Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Mail (gmail/Google Apps) och spam-filter

Tråden skapades och har fått 230 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-04 18:17

Just ja, vill tillägga efter att ha läst om spamfilter osv. att jag har gått över till att köra "gmail for your domain" för mailen. Oavsett hur myvcket man tveakar och tjafsar med spamfiltret så blir det låååångt ifrån lika bra.

Dessutom känns gmail (med eller utan mailplane) mycket snabbare och smidigare än mail.app eller thunderbird.

En @gmail-adress är inte aktuellt och alldeles för låst. Men gmail for your domain är det bästa som hänt mig inom hostingvärlden senaste halvåret!

Edit: Jag plockade ut 10 inlägg från en annan tråd som var OT och passade bättre för en egen diskussion. /Adrian

Senast redigerat 2013-02-05 09:52
Ursprungligen av snigel1:

En @gmail-adress är inte aktuellt och alldeles för låst. Men gmail for your domain är det bästa som hänt mig inom hostingvärlden senaste halvåret!

Tack för tipset, det hade jag faktiskt missat, låter intressant!

(Själv kör jag SpamSieve, det är överlägset eftersom det går att träna personligt, men tyvärr "client side" av sin natur så det passar inte för alla situationer.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-04 22:21
Ursprungligen av Adrian B:

Tack för tipset, det hade jag faktiskt missat, låter intressant!

(Själv kör jag SpamSieve, det är överlägset eftersom det går att träna personligt, men tyvärr "client side" av sin natur så det passar inte för alla situationer.)

Det sköna med Gmail är att man inte behöver tänka på spam. Körde förut Thunderbird intränat mot spam, spam assasin samt grey listing (!!!) på servern. Det släppte igenom ungefär 5-10 spam om dagen. Och greylistingen gjorde att man fick vänta irriterande länge på mail från nya mottagare.

Gmail släpper igenom kanske ett spam varannan dag... ibland går det perioder utan ett enda. Utan att jag behöver tänka på konfiguration.

Det är också skönt att ha adressboken online... har fått starta om med en ny rätt många gånger vid hårddiskraschar och liknande. Sällan man orkar säkerhetskopiera den

Ursprungligen av snigel1:

Det sköna med Gmail är att man inte behöver tänka på spam. Körde förut Thunderbird intränat mot spam, spam assasin samt grey listing (!!!) på servern. Det släppte igenom ungefär 5-10 spam om dagen. Och greylistingen gjorde att man fick vänta irriterande länge på mail från nya mottagare.

Gmail släpper igenom kanske ett spam varannan dag... ibland går det perioder utan ett enda. Utan att jag behöver tänka på konfiguration.

Ok, det låter ju bra (och på mina Gmail-konto upplever jag samma sak, men det är okända adresser så det får inte så mycket spam). Men hur är det med felaktigt positiva spammarkerade mejl? Händer det inte?

Ursprungligen av Adrian B:

Men hur är det med felaktigt positiva spammarkerade mejl? Händer det inte?

Det har faktiskt aldrig hänt mig. Aldrig något skräp i inkorgen och aldrig några riktiga mail i skräpmappen (brukar ta en kik där någon gång i veckan). Hur de har lyckats med detta fantastiska spamfilter vet jag inte. Kanske tillämpas spamflaggade mail på alla gmail/g-apps-användare?

Ursprungligen av Kristofer:

Det har faktiskt aldrig hänt mig. Aldrig något skräp i inkorgen och aldrig några riktiga mail i skräpmappen (brukar ta en kik där någon gång i veckan). Hur de har lyckats med detta fantastiska spamfilter vet jag inte. Kanske tillämpas spamflaggade mail på alla gmail/g-apps-användare?

De har ju tillgång till oerhört mycket data, så de kanske använder sin storlek till sin fördel, dvs de kan snabbt avgöra om ett mejl är spam beroende på hur många andra som får samma mejl (lite som Akismet fungerar för att förhindra kommentarsspam).

Förresten är vi väldigt OT, mitt fel, sorry

Ursprungligen av Adrian B:

Tack för tipset, det hade jag faktiskt missat, låter intressant!

(Själv kör jag SpamSieve, det är överlägset eftersom det går att träna personligt, men tyvärr "client side" av sin natur så det passar inte för alla situationer.)

