Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder i underliggande ramar med FotoStation?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi håller på att köra in oss på FotoStation, men nu har jag upptäckt ett problem när man ska montera en bild i en bildram som ligger under en ram utan innehåll. När man drar bilden från FotoStation till den markerade målramen, så monteras den ändå i den överliggande ramen utan innehåll. Hur kan man göra så att Indesign/FotoStation fattar att det är den underliggande ramen man vill ha in bilden i?
Den överliggande ramen används till att skapa en ramlinje runt en artikel med diverse element, så jag kan tyvärr inte bara radera den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-26 07:58

Lägg de olika ramarna på olika lager, när du ska montera bilden så släcker du lagret som har den yttre ramen.

Eller enklare varför inte lägga den yttre ramen under bildramen?

Janne

Funkar inte riktigt med lagerlösningen, eftersom det inte går att gruppera över lagergränserna, och båda ramarna måste oftast grupperas.

Om man lägger den yttre ramen under bildramen, så kommer ramens tjocklek att ändras där bilden tangerar ramen eftersom de ligger precis kant i kant. Testade att lägga ramlinjen utanför ramen, men det syntes fortfarande att bilden låg över ramen.

Tack för input dock. Nån annan som har idéer?

• Medlem
  • 2007-09-26 09:57

Jag fattar inte varför du ska ha två ramar. Kan du utveckla det kanske vi kan komma fram tioll en lösning, eftersom...

Fotostations drop är exakt som en Finderdrop. InDesign kan inte veta att du ska droppa i något som ligger bakom. Kanske fungerar det om den målramen är markerad, det vet jag inte på rak arm.
Har ni några andra pluggar, som Colorman eller nåt liknande?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-26 22:55

Det går att gruppera två objekt som ligger på olika lager men när du avgrupperar så hamnar de på det lager gruppen ligger på. Men då kanske det inte spelar någon roll eftersom du då har fått in bilden där du ville ha den.

Janne

1
Bevaka tråden