Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tv-widget

Tråden skapades och har fått 825 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av gusax840:

Med anledning av att Canal Plus bytt namn på sina kanaler igen så lade jag ut en uppdatering precis för att reflektera detta. Om ni har någon Canal Plus-kanal i er lista vill ni förmodligen uppgradera

( http://www.manicker.se )

Angående ikonerna så arbetar jag på en lösning för att slippa tråkigheter med frågetecken men den klassiska metoden (som jag hoppas dyker upp vid sökningar) är att antingen ta bort kanalen och lägga till den igen, eller manuellt ladda ner ikonen och lägga den i den mapp där den förväntas ligga.

Tack - nu funkar TV4 Sport äntligen för mig.
Dock får jag inte upp Canal Plus nya kanaler, vare sig under Comhem (som jag har) eller under Canal Digital. De gamla Canal Plus-kanalnamnen ligger kvar och spökar. What gives?

Ursprungligen av superduperjacob:

Tack - nu funkar TV4 Sport äntligen för mig.
Dock får jag inte upp Canal Plus nya kanaler, vare sig under Comhem (som jag har) eller under Canal Digital. De gamla Canal Plus-kanalnamnen ligger kvar och spökar. What gives?

Det låter som att du fått hem / behållt den gamla versionen på något sätt... varifrån laddade du hem? Apples sida eller manicker.se? Om du tog från Apple kan du prova ladda från manicker och tvärtom? Det kan hända att jag råkade lägga dit en gammal version på ett av ställena

• Medlem
  • Olofström
  • 2007-11-16 23:53

Med anledning av att Canal Plus bytt namn på sina kanaler igen så lade jag ut en uppdatering precis för att reflektera detta. Om ni har någon Canal Plus-kanal i er lista vill ni förmodligen uppgradera

( http://www.manicker.se )

Angående ikonerna så arbetar jag på en lösning för att slippa tråkigheter med frågetecken men den klassiska metoden (som jag hoppas dyker upp vid sökningar) är att antingen ta bort kanalen och lägga till den igen, eller manuellt ladda ner ikonen och lägga den i den mapp där den förväntas ligga.

Tack för tipset!

Hmm. jag har haft problem med widgeten ända sedan jag uppdaterade till leopard, den laddar inte in som den ska och den låser sig. Någon som känner igen detta?

Ursprungligen av monophonic:

Hmm. jag har haft problem med widgeten ända sedan jag uppdaterade till leopard, den laddar inte in som den ska och den låser sig. Någon som känner igen detta?

Jag är inte med på vad du menar med "laddar inte in", kan du utveckla det lite? Laddar den inte ner tablåer? Hur låser den sig; visas inte nånting alls eller visas inte inforutan när man pekar på nåt? Kanske något annat symptom?

Jag är inte med på vad du menar med "laddar inte in", kan du utveckla det lite? Laddar den inte ner tablåer? Hur låser den sig; visas inte nånting alls eller visas inte inforutan när man pekar på nåt? Kanske något annat symptom?

När jag startar den så händer det inget ibland, den öppnar, men laddar inget och är helt låst. Om jag startar om datorn funkar den ett tag, men det dröjer inte länge innan den helt har låst sig igen, när den har låst sig har de gamla tablåerna stannat, inget händer när men pekar på tv programmen och info i:et dyker inte upp. Vet dock inte om det beror på widgeten eller på min dator, men datorn krånglar inte i övrigt, är den senaste modellen av iMac, 20" den snabbare varianten och med ett nyinköpt och fint Leopard.

När jag startar den så händer det inget ibland, den öppnar, men laddar inget och är helt låst. Om jag startar om datorn funkar den ett tag, men det dröjer inte länge innan den helt har låst sig igen, när den har låst sig har de gamla tablåerna stannat, inget händer när men pekar på tv programmen och info i:et dyker inte upp. Vet dock inte om det beror på widgeten eller på min dator, men datorn krånglar inte i övrigt, är den senaste modellen av iMac, 20" den snabbare varianten och med ett nyinköpt och fint Leopard.

