Skype tror jag aldrig har fungerat riktigt bra för mig.
Dagligen på jobbet kommunicerar jag med Makedonien, eftersom vi har en avdelning i Skopje. De har långsam uppkoppling, och jag kan därför acceptera att ljudkvaliteten är dålig...
Men när jag försöker tala med eller videochatta med min flickvän som bor i Rom, har jag svårt att acceptera att det fungerar så här dåligt...
Till exempel vid endast ljudchat så är ljudkvaliteten sämre än i iChat, med en märkbar fördröjning. Vid video så, om inte från början så efter någon minut, är kvaliteten på bilden ruggigt dålig, släpar efter, pixeleras och går i 1 fps. Ljudet hackar fram som på en repad grammofon och vi blir tvungna att skriva undertexter till oss själva i textfönstret.
För ett par minuter sedan när det inte fungerade testade vi båda våras uppkopplingar med TPTest, och de låg på 2MBit. Inga andra applikationer igång och en PowerBook 1.5 GHZ 1500 MB Ram resp en helt ny Macbook, dock med endast 512 MB Ram.
Självklart har vi testat alla standardlösningar som erbjuds av Skype, t ex att slänga filen shared.xml.
Även när jag ringer till vanliga mobiler i Italien har jag problem med ljudkvaliteten, men inte alltid. Det är alltså inte ett kontinuerligt problem jag har, och ibland fungerar det faktiskt (kors i taket).
Min dator har för övrigt en ren installation av systemet och även av skype sedan bara någon vecka tillbaka, men reinstallationen ändrade inte på något.
Jag skulle uppskatta jättemycket någon input på problemet, även ifall det bara är att ni samtliga unisont i kör säger att "Skype fungerar så dåligt, det finns inget att göra åt det.". Åtminstone kan jag i alla fall sluta försöka få det att funka, och sluta slita de få hår jag har kvar vid det här laget...
Tusen tack på förhand,
/.v