Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-24 09:17

undrar om jag maste kopa en iMac da leoparden kommer

En sak jag inte förstår är varför Apple nu när man ska använda 1 och samma utseende på allt inte gör så med scrollisterna.

Kollar man på bilder från t ex Findern eller Safari är de aqua-blå men i program som iPhoto och iTunes är de grå. Detta gäller även de senaste betorna. Är det så har man ju inte gjort allt likadant?!

Jag tror att det kommer fler ändringar gällande utseendet närmare releasen.

Ladda ner den nya intro-filmen:

http://www.megaupload.com/se/?d=8QHBC056

Synd att de verkar ha tagit bort spring-loaded folders i docken. Dök upp i tidigare builds har jag för mig....

Nja vet inte om de tagit bort det eller hur det är men så här såg inställningsmenyn för docken ut för den första builden (9A241):

http://www.thinksecret.com/archives/macosxleopard/0608wwdc/source/sysprefdock.html

Vilket kan jämföras med samma panel i senaste builden (9A527):

http://www.thinksecret.com/archives/leopard9a527/source/system-preferences004.html

Bara en tanke en hemsk sådan.... Har länge saknat spring-loaded folders just i docken. Hoppas de inte försvinner

Citat:

Vid närmre eftertanke kan de inte tagit bort detta. Var ju en av de saker han presenterade som en av de tio stora nyheterna i Leopard.

Hmm, menar du kanske "Stacks"? Det finns kvar, jag tänkte på funktionen att öppna mappar genom att hålla filer över dem

Ursprungligen av Olle Olsson:

Hmm, menar du kanske "Stacks"? Det finns kvar, jag tänkte på funktionen att öppna mappar genom att hålla filer över dem

My bad! Jag tänkte, precis som du säger, på stacks. Missförstod... :">

Skönt att stacks finns kvar i alla fall.

Låt oss hoppas det. Det känns allt annat än konsekvent just nu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-25 22:18

Tre bilder från senaste builden. Små saker men I like.

Ursprungligen av acke:

Tjusigt. Lite nya ikoner och ny skrivbordsbakgrund. Sånt brukar betyda att det mest är finputsningar man håller på med. Hoppas bara de gör scrollisterna enhetliga i hela systemet också.

Ursprungligen av Rickard A:

Tjusigt. Lite nya ikoner och ny skrivbordsbakgrund. Sånt brukar betyda att det mest är finputsningar man håller på med...

Det som känns oroväckande med det är att de troligtvis inte kommer arbeta något med det som jag anser vara ett av de större missarna nämligen avsaknaden av hantering av metadata på ett enkelt och snyggt sätt.

Ursprungligen av draags:

Det som känns oroväckande med det är att de troligtvis inte kommer arbeta något med det som jag anser vara ett av de större missarna nämligen avsaknaden av hantering av metadata på ett enkelt och snyggt sätt.

Det har du helt rätt i! Jag har dock redan gett upp den tanken i 10.5. Hade de tänkte lägg till sånt borde det varit på plats för länge sedan.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-25 23:02
Ursprungligen av acke:

Snyggt! "Paying attention to the details."

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-26 11:21
Ursprungligen av boris91:

Snyggt! "Paying attention to the details."

Precis, en av sakerna jag gillar med Apple. Snyggt med de ljusare färgerna i godisknapparna.

Hur går det att få tag på betan? Hur mycket kostar det? Går det att bra köra den med bootcamp?

Ursprungligen av tketobbe:

Hur går det att få tag på betan? Hur mycket kostar det? Går det att bra köra den med bootcamp?

Betan får man tag på om man är utvecklare och är betalande ADC-medlem. (Apple Developer Connection). Kostar ett par tusen om året. Finns säkert mer olegitima sätt också men det får du ta reda på själv.

Bootcamp är bara till för att installera Windows på en mac. Inget annat.

När jag jag ska upgradera till leopard (när det kommer ut) kommer det då att bli ett problem att flytta över alla mina saker (som musik, filmer, bilder, program m.m.) till det nya OS'et. Kommer det bara vara som en uppdatering så att alt är kvar eller raderar det allt som är på hårdisken och installerar det nya systemet.

/Tobbe

Ursprungligen av tketobbe:

När jag jag ska upgradera till leopard (när det kommer ut) kommer det då att bli ett problem att flytta över alla mina saker (som musik, filmer, bilder, program m.m.) till det nya OS'et. Kommer det bara vara som en uppdatering så att alt är kvar eller raderar det allt som är på hårdisken och installerar det nya systemet.

/Tobbe

Det är helt upp till dig. I Mac OS X finns 3 alternativ vid installering:

1. Uppdatera. Gör precis vad det låter som. Uppdaterar systemet och låter resten vara som det är.

2. Arkivera och installera. Flyttar systemfilerna från gamla systemet till en mapp och installerar ett helt nytt system. Behåller dock alla användarfiler samt nätverksinställningar. Läs mer här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107120
Ett mycket bra sätt om man vill ha fräscht system men inte vill hålla på och flytta runt filer.

3. Radera och installera. Gör också precis vad det låter som. Raderar disken och alla filer och installerar ett nytt system.

MEN HALLÅ!!!!!! Gällande grafiken så vill ju apple inte att vi redan NU ska bli trötta på det nya o fräscha utseendet som leopard kommer få... så ni behöver inte vara oroliga för att leopard inte kommer vara "enhetligt"... kände bara att jag behövde skriva det då det skrivs lite varstans om just detta ta hand om er O:-)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-26 00:14

Fan vad jobbat!! me like a lot!!

Visst har de kvar Aqua scrollisterna i dessa skärmdumpar? Trodde att de skulle ändras á la iTunes 7.

• Medlem
  • 2007-08-28 15:18

Någon som hört något datum? Jag har hittills bara sett Oktober...

Ursprungligen av hpe:

Någon som hört något datum? Jag har hittills bara sett Oktober...

Finns inget officiellt datum ännu...

...men 5/10 (10.5) hade ju varit kul

Men jag tror det blir senare, mot slutet av oktober, tidigast.

• Medlem
  • 2007-08-28 15:33

Ja, har tänkt köpa en Mac laptop (vet att vissa inte gillar enämningen) snart och vill gärna ha med det nya OSet på en gång. Känns surt att pröjsa 1500 extra bara för att få maskinen två veckor tidigare. Hmm... två veckors öppet köp pga distansköplagen...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-28 21:18

5/10 20.07 (lokal Cupertino-tid).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 00:00

Nya bilder på 9A527

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-29 00:01

Tack för länken! Hinner själv inte kolla alla ryktessajter så ofta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 00:14

Ändrade symboler, ändra storlek på partioner utan att formatera om (äntligen!), RAID-program för Apples nya RAID-kort, underbar "ny" Adressbok-symbol.

Allt känns så mycket fräshare. I like!

Bevaka tråden