Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färgvariation vid utskrift med olika färghantering

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker förstå det här med färgstyrning, samt hitta ett ställe där jag enkelt kan få färgtrogna utskrifter. Har inte lust att skaffa egen färgskrivare eftersom jag inte har så stor produktion. Nu provade jag Arkitektkopia.

På deras hemsida kan man ladda hem en färdig pdf-exportinställning till Indesign CS2. I den så konverteras inga färger vid pdfframställningen och alla färgprofiler bifogas. Resultatet vid utskrift blev mycket bra. I mitt testdokument ingick rgb bilder (Adobe 98), en cmyk (Fogra27) samt färgade rutor skapade i ID.

När jag skickar pdf:er till tryck brukar jag cmyka dem med tryckeriets profil. Jag testade därför att göra en cmykad pdf för utskrift på Arkitektkopia. Jag valde pdf/x-1a, jag valde konvertera till mål och som målprofil valde jag Fogra27, vilken också är dokumentets profil. Fogra27 rekommenderas också på Arkitektkopias hemsida.

Resultatet blev blekt och kallt blåtonat. Varför? Det första exemplet visar att Arkitektkopias maskiner med hjälp av bifogade färgprofiler kan åstadkomma bra utskrifter. Varför blev då inte den andra utskriften bra? Nog måste väl färgprofilen följa med i ett PDF/x dokument? Det går visserligen inte att välja alternativet "bifoga målprofil" vid pdf/x-1a alternativet, men man väljer ju i annan ruta profil för utdatametod.

Någon som har en teori om skillnaden i färg mellan utskrifterna?

Ja borde väl fråga Arkitektkopia, men jag vet inte vem där som kan dessa saker. Inte den som jag pratade med idag i alla fall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-03 10:35

Eftersom allt är CMYK:at i PDF/X-filen så behövs inte någon profil bifogas. Man har valt detta i denna standard för att många prepress-system reagerar på profiler och konverterar till något som är inställt i tryckeriets system och då ställer till mer problem. Till exempel styr om färger i en korrekt PDF till mindre bra 4-färgs text.

Däremot ska det alltid framgå i en PDF/X-fil vilken profil som användes vid CMYK-ningen.

Att det blev så olika för dig är i detta fall Arkitektkopias ansvar. Något hos dem har inte fungerat.

De kommer säkert att säga "Använd vår inställning" men om du är ute efter ett provtryck för just Fogra27 så ska du ju skicka en PDF/X fil gjord mot Fogra27. Nu kan det ju vara så att den utskrift du fick för Fogra27 var rätt och den andra du fick inte var rätt. I fall som detta är det inte säkert att den som ser "bra" ut är det som ser "rätt" ut.

Genom att använda en Fogra MediaWedge mätstrip på provtrycket så kan man verifiera om den överensstämmer med referensvärdet för Fogra27 (i ditt fall). Utan denna mätstrip går det inte att avgöra om provtrycket är korrekt.

Janne

Ursprungligen av jannes:

Däremot ska det alltid framgå i en PDF/X-fil vilken profil som användes vid CMYK-ningen. Att det blev så olika för dig är i detta fall Arkitektkopias ansvar. Något hos dem har inte fungerat.

Kan man, som jag, utgå från att ett modernt digitaltryckeri kan ta emot pdf/x och läsa ut vilken färgprofil den är cmykad med? Ett ytterligare test kan vara att välja bort pdf/x men välja konvertera till mål (Fogra27) och sedan bifoga målprofilen. Jag ska också försöka få tag på någon kunnig hos Arkitektkopia.

Ursprungligen av jannes:

Nu kan det ju vara så att den utskrift du fick för Fogra27 var rätt och den andra du fick inte var rätt. I fall som detta är det inte säkert att den som ser "bra" ut är det som ser "rätt" ut.
Genom att använda en Fogra MediaWedge mätstrip på provtrycket så kan man verifiera om den överensstämmer med referensvärdet för Fogra27 (i ditt fall). Utan denna mätstrip går det inte att avgöra om provtrycket är korrekt.

Nej, Fogra27-utskriften kan inte vara rätt, det är jag säker på. Men vad är egentligen Fogra MediaWedge mätstrip? Och hur kollar man mot den? Jag har googlat lite men hittar inget enkelt och begripligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-04 07:33
Ursprungligen av Asterraster:

Nej, Fogra27-utskriften kan inte vara rätt, det är jag säker på. Men vad är egentligen Fogra MediaWedge mätstrip? Och hur kollar man mot den? Jag har googlat lite men hittar inget enkelt och begripligt.

Vad jag menade med rättär att ibland "tycker" man att något ser bra ut fast det inte är det "rätta". Subjektivt bedömmande.

Fogra MediaWedge är en strip som har blivit standard inom provtryck. Den skrivs ut på samma sätt som själva dokumentet och sen mäter man den på provtrycket. Därefter jämför man mätningen med referensvärden och får då värden på avvikelsen mätt i deltaE. Sen finns det enligt ISO 12647-7 gränsvärden för hur stor avvikelsen får vara. På så sätt kan man se om provtrycket verkligen visar det det ska visa.

Alla som kör provtryck ska kunna skriva ut en sån strip om dom har något av de stora RIP-system som finns för provtryck.

www.mediawedge.com

Och, Ja alla tryckerier som tar emot en PDF/X-1 ska kunna se det. Du med om du har Acrobat Pro och gör en preflight.

Janne

• Medlem
  • 2007-10-04 22:33

Något som är otroligt viktigt när man betraktar digitala provtryck är att ha rätt betraktningsljus.
Bläcket i provtrycksskrivare är mycket känsligare för metameri än färgen i tryckpressen.

Något som ser ut som en stor skillnad i fel ljus kan se helt korrekt ut (och vara korrekt) i rätt betraktninsljus.

1
Bevaka tråden