- koze
- Medlem ●
- Stockholm, Sweden, Sweden
Jag har följt nyheterna kring iPhonens kommande release i Europa, och det här vad man kan säga sammanfattningsvis:
Mycket tyder på att mer detaljer kring iPhone kommer presenteras i London den 18:e september. Läs merhär. Är inte London den största Apple Store-butiken i Europa förresten? Isf känns det som en grym plats att presentera EU-iPhone på.
Det ska komma en större uppdatering för iPhone nu i september, där man t ex ska lägga till iTunes Store Wi-Fi, och det finns också källor inom Apple som har sagt att man kommer lägga till stöd för iWork ´08, filhantering, filminspelning osv. i en uppdatering. Detta sammanfaller intressant nog med två viktiga Apple Events, och det känns som att Apple vill göra en rejäl uppdatering för alla användare globalt i samband med en release.
Med tanke på att Apple fasade ut 4 Gb-iPhonen och sänkte priset på 8 Gb-versionen till 399 USD finns det teorier om att man förbereder för en 16 Gb iPhone med 3G som kan passa in i den övre prisklassen. Det finns väl egentligen inget skäl för Apple att inte släppa denna version i USA och Europa samtidigt.
Sen har vi Apple Expo i Paris i slutet på September där man också har ett lysande tillfälle att presentera nya produkter.
iPod touch ska enligt Apple Store börja säljas den 28:e september. Detta är samtidigt som Apple Expo i Paris. Vad tror ni om det?
Detta är mina teorier, vad tror ni?
Min personliga teori är att man kommer tillkännage ett datum på eventet i London, och att det datumet kommer vara ett par dagar efter den 18:e. Detta gör att man kan sälja iPhones lagom till julhandeln. Hursomhelst kommer man att ge oss ett datum för release, sen om det är i höst eller första kvartalet -08 återstår att se. Jag tror också att Apple vill släppa den här innnan det här med mjukvaruupplåsningen spårar ur. Nu när dollarn är så låg också så är folk ganska benägna att importera enheter, så en snar release, ett bra pris, 3G och 16 Gb minne är ett måste för att iPhone ska slå rejält på den här sidan pölen.
Tror att 8GB kommer vara 2G och 16 GB är 3G, så man har ett val liksom.
Tror att 8GB kommer vara 2G och 16 GB är 3G, så man har ett val liksom.
Det finns väl egentligen fyra alternativ:
Apple släpper 8 och 16 Gb med 3G i både USA och Europa.
Apple släpper en 16 Gb iPhone med 3G, och aktiverar 3G på de befintliga med en uppdatering. Detta kanske man har fastställt att det inte kommer hända dock. Känns som att man borde ha hittat den hårdvaran vid det här laget.
Apple släpper en 16 Gb iPhone med 3G, och behåller 8Gb som den är. Då blir det garanterat sura miner från USA-användarna dock.
Apple släpper en 8Gb med 3G för både USA och Europa och väntar med en 16 Gb-modell.
Personligen tror jag på nr 1. Som ni kanske ser så tror jag inte att en europaversion utan 3G är ett alternativ. Hoppas det iaf. Hursomhelst kommer en 16Gb.
Dom kommer inte ta bort en GSM telefon, ingen chans, Steve Jobs sa ju senast att 3G telefoner drar för mycket ström precis innan iPhone släpptes i butikerna, han verkar inget stort fan av 3G faktist.
En 16GB version komemr nog, dock något större och sämre batteritid.
Jag tror också att det finn en massa tekniska trösklar som gör att man vill undvika 3G, men samtidigt tror jag inte att folk fattar att det blir knivigt att köra en enorm högupplöst ljusstark touchskärm, Wi-Fi, BT, iPod osv OCH samtidigt ha 3G utan att döda batteriet på 10 minuter. Personligen prioriterat jag lätt bort 3G för att ha 16 Gb, en massa bra funktioner och bra batteritid. Släpper man bara en 2G i Europa kommer det bli ett jävla gnäll, och skeptiker kommer fokusera på det snarare än att det faktiskt är en revolutionerande telefon.
Jag tror också att det finn en massa tekniska trösklar som gör att man vill undvika 3G, men samtidigt tror jag inte att folk fattar att det blir knivigt att köra en enorm högupplöst ljusstark touchskärm, Wi-Fi, BT, iPod osv OCH samtidigt ha 3G utan att döda batteriet på 10 minuter. Personligen prioriterat jag lätt bort 3G för att ha 16 Gb, en massa bra funktioner och bra batteritid. Släpper man bara en 2G i Europa kommer det bli ett jävla gnäll, och skeptiker kommer fokusera på det snarare än att det faktiskt är en revolutionerande telefon.
