- zulee
- Medlem ●
- Järfälla
Utveckla det gärna. Jag trodde Neonodes princip var att lansera som vaporware i flera år före man verkligen klarar av att bygga en mobil.
Det man behöver känna till är att Neonode fanns att köpa för säkert två år sedan (antagligen längre, orkar inte leta). Den kunde lika gärna ha varit 10år sen och sålt i 100ex, spelar ingen roll i denna tråd.
Det man behöver känna till är att Neonode fanns att köpa för säkert två år sedan (antagligen längre, orkar inte leta). Den kunde lika gärna ha varit 10år sen och sålt i 100ex, spelar ingen roll i denna tråd.
Jag var prenumerant på Mobil i många år och följde Neonode ickelansering under en lång tid, så jag har rätt bra koll på den biten. Men du utvecklade inte på vilket sätt iPhone idag är ett plagiat av Neonode.
Det är antagligen du som inte fattar vad multitouch är då du tar upp det i den här tråden, jag ser inte någon flerfingersanvändning i videon?!
Vad gäller inovation så är det rätt enkelt, Apple kopierar Neonodes princip och Nokia kopierar i sin tur Apples princip..
Jag tror det är något fel med kommunikationen här men - på vilket sätt kopierar Apple Neonode?
Jag instämmer nämligen helt med Akesson, det är tämligen för många som inte fattat vad en iPhone kan göra, att själva tryckandet på skärmen inte är det mest fantastiska utan kombinationen multi-touch, alltså fler fingrar än en samt gestures.
Någon får gärna ge mig flera exempel där detta används i en mobil.
Någon får gärna ge mig flera exempel där detta används i en mobil.
Iaf. gestures: http://www.youtube.com/watch?v=MfDMHmlZRLc (video från inlägget ovan)
Då denna tråd handlar om Nokia och den videon som Nokia visade innehåller enbart detta.
Visst är den väldigt lik - åtminstonde det lilla vi ser av den i den där videosnutten - men, samtidigt; det som är likt är ju saker som känns rätt självklara under förutsättning att det är "okej" för en konkurrent att också tillverka en touch-screen baserad telefon med stor skärm. Eller?
Pekskärmar har som sagt funnits länge, om man tänker hela vägen tillbaka till palm, dock så uppför sig Nokians grafik exakt som iphones, detta är kopierat rakt av inget annat, med en gnutta fantasi så kan man komma fram med massa sätt att jobba med en touchscreen, och Nokia med deras erfarenhet borde kunnat visat upp detta för flera år sedan om dom hade orkat.. Nää, Nokia blev lite No No för min del, luktar kinakopia hela väget till sisuland..
Det är ju två olika telefoner som visas på filmen. En med navigeringsknapp nere och en utan
Nokia presenterade något som ser ut som en iPhone kopia idag.
Efter påpekande av likheten svarar Anssi Vanjoki -"If there is something good in the world then we copy with pride."
Har inte Steve Jobs sagt ungefär samma sak? Eller är detta klipp helt fabulerat?
Ok, nu hittade jag lite mera info, Neonode-folket verkar i alla fall inne på att iPhone kopierat dom: Neonode's N2: the iPhone is just "following" its lead
Här är pressreleasen för N2 från Neonode där de skriver följande:
Neonode – a Swedish developer of mobile devices and a pioneer in buttonless touchscreen mobile phones – will be presenting a new phone at the 3GSM World Congress in Barcelona. Apple’s Iphone and several other manufacturers can see the benefits of the concept and are now following the lead set by Neonode.
Neonode introduced its first buttonless and fully touchscreen controlled mobile phone as early as 2004. Now, three years later, the concept is expected to be a powerful trend setter in the sector.
Det är dock rätt stor skillnad på N1 och iPhone, så jag köper inte att det skulle vara ett plagiat. Jämför däremot Nokias video där det uppenbarligen är en iPhone rakt av. Det är lite skillnad.
Nokia har ju haft en "iPhone" tidigare. Om vi med "iPhone" menar en mediamobil med stor tryckkänslig skärm som täcker hela framsidan: Nokia 7710 och innan dess 7700 (som dock stoppades innan lansering).
Tyvärr var den för tidigt ute, Apple har haft klart bättre timing med konceptet. Är väldigt övertygad om att Nokias nya modell blir en sorts "7710 möter iPhone" snarare än en "iPhonekopia".
T.ex lär Nokian knappast köra Mac OS X ens i mobilt utförande utan det blir Symbian 9.5 och S60v5 som är det troliga.
Förövrigt väntar jag ivrigt på den dag Apple släpper en iPhone i Communicator-stil (iPhone Pro).
