Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gissa synthen del 666

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://altemark.snoboll.net/synth/gissasynthen/mysteriesynth.mp3

Nu får ni ta ut bomullen ur öronen och gnugga era gråa. Vilda chansningar uppmanas, men även delikat lyssnande.

-Prodyssey?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-02 21:56

distad/filtread rhodes?

Mycket svalt hittills... eller??
Inga externa effekter är det iaf

-Hmm, påminner om Teisco 110-F i början...

-Ja, FS1R var ett bra förslag..

  • Medlem
  • 2007-10-02 22:21

FM. Brus. LFO. Filter, både låg och högpass? Låter digitalt. Vokalfilterliknande tendenser här och var.

FS1r?

Ej teisco, men med fs1r börjar det bli lite varmare iaf

Jag gissar också på mjukvara. impOSCar? Thor?

  • Medlem
  • 2007-10-02 23:09

Är bilden en ledtråd? Windows?

FM7?

Bilden är bara där för att förvirra.

Jag kan avslöja att det ej är mjukvara

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-10-03 19:10

Fizzmo?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-03 19:28

Låter lite FM och nått man kan skruva på....NordLead 3?

"Digitalt", "lite FM" - allt detta är varmt respektive ganska varmt.

Om jag säger att den kan gå på batteri så skär vi bort en del av alternativen!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-03 20:19

Då var det inte så svårt längre....Casio CZ-101

Träff och sänkt!

Den har stått isärskruvad i garderob ett tag efter att jag försökt göra något åt tröga knappar orsakade av oförsiktig gäst med öl. Minnet var naturligtvis scramblat när jag fick igång den, och dessa ljud kom ur den efter lite knapptryckande.

Bonus beats!

http://altemark.snoboll.net/synth/gissasynthen/cz.mp3

Oj, då är jag imponerad! Bra jobb med maskinen.
Jag hade en sån för över tio år sedan men fick aldrig ur nåt vettigt egentligen.

Ursprungligen av outshape:

Oj, då är jag imponerad! Bra jobb med maskinen.
Jag hade en sån för över tio år sedan men fick aldrig ur nåt vettigt egentligen.

CZ + eq + något analogt = klassiska covenantbasar. Casio har en grym attack och snärt. Jag skulle vilja hävda att CZ-serien är snudd på 303:ans (miss)lyckade design; en lågbudgtetidé som skapar ett genuint eget sound.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-04 00:51

Härligt skruvat, kul trumtakt! Får jag recycla å använda till nåt?

Själv fattar jag öht inte hur man programmerar ljud på en CZ (1000, i mitt fall) men det är jag det

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-04 01:35

snäääälla altermark, give me your approval! Är helt knasigt inspirerad av en grej jag bygger på ditt CZbeat nu! Waaaah! Det är en asabraaa rytm att bygga på.

CZ roks

PF gört gört

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-04 12:09

Haha! Kanon med ett svar! Är precis klar med låten. Kolla snart efter en tråd med namnet 909 enemies of 101 states! Superb rytm som sagt, alla creds till dig för det!

CZ:orna är lite knepiga, de ligger i det där mellanlandet mellan over-the-top 80-talig interfacedesign och iaf någorlunda tillgängligt knappinterface, trots ingen dataknob eller slider...

det limbot gör att det kan vara svårt att vilja gå längre än att bara göra enkla stråkar eller som sawtooth säger, grymma basar (gärna med förstärkning dock) ... cz:orna är bra på sådana, men det kan ta sån tid att få fram roliga aliasande effektljud, eller förstå hur man ska använda de där fejkade "resonant waveforms" för att kunna framhäva formantliknande frekvensområden... tone mix-funktionen kan användas för att feta till ljudbilden eller få mäktig unison. ring mod-funktionen har lite annorlunda användningsområden mot det den vanligen får ha i analoga synthar med.. pepp!

det finns riktigt grymma editors till atari som jag bara testat i emulatorn STeem än, fast skulle vilja ha en dedikerad atari till sånt stående.. har ju en vz-10m också. märkligt hur mycket den skiljer sig i ljudbild trots att det egentligen är samma upplägg, inte alls det där varma. och fördelarna man får av den blir nästan lite uppätna av interfacet som säkert de flesta som testat att programmera vz:or håller med om

någon borde göra (som diy-projekt är väl det enda realistiska antar jag) en pd-synth med knobs!

sedan verkar det ju gå att circuitbenda till viss del också, men vet inte om resultatet är värt det:
http://www.f7sound.com/circuitbend.htm

1
Bevaka tråden