Jag försöker förstå det här med färgstyrning, samt hitta ett ställe där jag enkelt kan få färgtrogna utskrifter. Har inte lust att skaffa egen färgskrivare eftersom jag inte har så stor produktion. Nu provade jag Arkitektkopia.
På deras hemsida kan man ladda hem en färdig pdf-exportinställning till Indesign CS2. I den så konverteras inga färger vid pdfframställningen och alla färgprofiler bifogas. Resultatet vid utskrift blev mycket bra. I mitt testdokument ingick rgb bilder (Adobe 98), en cmyk (Fogra27) samt färgade rutor skapade i ID.
När jag skickar pdf:er till tryck brukar jag cmyka dem med tryckeriets profil. Jag testade därför att göra en cmykad pdf för utskrift på Arkitektkopia. Jag valde pdf/x-1a, jag valde konvertera till mål och som målprofil valde jag Fogra27, vilken också är dokumentets profil. Fogra27 rekommenderas också på Arkitektkopias hemsida.
Resultatet blev blekt och kallt blåtonat. Varför? Det första exemplet visar att Arkitektkopias maskiner med hjälp av bifogade färgprofiler kan åstadkomma bra utskrifter. Varför blev då inte den andra utskriften bra? Nog måste väl färgprofilen följa med i ett PDF/x dokument? Det går visserligen inte att välja alternativet "bifoga målprofil" vid pdf/x-1a alternativet, men man väljer ju i annan ruta profil för utdatametod.
Någon som har en teori om skillnaden i färg mellan utskrifterna?
Ja borde väl fråga Arkitektkopia, men jag vet inte vem där som kan dessa saker. Inte den som jag pratade med idag i alla fall.