Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF-problem: transparenta bilder tonade

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har ett allvarligt problem. På vår Xerox (250 med Fiery controller) så skrivs pdf-filer där en transparent bild är lagd över en annan bild ut med transparensen aningen tonad.

Samma fil på skärmen ser perfekt ut, och den skrivs även ut perfekt på våra canon-skrivare.

Exporterar jag samma fil fast med "press"-inställningarna i indesign, så försvinner toningen. Problemet dock är att i vår produktionsmiljö så skapas pdf-filerna på annat håll, och vi har så stor omsättning på filer att det inte är möjligt att öppna varje fil som är sänd till utskrift individuellt i indesign för att exportera om dem.

Är det någon här som stött på liknande problem? Vad har ni i så fall gjort för att komma runt det? Några konkreta tips?

Hör av er direkt till mig för test-pdf:er; de är för stora för att bifoga - hela 1.5 MB

Vh

Victor

Testade även att öppna en problem-pdf i indesign för att sedan exportera den med pressinställningarna, och gör jag så tvättas felet bort...

Finns det något bra program för att analysera exakt vad som är angivet i pdf-filens interna dokumentinställningar?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-10-12 22:22

Det där brukar uppstå om man har en transparent bild i en annan färgrymd än den underliggande bildens. Till exempel att du har en tonplatta i CMYK och en transparent bild i RGB ovanpå.

Det kan också vara så att blandningsfärgrymden för genomskinlighet är en annan än bildernas färgrymd.

Ursprungligen av Kalle W:

Det där brukar uppstå om man har en transparent bild i en annan färgrymd än den underliggande bildens. Till exempel att du har en tonplatta i CMYK och en transparent bild i RGB ovanpå.

Det kan också vara så att blandningsfärgrymden för genomskinlighet är en annan än bildernas färgrymd.

Hej! Nu är inte jag en expert på blandningsfärger för genomskinlighet etc, men jag tror verkligen att allt är i RGB...

Å andra sidan kanske rippen konverterar allt till CMYK? Eftersom jag tror Xerox 250 kör CMYK...

Kan det vara därför som "press"-inställningen i indesign levererar en utskjutbar pdf?

Är det någon som skulle kunna ta sig en titt på och analysera en typisk pdf-fil som får problem?

Tack på förhand,

/.vic

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-15 21:29

Jag misstänker att det beror på vilken PDF-inställning du gör PDF-filen med och därmed radikalt olika färghantering.

Om du använder Press-inställningen som du nämner så färghanteras dokumentet till CMYK. I den fil du får problemen med så är den troligen körd med Print inställningen där ingen färghantering alls sker vid skapandet av PDf-filen. Alltså RGB fortsätter vara RGB i PDF-filen och sen får man hoppas att nästa led i kedjan kan hantera detta. I Xerox-rippen sker tydligen inte det medan i er andra rip gör det det. Troligen har de två bilderna olika RGB-profiler i sig och Xerox-rippen är troligen inställd på att allt är sRGB.

Det man ska välja för att slippa problem som dessa (och många andra problem) är att välja PDF/X-1a som exportalternativ. Då får man inte de problem som du råkat ut för.

Janne

Ursprungligen av jannes:

Det man ska välja för att slippa problem som dessa (och många andra problem) är att välja PDF/X-1a som exportalternativ. Då får man inte de problem som du råkat ut för.

Och om det uppstår problem syns de brutaltydligt i Acrobat efteråt. Felaktiga skuggor/toningar blir helt enkelt vitt tomrum.

2 problem med den approachen, bara...

1. PDF:erna blir nästan dubbelt så stora (problem när kanske 100 st 150MB stora filer ska laddas ner från webbservern
2. Skuggorna syns <i>inte</i> i Acrobat som det är...

Hör som sagt av er om jag kan sända test-pdfer.

Tusen tack för alla tips så långt,

vh

Vic

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 11:58
Ursprungligen av scooterbabe:

2 problem med den approachen, bara...

1. PDF:erna blir nästan dubbelt så stora (problem när kanske 100 st 150MB stora filer ska laddas ner från webbservern
2. Skuggorna syns <i>inte</i> i Acrobat som det är...

Hör som sagt av er om jag kan sända test-pdfer.

Tusen tack för alla tips så långt,

vh

Vic

Då beror dina problem på att du skickar in PDF 1.4 med bibehållen transparens i rippen. PDF/X-1a är PDF 1.3 och tvingar all transparens till grafik/bitmap och gör det då på ett korrekt sätt. Din Xerox verkar inte klara det. Har du kollat med Xerox om de inte har någon Firmware uppatering till skrivaren.

Janne

Ursprungligen av scooterbabe:

Hej!

Har ett allvarligt problem. På vår Xerox (250 med Fiery controller) så skrivs pdf-filer där en transparent bild är lagd över en annan bild ut med transparensen aningen tonad.

En del skrivare fixar helt enkelt inte att ge samma färg på det som tolkas som vektorgrafik resp rastergrafik även om man i övrigt har korrekta färginställningar. Blandningen av vektor och rastergrafik uppstår vid förenklingen av transparens.

Ett sätt att ändå få vettiga utskrifter på såna skrivare är att göra en egen förenklingsinställning som tvingar *allt* till raster, men det ger ju tyvärr ännu tyngre filer och ska förstås inte användas när man skapar pdfer för tryck.

Ett annat sätt är att skriva ut pdfen som bild, det hittar du under avanceratknappen i Acrobat.

P.S. Problemet med att man kan få helt vita fält som någon skrev ovanför, brukar bero på att man använt en transparenseffekt ihop med en dekorfärg. Då krävs det att skrivaren/rippen kan hantera övertryck på rätt sätt. Aktivera "förhandsvisa överrtyck" i Acrobat så ska det se rätt ut på skärmen åtminstone. Att klicka i simulera övertryck i utskriftsdialogen bör ge vettigt resultat även på en vanlig skrivare (dekorfärgen konverteras till cmyk vid utskriften). Men som vanligt gäller att aldrig använda dekorfärger om det är ett vanligt 4-färgstryck.

Om du har Acrobat 8 kan du enkelt göra en preflight-profil som konverterar till CMYK, samt gör en massa andra åtgärder och korrigeringar. Om du sedan använder gruppbearbetning kan du lätt som en plätt köra det på ett gäng filer.

Sjukt bra funktioner faktiskt!

1
Bevaka tråden