Inte ofta Adrian missar något!

Google Apps är verkligen extremt bra. Kortfattat; alla gmails funktioner, fast med egen domän. Kan tillägga att jag kör detta för mailen istället för Loopias lösning.

Ursprungligen av Kristofer:

Inte ofta Adrian missar något!

Nope, men jag är den förste att erkänna tacka ödmjukt när det händer

Ursprungligen av snigel1:

Just ja, vill tillägga efter att ha läst om spamfilter osv. att jag har gått över till att köra "gmail for your domain" för mailen. Oavsett hur myvcket man tveakar och tjafsar med spamfiltret så blir det låååångt ifrån lika bra.

Låter intressant med gmail for domain, men frågor dyker upp

- Kan man importera mail till Gmail for your domain? Har mängder med mail som jag hämtar via IMAP som jag gärna vill spara och föra över till ett eventuellt gmail for your domain.

- Går det att kombinera med en befintlig Gmail-adress?

I så fall kan jag tänka mig att byta från mitt webbhotell, låta loopia sköta dns med LoopiaDNS och skippa en egen hemsida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-05 16:36
Ursprungligen av Mikael E:

Låter intressant med gmail for domain, men frågor dyker upp

- Kan man importera mail till Gmail for your domain? Har mängder med mail som jag hämtar via IMAP som jag gärna vill spara och föra över till ett eventuellt gmail for your domain.

japp, det finns en funktion i gmail där du kan dra ner mail genom pop till ditt gmailkonto. bara att ställa in inställningarna så står den och tuggar tills allt är nere. Om du har din mail i snyggt sorterade imap-mappar blir det ju lite tråkigare eftersom pop bara fungerar med inboxen.

På samma sätt är google så pass generösa att dom låter en dra ner mailen från sitt gmailkonto med pop, så om skeppet skulle börja sjunka kan man ju även fly relativt smärtfritt,

- Går det att kombinera med en befintlig Gmail-adress?

Tror tyvärr inte det. Man skapar helt nya användare på sitt google appskonto.

I så fall kan jag tänka mig att byta från mitt webbhotell, låta loopia sköta dns med LoopiaDNS och skippa en egen hemsida.

Ja det är ett alternativ. Du kan också ha kvar loopia som webbhotell och bara ändra dnsinställningen för mail till google, såklart.

Jag har kopplat mitt privata domännamn till Google Apps nu och börjat testa det, det verkar fungera bra än så länge.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har kopplat mitt privata domännamn till Google Apps nu och börjat testa det, det verkar fungera bra än så länge.

Nu har jag kört i drygt två veckor och det verkar fungera rätt bra. Jag har fått över 3000 spam redan och Gmail gör ett bra jobb med att filtrera det för det mesta. Men jag vill höja ett varningens finger för att jag haft ett gäng (15-20 stycken minst) falskt positiva spammejl, även sådana som till synes borde komma fram rätt. Så jag har fått ögna igenom rubrikerna för samtliga 3000+ spammejlen hittills, eftersom det inte går att lita på fullt ut.

Google Apps for your domain är verkligen klockrent. Jag har kört det på några olika domäner i ungefär ett år. Det verkar som om man nu också kan lägga till domänalias, så att till exempel staed@99mac.se går till samma låda som staed@99.se utan att behöva krångla med en massa vidarebefordringar.

Har också testat ett dygn nu o det fungerar klockrent. Tack för tipset. Lite ovant med webbmail när man ska skriva mailen bara. Kan läsa av mailen med rss är också coolt.

För de som inte redan vet så kan jag passa på att tipsa om att Google Notifier även funkar med Gmail och kalenderfunktionen till Google Apps. Programmet lägger till en liten Gmail- och/eller kalendermeny i menyraden som visar inkomna brev och kommande möten.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-24 12:33

Härligt, jag har precis tänkt på hur det skall gå om jag måste släppa min gmailadress.. just funkar det iof ganska bra då jag kör vidarebefodran av min andra mailadress till gmailen samt att den "fejkar" emailadressen jag skickar från.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-08-24 21:39

Om man som jag har en egen webserver, kan jag koppla google till min mail.nånting.se? Och på så sätt slippa ha igång mailservern?

