Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bröderna lejonhjärta är det en synt??

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av micke7:

Det är riktigt, PS-serien hade inte något inbyggt *chorus* men å andra sidan var det ju inte många polyfoniska syntar som hade det på '70-talet /början av '80-talet , förutom Elka Synthex förstås.

Eh? Det var ju en hel massa polyfoner som hade chorus/ensemble. Roland Jupiter 4, Juno-serien, JX-3P, Korg Polysix, PS-3100/3200, Yamaha CS-80 (vet inte om CS-60 också har?) t.ex.

Ursprungligen av sawtooth:

Eh? Det var ju en hel massa polyfoner som hade chorus/ensemble. Roland Jupiter 4, Juno-serien, JX-3P, Korg Polysix, PS-3100/3200, Yamaha CS-80 (vet inte om CS-60 också har?) t.ex.

Du har helt rätt (det gäller dig också Segerfalk), jag måste ha skrivit mitt inlägg i sömnen

däremot så har jag för mig att CS-60 saknar ensemble effekt.

Senast redigerat 2008-05-28 21:56

Fast å andra sidan har du ju rätt i det att de flesta ur-polyfoner (Moog, Oberheim och SCI t.ex.) saknade chorus/ensemble. Dina teorier om Korg-maskinerna är spännande och jag blir jättenyfiken. Jag hade faktiskt inte ens hört talas om dem tidigare.

Ursprungligen av micke7:

Du har helt rätt (det gäller dig också Segerfalk), jag måste ha skrivit mitt inlägg i sömnen

däremot så har jag för mig att CS-60 saknar ensemble effekt.

Om det skulle vara så att någon av er har eller vet var man kan få tag i björn isfälts skiva från år 2000 skulle jag vara evigt tacksam om ni skrev en rad här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-23 14:39

MW-> Håller med! Det finns ju en del kontakter på dessa två länkar, vem/vilka tror ni man ska mejla om man vill ha tag på all musik från Bröderna Lejonhjärta?

http://www.sfi.se
http://www.astridlindgren.se

(Sen skulle man ju även vilja ha tag på Jönssonligan-temat av Ragnar Grippe)

Ursprungligen av metalworker:

Om det skulle vara så att någon av er har eller vet var man kan få tag i björn isfälts skiva från år 2000 skulle jag vara evigt tacksam om ni skrev en rad här

Den är tyvärr ugången. Men jag har sett den några gånger på skivmässor och i butiker med begagnade skivor.

Ursprungligen av T11:

MW-> Håller med! Det finns ju en del kontakter på dessa två länkar, vem/vilka tror ni man ska mejla om man vill ha tag på all musik från Bröderna Lejonhjärta?

Lasse har en del på kassettband vad jag vet. Men han har nog inte allt. Det är tack vare honom som de kunde få med temat på Björn Isfälts skiva. SF verkar föga intresseraade. Jag har frågat honom om den men han har inte svarat. Tror inte att han har lust att lägga ner tid på det helt enkelt. Men jag fick fyra versioner av temat av honom för några år sedan.

Om Lasse Dahlberg själv sagt att de använde en stråkmaskin av märket Korg kan man nog utgå från att det antingen är en Korg PE-1000 eller PE-2000. Lambdan släpptes ju först 1979, och några andra stråkmaskiner från Korg från den här tiden känner jag inte till.
Som jag har förstått det så har faktiskt PE-2000 ingen chorus-enhet, utan använder sig av tre oscillatorer (förmodligen lite snedstämda i förhållande till varandra, kanske styrda av LFOs med olika djup och hastigheter?) som går igenom respektive top-octave-divider och därefter frekvensdelare. Om man tänker på det, måste det vara en förfärlig stor mängd sådana kretsar: 3 osc + 3 top oct-div + och sedan 12 frekvensdelare för varje top oct-div, alltså totalt 36 sådana (SAJ 110? CD4040?) Hur det är med Korg PE-1000 har jag fortfarande inte riktigt förstått men det verkar inte vara en särskild chours-enhet i den heller. Någon som vet?

mvh Anders

Hej Anders, kanske svaret finns på följande hemsida med info om bl. a PE-1000 och PE-2000:

Till Kopper - Synthesizers

"Pitch Expands (changes the tunning linearity, so that the pitch on the higher keyboard end is a bit to too much to high, and the lower endof the keyboard to low. Together with the Octave Coupler this is were you get the ensemble sound from."