Kör du några andra widgets också? Jag har haft problem med att hela Dashboard låser sig om jag använder "Svensk radio"-widgeten för att lyssna på webradio. Svensk radio i sin tur använder quicktime och flip4mac-pluginen så jag börjar fundera på om det är något konstigt med quicktime och/eller plugins i största allmänhet.
Om du kör flera widgets (speciellt nån som använder quicktime) - nästa gång det låser sig, kan du ta fram aktivitetskontroll då och titta efter om "DashboardClient" står i röd text? Isf borde samtliga widgets sluta svara, det gör de iaf för mig. Att markera DashboardClient och sen klicka på Avsluta process-knappen löser problemet för mig utan att jag behöver logga ut/starta om.
Om du inte kör några andra widgets så får vi klura vidare.

Kör du några andra widgets också? Jag har haft problem med att hela Dashboard låser sig om jag använder "Svensk radio"-widgeten för att lyssna på webradio. Svensk radio i sin tur använder quicktime och flip4mac-pluginen så jag börjar fundera på om det är något konstigt med quicktime och/eller plugins i största allmänhet.
Om du kör flera widgets (speciellt nån som använder quicktime) - nästa gång det låser sig, kan du ta fram aktivitetskontroll då och titta efter om "DashboardClient" står i röd text? Isf borde samtliga widgets sluta svara, det gör de iaf för mig. Att markera DashboardClient och sen klicka på Avsluta process-knappen löser problemet för mig utan att jag behöver logga ut/starta om.
Om du inte kör några andra widgets så får vi klura vidare.

Aha. Nej, Sveriges radio kör jag inte längre, gör en liten lista på vilka jag använder för att hitta minsta gemensamma nämnare:
iStatPro
Sleepdisplay (en som inte funkar i Leopard och som gör att skärmen slocknar)
Översättning
Aktuell vecka
iCal Events
Applestore check (eller någon likn. namn, kollar om applestore är uppe eller ner, är inte säker på om den funkar till Leopard dock)
Weather widget
iCal
Kom-ihåg-lappar

Jag har ju en hel hög fler widgets installerade, men jag kör dom inte nu, så de borde ju inte påverka?
I detta nu fungerar inte xmltv, iCal Events och översättning, de är frysta, uppdateras inte och går ej att trycka på några knappar.

Aha. Nej, Sveriges radio kör jag inte längre, gör en liten lista på vilka jag använder för att hitta minsta gemensamma nämnare:
iStatPro
Sleepdisplay (en som inte funkar i Leopard och som gör att skärmen slocknar)
Översättning
Aktuell vecka
iCal Events
Applestore check (eller någon likn. namn, kollar om applestore är uppe eller ner, är inte säker på om den funkar till Leopard dock)
Weather widget
iCal
Kom-ihåg-lappar

Jag har ju en hel hög fler widgets installerade, men jag kör dom inte nu, så de borde ju inte påverka?
I detta nu fungerar inte xmltv, iCal Events och översättning, de är frysta, uppdateras inte och går ej att trycka på några knappar.

Nä du har helt rätt i att inaktiva widgets inte borde påverka. Däremot så verkar alla widgets i dashboard köras i samma DashboardClient-process (i Tiger var det en process per widget), så det kanske är på det viset att om en widget kraschar så påverkar det övriga widgets också.

Jag själv kör Valutakonverteraren, kom-i-håg-lappar och samt svensk radio då, och jag har bara haft problem med dashboard när jag använt svensk radio.
Ska prova köra kombinationen iCal Events, xmltv och översättning i några dagar och se om jag kan få dem att låsa sig.
(För övrigt kan du lägga till veckonumret i menyn som kommer fram om du klickar på klockan i mac os - Systeminställningar >internationellt > fliken format > anpassa > ändra till Visa fullt och dra sen "Vecka av år" till raden med datumet.)

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-11-13 20:45

Kanon med CDs nya kanaler och som det skrivits tidigare, den är mycket snabb nu. Helt klart den bästa widget som finns

• Medlem
  • Gotland
  • 2007-11-16 22:53

Har aldrig testat din widget förut, den verkar vara lite snajsig. Haft två irriterande bekymmer på 2min dock, första löste sig efter en CMD+R

1. La till lite boxer kanaler, widgeten låste sig. CMD+R så kom kanalerna upp.
2. Den vill inte visa några loggor, omstart hjälper inte.