Precis, det är ju väldigt lätt att trycka in allt som går i en telefon (Nokia N95), men hur är upplevelsen? Kanske inte så rolig som man tror. iPhone kanske inte har allt man önskade den hade, men det är ju jäkla upplevelse att använda den, varenda funktion är gjort med så mycket tanke och omsorg, att man blir glad varje gång man använder den. Bara att ringa är helt fantastiskt, att surfa ska jag inte ens tala om. Och iPod i en telefon för första gången, my god vad coolt det är när man faktist tänker efter. Har ni provat MP3 spelaren på Nokias telefoner? Herregud vad arg man blir, helt ogenomtänkt.
Personligen prioriterat jag lätt bort 3G för att ha 16 Gb, en massa bra funktioner och bra batteritid.
Samma här, och jag tror det gäller de flesta konsumenterna också.
Släpper man bara en 2G i Europa kommer det bli ett jävla gnäll, och skeptiker kommer fokusera på det snarare än att det faktiskt är en revolutionerande telefon.
Det är nog tyvärr sant att det blir ett återkommande klagomål. Men jag är ändå fortfarande skeptisk till en 3G-telefon redan nu.
OT: Fy på draags, det borde vara förbjudet att citera utan att ange källan på 99.se.
OT: Fy på draags, det borde vara förbjudet att citera utan att ange källan på 99.se.
Jag vet att jag har läst originalartikeln på en blogg, men hittar den inte nu..
Nu är det bara att hålla ut tills imorgon kl 11 då eventet i London är!
enligt tester håller inte Nokias batteri tid mer än 6-7 timmar vid normalt användande .. alltså är telefonen död efter en vanlig dag! .. detta pga den 3G teknik dom använder ...
Jag instämmer i att 3G är överskattat och att Apple kommer inte köra med 3G innan ett tillräkligt batteri snålt chip kommer till marknanden ...
teknikskrebenter borde ha spark i röven när de klagar på att 3G inte finns osv .. det hela handlar om upplevelsen och användandet .. något som Apple är duktiga på...
många skribenter vill ha in GPS i telefonen också .... jag tycker att de saknar verklighetsförankring ... är dom teknikskribenter skall dom klaga på grejer som skulle vara genomförbara ... teknikskribenter skall kunna teknik
iPhone är den bästa mobilen på marknaden och bättre kommer den bli ...
Jag tvivlar inte på att 3G kommer ... men det måste fortfarande vara 3G teknik som ger lång batteri tid ... Apple har sagt att dom håller på med en 3G iPhone , blir väll iPhone 2.0 ...
Jag skulle gärna se nvidias GoForce 5500 GPU chip i nästa iPhone, även GPS, Video iChat och mycket mer ... men det skall också vara genomförbart ...
Steve Jobs nämde på MacWorld 2007 att dom har OS X i iPhone bla för att den har en överlägsen Power-Management ... så jag kan helt klart se att OM Apple tar in tekniker som GPS, 3G, GPU chip osv .. att dessa går att stänga av när man inte använder det för att spara ström ...
men även OM Apple skulle ta in all denna teknik så skulle nog batteri tiden bli DÅLIG och du skulle teknikskribenter börja klaga på dålig batteri tid .... :/
Kanske lite OT, men jag sålde faktiskt min Nokia E61i och min iPod Video och köpte en Nokia N95 istället. Visionen var (som vanligt) att jag skulle kunna ha allt samlat i ensuperenhet. Man kan säga -milt uttryckt- att N95:an inte levde upp till mina förväntningar, och jag bytte efter ett par veckor tillbaka till E61i (som är en grym telefon, och inte utger sig för att vara en medialur). N95:ans mediaspelaren räcker inte långt, batteritiden likaså, och det spelar ingen roll hur bra kameran är om den är krånglig att hantera.
Det känns grymt att iPhone blir den första telefonen som med hedern i behåll kan säga att det är en fantastisk mediatelefon. iPoden är trots allt en sjukt grym musikspelaren, och speciellt tillsammans med iTunes.
När det gäller 3G så vore det helt fantastiskt att kunna surfa (med flat-rate-data givetvis) på fri fot, men som sagt så blir det kanske på bekostnad av andra saker, och det tror jag inte att Apple tycker det är värt. Det är därför man inte har byggt in FM-radio i iPoden - det är helt enkelt kass ljudkvalité, och då har man gjort en kompromiss. Här verkar vi vara rörande överens - hur Apple än gör kommer man få skit från obildade teknikjournalister.
