Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nord Lead 2X USA

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 13:59

Jag tänkte köpa en Nord Lead 2X från USA (då den säljs där för halva priset) och har däför lite frågor till er lite mer kunniga som inte besvaras i manual eller annanstans.

I USA använder de 110V 60Hz. Kommer detta ge brum om jag använder den i Europeiska kontakter eller omvandlar den till likström direkt?

Jag har även hört att deras 1/4"-kontakter kan vara lite lite större än de Europeiska, stämmer detta, och isåfall, gäller detta för Nord Lead 2X?

Har någon andra synpunkter på att handla en Nord Lead 2X från USA så skriv väldigt gärna!

Tack på förhand!

/ W

  • Medlem
  • 2007-09-23 14:14

Om den är inställd på att köra på 110 V så kommer du helt enkelt få en trasig synt om du kör den på 240, och det tror jag inte du är ute efter. Om den inte är så att den själv känner av vilken spänning den matas med och anpassar sig efter det, har dock inte sett något som tyder på det. För att lösa 110 -> 240-problemet så behöver du en omvandlare från 240 till 110, vilket finns t.ex. på www.elfa.se (och billigare på andra ställen säkert).

Kontakterna är desamma, en tum är lika stor här som där, så 1/4" är också lika stort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 21:11
Ursprungligen av jgb:

Om den är inställd på att köra på 110 V så kommer du helt enkelt få en trasig synt om du kör den på 240, och det tror jag inte du är ute efter. Om den inte är så att den själv känner av vilken spänning den matas med och anpassar sig efter det, har dock inte sett något som tyder på det. För att lösa 110 -> 240-problemet så behöver du en omvandlare från 240 till 110, vilket finns t.ex. på www.elfa.se (och billigare på andra ställen säkert).

Kontakterna är desamma, en tum är lika stor här som där, så 1/4" är också lika stort.

Kommer inte Hz:en göra någon skillnad?
Jag menade att telejacken de har är lite större än de 1/4" vi har, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 15:15

Tänk på att kalkylera med tull(3%) och moms(25%) också. De läggs på totalpriset, dvs priset för synten plus frakt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 20:39
Ursprungligen av Frebrik:

Tänk på att kalkylera med tull(3%) och moms(25%) också. De läggs på totalpriset, dvs priset för synten plus frakt.

Jäklar >.>

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-23 15:34

Betänk att NL2X är exakt samma synt som Nord Lead 2 (hittas beg i nyskick för runt 6000:- som sagts tidigare) bortsett från antalet minnesplatser (lätt avhjälpt genom att spara ljuden till datorn då och då), 4 fler röster (20 istf 16), 24 bit ljud istf 18 bit. I praktiken märker man förmodlingen ingen skillnad alls på syntarna bortsett från att det finns lite fler ljud att bläddra bland på 2X panel. Är det värt en massa tusenlappar? Skulle inte jag tycka... dessutom har du fel i din slutsats kring hårdvara versus mjukvara; det finns mjukvarusyntar som låter lika bra eller bättre än Nord Lead-serien.

Strömmen är inga problem. Jag har köpt flera 230->110V-konverterare på Kjell & co. Funkar fint och kostar inte mycket.

  • Medlem
  • 2007-09-23 22:45

Om du har en mojäng som konverterar från 240 till 110 så är jag övertygad om att den även tar hand om frekvensskillnaderna. Kolla bara en gång till när du skaffar den.

Du har missuppfattat det där med telejacken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 23:05
Ursprungligen av jgb:

Om du har en mojäng som konverterar från 240 till 110 så är jag övertygad om att den även tar hand om frekvensskillnaderna. Kolla bara en gång till när du skaffar den.

Du har missuppfattat det där med telejacken.

Alright! Tack för hjälpen!

---

Nu är det denna rigg jag skaffar:

Apple iMac 24" 2.8GHz
Nord Lead 2X
Elektron Turbomidi TM-1

Till detta skulle jag behöva ett passande ljudkort så att jag kan köra synthen med iMacen. (Om ljudkortet har midi så slipper jag naturligtvis TM-1:an)

Då undrar jag följande:
- Om jag vill använda NL2X till mer än 1 instrument i min sequencer och vill behandla varje instrument som separata ljud så måste jag använda separata ljudutgångar för varje instrument jag vill spela? Stereo eller mono.
Alltså behöver jag ett ljudkort med minst 4 ingångar om jag vill kunna utnyttja NL2X:ans fulla funktionalitet?

Eller är jag helt ute och cyklar? :S

Ursprungligen av wildem:

Alright! Tack för hjälpen!

---

Nu är det denna rigg jag skaffar:

Apple iMac 24" 2.8GHz
Nord Lead 2X
Elektron Turbomidi TM-1

Till detta skulle jag behöva ett passande ljudkort så att jag kan köra synthen med iMacen. (Om ljudkortet har midi så slipper jag naturligtvis TM-1:an)

Då undrar jag följande:
- Om jag vill använda NL2X till mer än 1 instrument i min sequencer och vill behandla varje instrument som separata ljud så måste jag använda separata ljudutgångar för varje instrument jag vill spela? Stereo eller mono.
Alltså behöver jag ett ljudkort med minst 4 ingångar om jag vill kunna utnyttja NL2X:ans fulla funktionalitet?

Eller är jag helt ute och cyklar? :S

Det beror på hur du vill göra. Du kan spela in ett ljud i taget och då räcker det med 2 ingångar. Vill du spela in två ljud på separata spår samtidigt måste du såklart ha 4 ingångar. Det är inte alls nödvändigt men det kan ju ha sina fördelar.

Å andra sidan så är riktigt bra ljudkort med flera ingångar så billiga nuförtiden att det nog är lika bra att satsa på fler ingångar, särskilt om du köper fler ljudkällor framöver och inte vill använda en separat hårdvarumixer.

Ursprungligen av jgb:

Du har missuppfattat det där med telejacken.

Det som kan hända med telejack är att de har lite olika djup. Vissa kablar har lite olika längd på sina kontakter, vilket kan ge upphov till kontaktproblem. Det har hänt mig när jag använde Hosa 8-8 snakekabel till mixerbordet. Det tog ett tag att klura ut att mixerbordets ingångar inte exakt matchade kontakterna. Eller vice versa. Det är inget specifikt amerikanskt/europeiskt problem. Det händer ibland, helt enkelt.

...du har absolut ingen användning av TurboMidi om du inte har en Monomachine eller Machinedrum dock.... Det snabbare protokollet implementeras inte av några andra burkar än dessa vad jag vet,

1
Bevaka tråden