Till och med dom mest fanatiska OS 9-anhängarna jag känner, har i dagsläget gått över till Tiger eller Leopard. Det är sjukt länge att hålla sig kvar på 1900-talet som det är, men ändå.
Programmässigt kan jag inte komma på något program som ännu inte släppts för OS X, som därmed MÅSTE ha en gammal OS 9-maskin. Skulle det dessutom finnas någon programtillverkare som tog ner skylten och inte utvecklade vidare för OS X brukar det för det mesta gå att hitta ett annat likvärdigt program för OS X.
Med detta sagt vill jag påstå att suget efter OS 9 idag är så gott som obefintligt. Skulle det mot all förmodan vara så att du hitta någon gammal anhängare som absolut måste har OS 9 på just en sådan Power Mac du har, kan du ändå inte räkna med några dramatiska priser.
Om inte jag minns helt fel var Power Mac G4 MDD den sista datorn som klarade av att boota OS 9. Alltså är den "nyaste" datorn som klarar av OS 9 en "vindtunnel" från år 2002. En dator som jag personligen inte skulle ge en tusenlapp för idag. Med andra ord finns det inga "jättepengar" att leka med.
Bränn ut systemet om du vill ha kvar av nostalgiska orsaker. Annars är det bara blåsa disken.