inte vara så att du har ett USB-minne med U3 installerat? Det brukar stå på minnet om det är så. Isåfall måste du antagligen avinstallera U3 innan det fungerar att bygga en Patchstick av det.

Citerar från en av kommentarerna på min blogg:

Ursprungligen av Henke:

Hittade vad som var felet för mig. Hade ett nytt USB minne med någon förinstallerad mjukvara från U3. När detta var borttaget så funkade allt som det skulle.

Om du inte kommer att använda U3-funktionerna så kan du ladda ner ett program för att partitionera om minnet här: http://u3.com/uninstall/

Detta program måste köras i Windows.

Jag började med ett sådant minne. Men nu har jag ett vikbart sd-minne/usb.
När jag stoppar den i macbooken ploppar den upp som patchstick men inga filer i finder. minnet är på 1gb. efter bygget av patchstick står det 874mb i finder. så något har ju hänt.

Suck... nu har jag köpt ett nytt usb minne avinstalerat U3-funktionerna. Men broblemet kvarstår jag kan inte boota från usb. Körde en fabriksåterställning på atv`n.
Nu funderar jag på att ominstallera osx på min mbp.

Vad har du för version av OS X? Läste någonstans att 10.4.10 kan ställa till bekymmer. Jag har själv aldrig provat med 10.4.10 utan som högst med 10.4.9. Kan det vara detta?

Misstänkte att det kunde vara så.. Ja jag kör 10.4.10. Ska leta lite efter en äldre version.
Återkommer med svar när jag har ner graderat datorn.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-09-30 23:01
Ursprungligen av aggrosurf:

Misstänkte att det kunde vara så.. Ja jag kör 10.4.10. Ska leta lite efter en äldre version.
Återkommer med svar när jag har ner graderat datorn.

Lite gammal tråd.. men jag kan i alla fall meddela att 10.4.10 inte är något problem... Jag gjorde precis en patchstick själv med 10.4.10

Gör gärna det. Vore roligt att veta vad som är problemet. Jag har inga fler idéer.

  • Medlem
  • 2007-10-07 16:07

Kommer jag att måla in mig i ett hörn om jag väntar med att köpa en iMac tills 10.5 släpps?

Hur har det varit tidigare? Om jag går in i en affär och köper en imac dagen då 10.5 släpps, får jag en skiva i handen, eller kommer det att komma förinstallerat?

Mvh, Swe Co.

Ursprungligen av swek:

Kommer jag att måla in mig i ett hörn om jag väntar med att köpa en iMac tills 10.5 släpps?

Hur har det varit tidigare? Om jag går in i en affär och köper en imac dagen då 10.5 släpps, får jag en skiva i handen, eller kommer det att komma förinstallerat?

Mvh, Swe Co.

Du får chansen att köpa 10.5 mot en fraktkostnad. Om du beställer via Apple så levereras dom med 10.5.

  • Medlem
  • 2007-10-24 22:23

Staed: Går det att använda den metod som du beskriver på vagnretur.nu för att patcha version 1.1 av apple TV:n? Vet inte exakt vilken version som säljs nu, men det skulle vara bra att veta inför ett ev. köp!

mvh, Swek

Det ska gå bra att patcha version 1.1 också. Jag hittar inget lämpligt citat att klistra in, men jag vet att jag läst att det skall gå bra. Är nästan säker på att jag provade att uppgradera till 1.1 innan jag patchade en av gångerna, men jag kommer inte ihåg.

Alla Apple TV:ar som säljs nu bör vara av version 1.1 om du inte ramlar över någon som legat i ett hörn väldigt länge.

Som en parentes så skall det bli intressant att se om det kommer att gå att bygga patchstick från en Leopard-burk eller om man måste ha 10.4. Någon lär säkert prova i helgen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-04 10:39

Erfarenheter

Skulle till och patcha min Apple-TV, men misslyckades pga USB-minnet (4 Gb Cruzer) till att börja med. Trodde först det berodde på U3-installationen, men en avinstallation av U3 gjorde ingen skillnad. ATV:n vägrade helt enkelt boota från minnet. Köpte ett nytt USB-minne (1 GB ZAP) och då boota den direkt.

Ursprungligen av staed:

Som en parentes så skall det bli intressant att se om det kommer att gå att bygga patchstick från en Leopard-burk eller om man måste ha 10.4. Någon lär säkert prova i helgen.

Problemet var nu att patchstick:en skapad under Leopard inte fungerade. Resultatet var nämligen "Kernal panic". Skapade en patchstick under Tiger och då var det inga problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-24 22:55

Min erfarenhet är att det går att patcha 1.1 men AFP fungerar inte då. Vad jag gjorde var att jag patchade men med 1.0 och safe-uppgraderade sedan till 1.1, då har jag både AFP och SSH fungerande.

Jo, men har man en ATV som levererats med 1.1 så går det ju inte att göra så. Tror att man kan föra över väl valda delar från Tiger för att få igång AFP, men det är inget jag har erfarenhet av.

  • Medlem
  • 2007-10-29 20:23

@ staed:
Du skulle inte kunna tänka dig att göra en idiotsäker guide för att aktivera composite-signal med färg från apple-TV?

Allt man behöver veta finns här, men många här i världen - bl.a. jag då - kan ju inget om varken kext-loaders eller något annat som görs i terminalen för den delen..

Kanske kan läggas till på vagnretur.nu?

Vet inte hur stort intresset är från andra håll, men skulle iaf. uppskattas av mig!

Det skulle kännas taskigt att köpa en atv och inte få igång någon färg..

Ursprungligen av swek:

@ staed:
Du skulle inte kunna tänka dig att göra en idiotsäker guide för att aktivera composite-signal med färg från apple-TV?

Jag kan kika på det, men jag lovar inget. Har tyvärr inte så mycket tid att pilla för tillfället.

Ursprungligen av swek:

@ staed:
Du skulle inte kunna tänka dig att göra en idiotsäker guide för att aktivera composite-signal med färg från apple-TV?

Nu har jag skrivit en. Jag vet inte om den är idiotsäker, men någon modig idiot får gärna prova.

Jag har, så långt som möjligt, skrivit först och provat sedan och på så vis i stort sett gått efter guiden själv, så den borde fungera.

http://vagnretur.nu/2007/12/17/koppla-din-appletv-till-en-vanlig-tv/

Var dock beredda på att saker kan gå fel och ni kan få lov att göra en fabriksåterställning. Som tur var lyckades jag vid första försöket

Bevaka tråden