Kör Leopard 5.1

Ursprungligen av davidee:

Har aldrig testat din widget förut, den verkar vara lite snajsig. Haft två irriterande bekymmer på 2min dock, första löste sig efter en CMD+R

1. La till lite boxer kanaler, widgeten låste sig. CMD+R så kom kanalerna upp.
2. Den vill inte visa några loggor, omstart hjälper inte.

Kör Leopard 5.1

Det finns några inlägg om loggorna längre upp, men eftersom fler har problem med det och jag uppenbarligen inte förstår varför så kan vi kolla lite extra på ditt problem nu när det är färskt
Hoppa in i mappen ~/Bibliotek/Xmltv/logos och öppna vilken logga som helst som inte funkar i programmet Textredigerare (höger-/ctrlklicka på filen, välj öppna med, leta reda på Textredigerare i listan). svt1.svt.se.png borde ju alla ha, prova med den.
Vad som är intressant är ifall det står nån text i filen eller om det bara står tramstecken. Står det text - posta texten här.
Saknas logos-mappen så är det problemet - du kan prova att skapa den själv och sedan ta bort och lägga till kanalerna. Då borde det funka.

Jag förutsätter för övrigt att du (och ni andra som har problem med loggor) inte har en Netgear-router? Isf får ni leva med problemen tills ni köper en router av ett annat märke är jag rädd

Angående widgets som låser sig så är det tydligen fler som har problem med det i varierande grad. Här är en tråd på Apples forum, tydligen ska det finnas flera. http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1222011&tstart=0#

gusax840: Jag har tagit bort massa gamla widgets som låg och skräpade, så jag bara har widgets som jag vet funkar i Leopold, nu verkar allt vara frid och fröjd med din xmltv, har funkat perfa i ett dygn nu iaf!

gusax840: Jag har tagit bort massa gamla widgets som låg och skräpade, så jag bara har widgets som jag vet funkar i Leopold, nu verkar allt vara frid och fröjd med din xmltv, har funkat perfa i ett dygn nu iaf!

Det låter bra det
Jag har själv kört ical events osv, och det har inte krånglat alls (än). Får hoppas det fortsätter så

• Medlem
  • Lund
  • 2007-11-25 20:23

Är det bara hos mig som inga loggor visas längre? (version 20071107)

Ursprungligen av hugin:

Är det bara hos mig som inga loggor visas längre? (version 20071107)

Jag vet inte om det bara är hos dig, men hos mig fungerar samma version klockrent.

• Medlem
  • Täby
  • 2007-11-28 11:36

För mig funkar inte heller Canal+ nya kanaler.. Tankade hem från Manicker, 071107 versionen.

Jag saknar bara en logga på NASN, sen är min klockren!

Ursprungligen av jonas.larsson:

Jag saknar bara en logga på NASN, sen är min klockren!

Det finns en NASN-logga någon sida bakåt i tråden tror jag. Ladda ner den och lägg den i logos-mappen så blir det klockrent
(Så när som på den manuella hanteringen då)

• Medlem
  • Täby
  • 2007-11-28 17:39

Canal+ nya funkar inte för mig heller, har prövat både den från Apple och Manicker, och det står version 20071107 tablå1 högst upp i min.

Har prövat att ta bort widgeten ur dashboard, ta bort widgeten fysiskt + xmltv mappen och starta om sen installera på nytt, men funkar inte.

Det är denna ni menar? För här fungerar det med den versionen ni pratar om.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 18:44

Samma problem här. Jag har försökt att manuellt rensa bort alla spår efter Xmltv före ominstallation. I ~/Library/Xmltv/widgetexports/channels.xml ser jag att det är de nya kanalerna som är specificerade men trots det så är det bara de gamla som kan väljas i widgeten.

Ursprungligen av bli:

Samma problem här. Jag har försökt att manuellt rensa bort alla spår efter Xmltv före ominstallation. I ~/Library/Xmltv/widgetexports/channels.xml ser jag att det är de nya kanalerna som är specificerade men trots det så är det bara de gamla som kan väljas i widgeten.