Nokia har ju haft en "iPhone" tidigare. Om vi med "iPhone" menar en mediamobil med stor tryckkänslig skärm som täcker hela framsidan: Nokia 7710 och innan dess 7700 (som dock stoppades innan lansering).
Fast om man bara ser till design så har man missat vad iPhone egentligen är. Det är ju själva gränssnittet, mjukvaran och utförandet på funktionerna (dvs till exempel att det finns många mobiler som man kan surfa med, men ingen annan som har en webbläsare i närheten av Safari Mobile).
Fast om man bara ser till design så har man missat vad iPhone egentligen är. Det är ju själva gränssnittet, mjukvaran och utförandet på funktionerna (dvs till exempel att det finns många mobiler som man kan surfa med, men ingen annan som har en webbläsare i närheten av Safari Mobile).
Och hur mycket av "själva gränssnittet" har vi sett av den så kallade iPhone-ripoffen som denna tråd handlar om då? Vari ligger rippandet? Sättet som den bläddrar mellan bilder eller vadå?
Pyttegrej som fick mig att rysa: iPhonen (och alla andra mobiler som vet vilket håll som är upp) har inte ett gyro inbyggt, den har en accelerometer. Två helt olika prylar som bygger på helt olika fysikaliska fenomen men som ger samma resultat i slutändan (iaf på jorden). Undrar vad som hade hänt med en iPhone i rymden...?
Alltså, jag fattar inte hur man kan dissa att en annan mobiltillverkare också gör en mobil med stor pek-skärm — detta har hänt förr och det är ju givet att utvecklingen går mot det, med eller utan iPhone. Jag menar, hur stor variation kan det möjligtvis bli på en sådan modell? Vad är problemet? Att Samsungs modell också är svart? Att den har runda hörn? Att den har en knapp i mitten där nere? Detta är faktiskt gaaaanska vanliga attribut, liksom!?
Hur ska en mobil med stor pekskärm se ut för att INTE vara en iPhone-kopia? Rund och rosa?
Alltså, jag fattar inte hur man kan dissa att en annan mobiltillverkare också gör en mobil med stor pek-skärm...
Det i sig är knappast det som var skälet till kommentaren (och att det var en diss får stå för dig).
...detta har hänt förr och det är ju givet att utvecklingen går mot det, med eller utan iPhone.
Men ingen av dom såg ut som iPhone innan iPhone lanserades eller hur?
Jag menar, hur stor variation kan det möjligtvis bli på en sådan modell?
Större än sådär.
Det är inget "problem", det är bara väldigt likt. Alla kommer att skriva att det är lik iPhone, precis som Mobil gjorde. Är det den uppmärksamheten Samsung eftersträvar?
Att Samsungs modell också är svart? Att den har runda hörn? Att den har en knapp i mitten där nere? Detta är faktiskt gaaaanska vanliga attribut, liksom!?
Det är allting tillsammans. Det är bristen på egna idéer. Det är uppenbart att den på många punkter ser ut som en iPhone, jag tror du också kan se det. Om Samsung ville så skulle de nog kunna komma upp med ett eget designspråk.
Hur ska en mobil med stor pekskärm se ut för att INTE vara en iPhone-kopia?
Genom ett eget designspråk förstås.
Adrian: Så, givet att en modell ska ha en stor pekskärm, vilket ju uppenbarligen det är stor efterfrågan på, hur designar du en sån utan att nån ropar iPhone-rip off?
Att använda svart färg och rundade hörn är ju knappast ett Apple-påfund. Inte heller att telefonen ska vara smäcker och inte ha onödigt mycket sorgkant runt skärmen. Jag vill påstå att du inte kan kombinera dessa attribut utan att "apa efter" iPhone.
Vad består designspråket du talar om utöver "svart", "runda hörn", "smäcker"?
Ta den bifogade bilden exempelvis, vore den svart så hade det varit en rip-off, trots att den lanserades före iPhone.
Ta den bifogade bilden exempelvis, vore den svart så hade det varit en rip-off, trots att den lanserades före iPhone.
Knappast. Den har flera andra detaljer som gör att den har ett eget designspråk. Det ser du väl ändå själv?
Ska vi ta upp en telefon som är lik så är det bättre att jämföra med LG KE850 ("The Prada Phone") speciellt som den presenterades före iPhone.
Nokias prototyp som jämförelse:
iPhone som jämförelse:
Vad gör OSX nativ bakgrund i Prada telefonen? är den så eller är det bara ett skin?
Vet inte, men den bakgrundsbilden har smygit sig in överallt, vår digitalbox (svenska Dilog) hade den rakt av i sitt gränssnitt. Och Dell kör med något som är misstänkt likt:
Är väl därför Apple bytte till grönt i Leopard.