Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer fart för OS X Server...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu med OS X Server och NetInfo-klienter så blir det mer viktigt med bra fart i nätverket. Vi har Cisco 2900 XL och 3500 XL switchar i vårt nät.
Dessa switchar har en tendens att "bråka" om man bara använder dom "out of box" utan att pilla med dom.
Bl.a. verkar de ha svårt att förhandla om fart, spanning tree är också ett problem. Vad har ni, vad har ni gjort och har ni några goda råd.

Tror att man ställer om switchens alla portar på autodetect.
Jag har för mig att de är hårt ställda på 100MBit Full duplex, och eftersom inte macen får någon klarhet i vad som gäller så ställer den sig på 100 halv duplex, och så börjar Mac och Switch prata lite olika språk.

Om du skriver "ipconfig -a" i terminalen och läser på raden media: så bör det om det är ok stå

media: autoselect (100baseTX <full-duplex>) status: active

Får iofs

usage: ipconfig <command> <args>
where <command> is one of waitall, getifaddr, ifcount, getoption, getpacket, set

Prova ifconfig -a

//Mikael

Problemet är just auto - Det är då dom förhandlar om farten. Jag hade 2 Cisco switchar sammankopplade via port, endast den ena switchen var ställd på full-duplex 100 Mbit, den andra var ställd på auto. Switchen som var ställd på auto ställde sig på half och 100.

Jag kan se portarna och hur de är ställda via browswern. Tyvärr fungerar inte den grafiska versionen på Mac endast textversionen.

spannign tree och appletalk är också nånting som inte går ihop, det finns ett apple tech note om det så de kunder som har cisco switchar får vi oftast stänga av det på eller partionera nätet

/Johanw

spannign tree och appletalk är också nånting som inte går ihop, det finns ett apple tech note om det så de kunder som har cisco switchar får vi oftast stänga av det på eller partionera nätet

/Johanw

• Medlem
  • Järfälla
  • 2002-07-16 23:37

Sorry för det långa inlägget... men jag kunde inte sluta skriva.

Hastighet och duplex skall, enligt vår nätkille, alltid vara ställt likadant på båda sidor... dvs auto-auto, 100-100, Full-Full, etc. För bästa prestanda skall förstås portarna mellan switcharna stå på 100/Full...

Självklart finns det undantag som bekräftar regeln... vår G4-or med 1000baseT vägrar vara med om inte porten (på Alcatel/Xzylan-switchar) står hårt på 100 (eller 10 man man nu vill ha det). Troligen har det något med sättet G4-orna (alt. swithcarna) förhandlar om hastighet. Duplexen fixar de däremot utan problem.

Om man inte kör riktigt Spanning Tree* bör man stänga av det på alla portar. Inte bara dem där det sitter macar. Kör du dessutom enbart Cisco-switchar/routrar har de ett eget protokoll som är långt bättre och snabbare än Spanning Tree...

/P-M

*Spanning Tree bygger på att att switchen du kopplar in din dator i alltid skall ha två möjliga vägar till sin ”default router”. För att hålla koll på vägarna dit skickas det med jämna mellanrum små spanning tree-paket till alla portar som har spanning tree påslaget. På så sätt håller switchen koll på vilken den snabbaste vägen är, och vilka vägar som kan vara alternativa backupvägar.

Dator
|
Switch1 – Switch2
| |
Switch3 – Switch4
| |
––––––– Router – Internet/gateway/whatever

Om förbindelsen till Router1 försvinner (strömavbrott, trasig kabel, klant, etc) över Switch3 flyttar den automatiskt över trafiken till Switch2.

I ett större nät (vi har ett ganska litet nät med ca 60 switchar och två feta switchroutrar) så bör man bara aktivera Spanning Tree på de portar som håller ihop nätet, annars tar det för lång tid att omförhandla trafiken om något händer.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2002-07-16 23:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: johanw:

Problemet, om jag fattat det rätt är att AT-paketen har en tendens att kollidera med Spanning Tree-paketen. Om det händer kan det, om man har riktig otur, leda till en omförhandling av Spanning Tree (vilket sker helt automatiskt) och ett lagom irriterande stillestånd i nätet på mellan 1 och 5 minuter beroende på konfiguration.

/P-M
nät-newbie

[ 17 Juli 2002, 09:34: Meddelandet ändrat av: P-M ]

• Medlem
  • Järfälla
  • 2002-07-17 10:22

Någon som vet hur man ställer hastighet/duplex hårt på en G4. Helst i OSX men även OS9...

Alla ideér som fungerar efter omstart mottages med tacksamhet.

/P-M

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-07-29 17:43

För MacOS 9 har det tidigare funnits/finns fortfarande 4 st (tror jag) tillägg (sk. Extensions) som man lägger en (1) i mappen för den inställning på port som man vill ha. DU borde hitta dessa och du söker i deras Knowledge Base.

Ahh, de heter "Apple Ethernet Speed and Duplex Tools" och återfinns i artikel 60436. Kallas och för "Duplexer" i folkmun.

För MacOS X borde det ske enligt gängse BSD-sätt, mao en inställning i /etc, men nu har vi ju Apple att göra med(!) så de har kanske varit framme och ändrat till något eget (jag har ingen MacOS X i närheten för verifiering)...

1
Bevaka tråden