Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finurligt tillägg till iCal

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade denna länk på MacWorld idag. http://ical.oops.se/
Lägger in veckonummer och helgdagar (svenska) i iCal. Vid synkningen kommer dessa in i iPhone - klockrent. Fungerar bra.

Känt sedan länge.

Ursprungligen av Adrian B:

Känt sedan länge.

Tror jag säkert ! Om du hade en iPhone 2004 så är det bara att gratulera.Du var först.

Jag skrev ju faktiskt inlägget för forumet iPhone

Ursprungligen av adress@mac:

Tror jag säkert ! Om du hade en iPhone 2004 så är det bara att gratulera.Du var först.

Jag skrev ju faktiskt inlägget för forumet iPhone

Förvisso, men sen när var det en nyhet att iCal kan synka över kalendrar till iPhone?

Ursprungligen av Adrian B:

Förvisso, men sen när var det en nyhet att iCal kan synka över kalendrar till iPhone?

Gud vad jobbigt det blev. Det behöver inte gå prestige i detta ämne. Jag har kört mac sedan 1985 - många modeller. Jag har även använt iCal ganska länge.
Jag kände inte till att man kunde få in veckonummer och helgdagar för Sverige.Vad mera är - jag kände definitivt inte till att dessa tillägg följde med till iPhone. Det kan ju finnas någon annan där ute som är lika okunnig som jag och som kanske hade användning för inlägget.
Jag är medveten om att det finns mängder med gurus på mac, jag är helt klart inte en sådan, men behandla folk med respekt det har jag lärt mig. Det är också en konst - jag lovar. Lägg ner denna diskussion nu och avsluta all
sarkasm. Jag lovar att passa mig för att göra inlägg i framtiden där eventuellt alla andra vet och kan ämnet utom jag.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-14 22:41

Håller med...

Ursprungligen av adress@mac:

Gud vad jobbigt det blev. Det behöver inte gå prestige i detta ämne. Jag har kört mac sedan 1985 - många modeller. Jag har även använt iCal ganska länge.
Jag kände inte till att man kunde få in veckonummer och helgdagar för Sverige.Vad mera är - jag kände definitivt inte till att dessa tillägg följde med till iPhone. Det kan ju finnas någon annan där ute som är lika okunnig som jag och som kanske hade användning för inlägget.
Jag är medveten om att det finns mängder med gurus på mac, jag är helt klart inte en sådan, men behandla folk med respekt det har jag lärt mig. Det är också en konst - jag lovar. Lägg ner denna diskussion nu och avsluta all
sarkasm. Jag lovar att passa mig för att göra inlägg i framtiden där eventuellt alla andra vet och kan ämnet utom jag.


Jag förstår hur du känner...
Jag är helt ny i Mac-världen och är tacksam för alla liknande tips - de förenklar tillvaron för oss som har fräckheten att inte kunna allt från början! Adrian B:s respons på dina inlägg är urusla - och att de kommen från en av forumets moderatorer är rent skrämmande. Jag trodde att moderatorer bl.a. hade till uppgift att HÖJA nivån på diskussionerna, inte sänka den. Men jag hade kanske fel. Eller så hade Adrian B en dålig dag...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-11-08 23:54

Tackar för tipset!

Installerade något plugin till iCal förut så jag fick alla veckonummer men det var bara för 2006 eller något. Jag har dessutom bytt dator sedan dess så jag har det inte kvar. Jag tänkte faktiskt på att jag ville ha någon liknanade funktion till iCal nu när jag börjat använda det mer igen när jag köpt en iPhone. Rätt smart att lägga in det som en kalander man prenumuerar på men kanske inte det snyggaste sättet, men det funkar iaf.

Tack återigen.

precis vad jag saknat! super! tack för tipset!

Tack för tipset funkar bra !

Kanon, tackar!

Bra tips funkar kalas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-11 13:08

Visste inte om detta. Tackar!

Jag har haft svenska helgdagar i iCal ett par år och det suger!
Det fattas helgdagar som t ex midsommardagen och fars dag och mors dag som inte är samma som i USA finns inte heller.
Ja ja, jag vet att det inte är speciella helgdagar, men det är det väl inte i USA heller, men dom finns ändå.
Är det för mycket begärt att skriva in Julafton, även om det inte är en helgdag?
Det är ju skillnad på Sverige och USA. I USA firar man inte julafton så vitt jag vet.

Påsken finns överhuvudtaget inte!
Jaha. Vi firar alltså inte påsk i Sverige??!!

Jag ska testa detta nu och jag hoppas det är bättre!

I så fall är det en nyhet även om den är "nygammal".

Yess! Jag installerade den och nu nu finns påsken.
Långfredag, Påskafton och påskdagen, midsommarafton och midsommardagen, julafton, men tyvärr inte Fars dag, så det kan bli bättre.
Men Adrians argument om att detta skulle vara "gammalt" stämmer ju inte med min erfarenhet. Det här var ju en jättebra nyhet!

Finns funktionen med helgdagar även för Pc användare. Ical är väl endast för Mac?:">
Kanske dum fråga men är man nybörjare så...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-15 11:20

Jodå...

Ursprungligen av pellesari:

Finns funktionen med helgdagar även för Pc användare. Ical är väl endast för Mac?:">

Svaret är "Ja" på båda frågorna. iCal är ett Mac-program. Och ja, oavsett vilket kalenderprogram du använder i Windows finns det sannolikt ett helgdags-tillägg någonstans på nätet...

Ursprungligen av pellesari:

Kanske dum fråga men är man nybörjare så...

Frågor är aldrig dumma. Svar kan vara det, men inte frågan. Om man inte frågar blir man ju inte klokare... Jag är också nybörjare i Mac-världen. Får min iMac om ett par veckor och återvänder då till det system som först väckte mitt intresse för datorer, Macintosh. Det skedde för 20 år sedan. Jag gissar att utvecklingen gått framåt...:)

Tackar för tipset!

1
Bevaka tråden