Ursprungligen av buuyuu:

Om man som jag har en egen webserver, kan jag koppla google till min mail.nånting.se? Och på så sätt slippa ha igång mailservern?

Ja, det borde du kunna göra tror jag. Om ditt MX record i DNS:en pekar mot Gmail, då sker ju inte längre någon kommunikation med din mejlserver, eller hur?

Ursprungligen av buuyuu:

Om man som jag har en egen webserver, kan jag koppla google till min mail.nånting.se? Och på så sätt slippa ha igång mailservern?

Ja det funkar, jag kör så. Tyvärr får jag inte Google Notifier att funka med mitt Google Apps konto. Någon som har några tips?

Även tips på vilka inställningar som man ska ha i Mail.app eller Entourage för att kolla sin Google Apps mejl mottages tacksamt. Jag får det inte att fungera genom att snegla på inställningarna som gäller för vanliga @gmail

Ursprungligen av MagnusB:

Även tips på vilka inställningar som man ska ha i Mail.app eller Entourage för att kolla sin Google Apps mejl mottages tacksamt. Jag får det inte att fungera genom att snegla på inställningarna som gäller för vanliga @gmail

Det är samma inställningar som för Gmail, men du använder hela din epostadress som användarnamn, dvs dittanvändarnamn@dindomän.

Jag höll på att exprimentera en massa idag med att försöka få Eudora på min dator hemma och Mail på min iPhone att båda kolla posten via POP mot Gmail utan att den andre påverkades, men det gick inte att lösa. Mitt drömscenario vore detta:

1) Eudora på min Mac är mitt huvudarkiv för alla epost. Eudora kollar posten via POP mot Gmail och när den hämtat meddelandena flyttar Gmail dom till Archive.

Så långt fungerar det bra.

2) Mail på iPhone ansluter via POP och hämtar allt som är nytt sedan sist, oavsett om Eudora redan hämtat samma mejl och oavsett om de flyttats till Archive eller inte.

Detta fungerar inte. Ur Gmails synvinkel vet det förstås inte om det är Eudora eller Mail som tar kontakt. Och inställningar för att radera från servern verkar inte påverka det.

Slår jag av automatisk arkivering stannar allting i Inbox i Gmail, men det kan ändå råka sig så att Mail hämtar något som Eudora sen inte hittar och vice versa. Jag testade fram och tillbaka och det bara inte gick att få dom att alltid hämta allting oavsett den andres kontakt.

Om Gmail stödde IMAP skulle det förstås lösa en del problem, men nu är det POP som gäller.

Upptäckte just detta:

In the User Name field, enter 'recent:' followed by your full username (recent:username@your_domain.com). This will enable POP Recent mode, which will give you a better experience on the iPhone.

Jag kände inte till Recent mode:

How should I use POP on mobile or multiple devices?

If you're accessing your Gmail using POP from multiple clients, Gmail's recent mode makes sure that all messages are made available to each client, rather than only to the first client to access new mail.

Recent mode fetches the last 30 days of mail, regardless of whether it's been sent to another POP client already.

If you sign in to Gmail using your Blackberry, you're signed in to recent mode automatically. For all other POP clients, replace '[email protected]' in your POP client settings with 'recent:[email protected]'.

Ska testa lite och se om det blir bättre då, det verkar som om det skulle passa mig.

Nu med nyheten om att Gmail stödjer IMAP så blev denna lösningen genast ännu bättre!

Se mer här:
https://mail.google.com/support/bin/topic.py?topic=12760

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-26 17:09

Behöver den egna domänen parkeras hos webhotell el likn?

Jag började titta litet på Googles app-sida, men det innehöll en aning för mycket fack-snack.

Vad betyder detta i verkligheten? Kan jag upphandla en egen domän och bara ha den som e-post"alias" hos Google, eller måste den finnas parkerad hos ett webhotell parallellt med Google?

Ursprungligen av iba:

Jag började titta litet på Googles app-sida, men det innehöll en aning för mycket fack-snack.

Vad betyder detta i verkligheten? Kan jag upphandla en egen domän och bara ha den som e-post"alias" hos Google, eller måste den finnas parkerad hos ett webhotell parallellt med Google?