MVH

Ursprungligen av Anders7902:

Om Lasse Dahlberg själv sagt att de använde en stråkmaskin av märket Korg kan man nog utgå från att det antingen är en Korg PE-1000 eller PE-2000. Lambdan släpptes ju först 1979, och några andra stråkmaskiner från Korg från den här tiden känner jag inte till

En vän till mig gjorde själv ett försök och fråga Lasse om musiken för ett tag sedan. Han fick det här svaret:

Citat:

Björn och jag använde en stråkmaskin (Yamaha?) som låg tillsammans med stråkar från hovkapellet.
Under "jakten" och "kriget" och på andra ställen använde vi två analoga blå moog-syntar (tror att det var dom första små som kom till sverige). Tyvärr borta båda två.

Troligtvis ingen Korg alltså. Nog ingen Yamaha heller.... Men vad f*n är det då!? Blå Moog-synthar? Sonic Six förmodligen...
Här är två kortar snuttar från soundtracket som spelas under kriget i slutet av filmen. Någon som har någon idé vad det kan vara? Jag är väldigt nyfiken på vad det är för maskin som gör körljudet på spåren (mest tydlig på det första).

Stridens Dag
Jonatan Tar Stridsluren

Ursprungligen av Airwolf:

En vän till mig gjorde själv ett försök och fråga Lasse om musiken för ett tag sedan. Han fick det här svaret:

Troligtvis ingen Korg alltså. Nog ingen Yamaha heller.... Men vad f*n är det då!? Blå Moog-synthar? Sonic Six förmodligen...
Här är två kortar snuttar från soundtracket som spelas under kriget i slutet av filmen. Någon som har någon idé vad det kan vara? Jag är väldigt nyfiken på vad det är för maskin som gör körljudet på spåren (mest tydlig på det första).

Stridens Dag
Jonatan Tar Stridsluren

Skulle nog tro att det var en Korg PE-2000 iallafall eftersom den hade kör presets. PE-1000 har ju jämförelsevis kort sustain (och det är ju inte så bra om man vill hålla utdragna ackord) och saknar kör presets så jag är tveksam till att det var den.

Jag rekommenderar dig att lyssna på Kaipa's plattor SOLO (1977) och KAIPA LIVE (1978) om du vill höra hur en PE-2000 kan låta. Körljudet användes på "Den skrattande grevinnan" och "Sist på plan" (båda från SOLO plattan).
Synt-stråkarna på dessa två plattor kommer mestadels från PE-2000 även om keyboardisten (Hans Lundin) dessutom använde en Polymoog på SOLO (tex ackordsmattorna på "Visan i sommaren" och "Total förvirring").

Synd att det är så ont om ljud på nätet från PE-2000. Men de kanske inte var så värst vanliga?

Stråkarna har iaf mer orgel i sig än synth vilket PE-2000 också ska ha. Kören låter dock inte riktigt som chorusljudet på PE-2000 - iaf inte om man går efter ljudexemplen på "till kopper"-länken ovan.
Får ta och hitta de där Kaipa skivorna och jämföra. Tackar för tipset!

Vassego

Jarre ska tydligen också ha använt körljudet på Equinoxe (1978), på låtarna Equinoxe 5, 7 & 8.
Du kan ju jämföra med dom också.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-31 18:24

tråden säger ju KATLAbasun... men ni snackar ju om annat

KATLAbasun är ju ett instrument någon borde uppfinna. En mekanisk domedagsbasun som sprutar eld och rör sig i stop-motion. En tillhörande robotriddare som pekar på utvalda dissidenter i publiken. No sleep till Nangilima!

Ursprungligen av ~~~:

tråden säger ju KATLAbasun... men ni snackar ju om annat

Hade varit coolt att köpa Katla och låta henne inviga spelningar. Hon är rätt stor så hon hade fångat publikens intresse rätt fort. Bara att hitta några som kan styra henne...om åbäket funkar ännu!?

Bevaka tråden