EDIT: Man kan ju iaf konstatera att jag gjorde rätt i att sälja min iPod den 28:e augusti
Tussen: Kan inte säga att jag håller med dig... jag har en N95:a och jag laddar den varannan dag och jag anser att jag är normalanvändare av telefonen.
Dock sitter jag inte och lyssnar på musik eller kollar video på tunnelbanan... men pratar nån timme per dag och har BT aktiverat hela tiden. Ja, jag har 3G aktiverat hela tiden och har själv Tele2. Surfar en del på den och kollar min mail via Roadsync flera ggr dagligen.
Batteriet klagar om jag missat att ladda den varannan natt och då blir det laddkabeln på jobbet som får sätta in lite kräm... så 2-2½ dag klarar den sig med normalt användande.
Precis. Använder man den som en telefon så är det säkert lugnt, men jag använde den som en iPhone, och då gick det inget vidare. Lyssnar du på musik till & från jobbet, använder BT-handsfree, surfar lite, har push-mail på osv så får du ladda den sjukt mycket.
Nu verkar det som att flera saker talar för en europarelease inom en snar framtid..
http://www.engadget.com/2007/09/14/iphone-for-t-mobile-germany-announcement-on-the-way/
EDIT: Och om man tror på den här länken så kommer en 2G iPhone i November, och en 3G i februari -08.
EDIT: Och om man tror på den här länken så kommer en 2G iPhone i November, och en 3G i februari -08.
Det tycker jag verkar vara en rätt rimlig spekulation. En lansering av 3G Iphone borde innebära en Keynote, och således borde den hålla hus i San Fran eller liknande.
Tror som tidigare nämnts inte heller att tekniken egentligen tillåter allt för mycket i en mediamobil av det här slaget, 3G drar fortfarande mycekt batteri, om än betydligt mycket mindre än när det lanserades, utveklingen går tveklöst framåt i rask takt.
Exakt, men frågan är om tekniken har hunnit så långt tills februari. Om så är fallet är det värt att vänta.. Fan vad jag ser fram emot att läsa Steve jobs självbiografi om typ 15 år, och följa hur spelet bakom kulisserna av iPhone-releasen gick till.
Ja verkligen!
För mig vore det i och för sig grymt med 3G, om man slipper kompensera allt för mycekt med andra ting, men största anledningen att vänta är ju nästan 16gb minne, men då blir det helt klart minst 1000kr dyrare, och jag klarar mig med den bästa musiken på 8GB. Så får jag helt enkelt byta ut den lite oftare än jag gör med min 30Gb (dvs typ aldrig).
Jag kan nog iaf inte hålla mig längre, Iphone blir det, snarast möjligt!
Har inte tänkt på det tidigare, men om iPod touch kostar 2895 kr resp 3795 kr lär ju iPhonen kosta minst 1500-2000 kr mer, eller?
Nä, iPhone 8gb kostar ju lika mkt som Touch 16gb, således är det väl inte osannolikt att iPhone kommer kosta 3795 när den nu kommer...
Det jobbiga med om det blir en 3G iPhone är att då kommer det antagligen bli samma jobbiga releaseplaner som med 2G iPhonen, först i USA, sen vissa delar av europa, sen resten av europa, sist asien. I såfall lär det minst dröja till juni-juli nästa år innan vi har en 3G iPhone tillgänglig i Sverige.:tveksam:
Releaseplanen hade väl att göra med att man behövde partnerskap med operatörer för tjänster som visual voice mail osv? Nu har man redan det med AT&T i USA, Orange, O2 och T-Mobile i Europa, så värför skulle man släppa 3G i etapper?
Vet ej, men det är ju nästan alltid samma sak med "uppfinnigar" från USA, minns jag inte helt fel så släppte man tex PS3 först i USA och Japan iochmed att det är där de tillverkas, sedan flera månader senare lanserades den i Europa...
Vet ej, men det är ju nästan alltid samma sak med "uppfinnigar" från USA, minns jag inte helt fel så släppte man tex PS3 först i USA och Japan iochmed att det är där de tillverkas, sedan flera månader senare lanserades den i Europa...
Också handlar det om tillgången, svårt att hinna tillverka en produkt så att alla i hela världen ska kunna få köpa en, därav olika etapper.