Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittar ej ljudkortet efter uppgradering

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-12 13:48

Jag har ett Behringer FCA202 kopplat till min Intel Minimac. Efter uppgradering hittar inte datorn kortet i ljudiställningarna längre.
Har prövat att starta om, koppla i, koppla ur och allting, men inget hjälper.
Kortet lyser, så det får ström via FW. Och när jag kopplar ur FW-kabeln säger datorn att jag kopplade ur enheten på ett felaktigt sätt, så den verkar ju hitta någonting. Men man kan som sagt bara välja interna ljudet i systeminställningarna.
Jäkligt skumt. Någon som haft samma problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-12 14:23

Okej, jag lyckades lösa det själv. Tydligen har en herrans massa människor haft samma problem, så jag hittade lösningen på en amerikansk sajt:

Till att börja med beror det på någon slags bristfällighet i uppdateringen till 10.4.10. Man får helt enkelt fixa FWAudio-extensionfilen från 10.4.9 och stoppa in den i stället.

1. Ladda ner och installera programmet Pacifist.
2. Ladda ner ComboUpdate 10.4.9 från Apples hemsida.
3. Ta bort AppleFWAudio.kext-filen från System/Bibliotek/Extensions
4. Packa upp Comboupdaten och lägg den på skrivbordet.
5. Kör pkg-filen från Pacifist.
6. Leta upp AppleFWAudio.kext i 10.4.9
7. Markera den
8. Tryck install
10. Starta om burken. Voilá!

Tydligen funkar detta för en helt bunt ljudkort som strulat efter uppgraderingen.

Tack för den klockrena guiden. Fick mitit FCA202 att fungera nu.

Kan ju vara en idé att klistra den här tråden då många har fått problem med firewire sen uppdateringen.

Ursprungligen av Kalle Silver:

Jag har försökt hämta hem Pacifist på Version Tracker, jg får inte ens ett svar. Tror Du att du på ett enkelt sätt kan styra in mig var jag hittar dessa program.

http://www.charlessoft.com/

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12743

Hej Jag har en Imac 27, 2.66 Ghz Intel Core 5. Jag försökte ansluta ett externt ljudkort FCA202 från Behringer. Först sade min dator Varning. Kan ej lista FireWire enheter. Jag kollade på nätet om att man kan prova omstart, zappa PRAM osv. Jag gjorde det men det lyckade inte först. Efter att jag dragit ut nätsladden till mixern som är kopplad till mitt externa ljudkort (firewire) och stängt av allt och gått och ätit ärtsoppa så fungerade det. Min Imac läste in FCA202 och jag provade sedan att spela in via Audio Hijack Pro och Skype. Det gick bra och lät fint. Så ge inte upp bara för att ni har ett lite äldre ljudkort (400). Imacen har ju 800 som hastighet på sin FireWire. Det är ju jättebra att man kan använda det man redan har eller hur?

1
Bevaka tråden