Ja, du kan t.ex. registrera ett domännamn hos ett webbhotell som Loopia och be dom peka om epostdelen av domännamnet enligt Googles instruktioner. Då går all eposttrafik till Googles servrar. Sedan kommer du att kunna logga in och använda Gmail, fast med din helt egna adress. Man kan också göra inställningar så att man om man använder mejl.example.com som adress och hamnar då direkt på Gmail för sin domän.

Det är lite tekniskt att sätta upp allting, men när det väl rullar fungerar det mycket bra. Vissa webbhotell tillåter att man göra dessa ändringar som krävs själv, andra webbhotell kräver att man går genom supporten. Om webbhotellen kräver att man också har ett konto hos dem är jag osäker på, men hos Loopia kan man i alla fall ha ett konto bara för att administrera domännamn och inte ha webbhotell också, så där borde man kunna göra detta (har inte testat dock).

Ursprungligen av Adrian B:

Om webbhotellen kräver att man också har ett konto hos dem är jag osäker på, men hos Loopia kan man i alla fall ha ett konto bara för att administrera domännamn och inte ha webbhotell också, så där borde man kunna göra detta (har inte testat dock).

Om ni bara har en domän registerad hos Loopia utan att ha webbhotell där, så ska det gå att peka om själv. Jag har webbhotell hos dem, men ett mejl till supporten med vilka pekare och kundnumret så var det fixat på 15 minuter.

Det är Loopias starka sida. Snabb support. Alltid.

/c

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-01-23 10:25
Ursprungligen av Christian Å:

Om ni bara har en domän registerad hos Loopia utan att ha webbhotell där, så ska det gå att peka om själv. Jag har webbhotell hos dem, men ett mejl till supporten med vilka pekare och kundnumret så var det fixat på 15 minuter.
/c

Om man inte har domänen hos ex.vis Loopia utan bara hos http://www.iis.se kan man då använda Google Apps? Och på så sätt skippa hela webbhotell biten.

/Rickard

Ursprungligen av Tarpan:

Om man inte har domänen hos ex.vis Loopia utan bara hos http://www.iis.se kan man då använda Google Apps? Och på så sätt skippa hela webbhotell biten.

/Rickard

Du kan inte konfigurera DNSen via IIS. Däremot kan du skapa ett gratis konto hos t ex Loopia dit du pekar domänen (detta sker via iis.se). Du behöver inte skaffa några kommersiella tjänster hos Loopia för detta.

Mer info om Loopias gratislösning hittar du här. Binero har också en gratis domänhanterare, mer info här.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-01-23 15:19
Ursprungligen av Christofer:

Du kan inte konfigurera DNSen via IIS. Däremot kan du skapa ett gratis konto hos t ex Loopia dit du pekar domänen (detta sker via iis.se). Du behöver inte skaffa några kommersiella tjänster hos Loopia för detta.

Mer info om Loopias gratislösning hittar du här. Binero har också en gratis domänhanterare, mer info här.

Tackar! Precis vad jag var ute efter!

/Rickard

Ursprungligen av iba:

Kan jag upphandla en egen domän och bara ha den som e-post"alias" hos Google, eller måste den finnas parkerad hos ett webhotell parallellt med Google?

Du köper en egen domän hos valfri domänåterförsäljare, och styr sedan om så att e-posthanteringen på domänen ska ske i ditt Google Apps-konto. Du har alltså domänen kvar hos de du köpte det hos. Vill du bara ha ett domännamn utan webbhotell eller andra betaltjänster så kan du köpa ett hos t ex Loopia eller Binero, där kan du själv ändra i dina inställningar som du vill.

Om du bara är ute efter e-postalias till en nyköpt domän så är chansen stor att återförsäljaren redan har en sådan funktion du kan använda, men vill du ha riktiga e-postkonton är Google Apps att föredra (det går att sätta upp vidarebefordring av brev även i Google Apps om du så önskar).

Tillägg: Givetvis skulle Adrian hinna före! Kan iaf bekräfta att det går utmärkt att köpa domännamn utan webbhotell hos Loopia och köra e-posten hos Google, har själv den lösningen. Vill man så kan man även sätta upp en enkel webbsida (myyycket simpel sida via ett webbgränssnitt) eller blogg (via Googles Blogger) som ett gratisalternativ på domänen.

Bevaka tråden