Filen channels.xml används i dagsläget bara för att plocka ut sökvägen till tablåservern - vilka kanaler som visas på baksidan är hårdkodat. Det är en dum lösning som kräver uppdatering av widgeten så fort nya kanaler dyker upp, gamla byter namn eller gamla tas bort.
En betydligt bättre lösning är ju att läsa in channels.xml och sedan bara skriva ut alla kanaler som står där. På så vis dyker ju nya kanaler upp automatiskt. Så ska det funka i version två.

Står det fortfarande Canal+ Film1, Canal+ Film2 osv i din widget menar du, istället för Canal+ First, Canal+ Action osv? Vilken "leverantör" går du via för att plocka fram Canal+? Boxer, Comhem, Canal Digital?
Har du fel (gamla) loggor också då?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-01 13:32

Står det fortfarande Canal+ Film1, Canal+ Film2 osv i din widget menar du, istället för Canal+ First, Canal+ Action osv? Vilken "leverantör" går du via för att plocka fram Canal+? Boxer, Comhem, Canal Digital?
Har du fel (gamla) loggor också då?

Bara de gamla C+-kanalerna finns under Comhem, Boxer och CD. Får inga loggor alls för C+-kanalerna. Programversionen är 20071107 som jag har laddat ner från både manicker.se och Apple.

Nu när du har beskrivit att kanalpaketen är hårdkodade så är jag övertygad om att det inte är den "riktiga" 20071107 jag kör. Programversionen är den rätta men på något sätt måste en äldre version ligga kvar och spöka någonstans. Frågan är bara var? Jag har raderat ~/Library/Xmltv före varje ominstallation.

Ursprungligen av bli:

Bara de gamla C+-kanalerna finns under Comhem, Boxer och CD. Får inga loggor alls för C+-kanalerna. Programversionen är 20071107 som jag har laddat ner från både manicker.se och Apple.

Nu när du har beskrivit att kanalpaketen är hårdkodade så är jag övertygad om att det inte är den "riktiga" 20071107 jag kör. Programversionen är den rätta men på något sätt måste en äldre version ligga kvar och spöka någonstans. Frågan är bara var? Jag har raderat ~/Library/Xmltv före varje ominstallation.

Själva widgeten ligger i ~/Library/Xmltv - du kan ju prova att ta bort den. (Den tas även bort om du klickar bort den med det där "hantera widgets"-programmet som finns i Dashboard)

Angående C+-kanalernas loggor så är det mycket skumt att de inte finns eftersom de också är hårdkodade och ligger inne i widgeten. De skall omöjligt kunna försvinna (om det inte är så att du råkat få nya widgetens funktioner men gamla widgetens kanallista...

Folk (inklusive jag själv) får konstiga problem när man packar upp zipfilen med stuffit expander - har du gjort det kanske? Prova att högerklicka och välja att packa upp med mac os egna program istället för stuffit expander.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-02 14:39

Själva widgeten ligger i ~/Library/Xmltv - du kan ju prova att ta bort den. (Den tas även bort om du klickar bort den med det där "hantera widgets"-programmet som finns i Dashboard)

Angående C+-kanalernas loggor så är det mycket skumt att de inte finns eftersom de också är hårdkodade och ligger inne i widgeten. De skall omöjligt kunna försvinna (om det inte är så att du råkat få nya widgetens funktioner men gamla widgetens kanallista...

Folk (inklusive jag själv) får konstiga problem när man packar upp zipfilen med stuffit expander - har du gjort det kanske? Prova att högerklicka och välja att packa upp med mac os egna program istället för stuffit expander.

Problemet är löst! Efter att ha gått igenom delar av källkoden så upptäckte jag att det beror på att jag har engelska som språk i OS X.

~/Library/Widgets/Xmltv.wdgt/en.lproj/localizedFunctions.js innehåller de gamla kanalnamnen. Genom att byta ut den mot ~/Library/Widgets/Xmltv.wdgt/sv.lproj/localizedFunctions.js så får man de nya kanalerna.

Ursprungligen av bli:

Problemet är löst! Efter att ha gått igenom delar av källkoden så upptäckte jag att det beror på att jag har engelska som språk i OS X.

~/Library/Widgets/Xmltv.wdgt/en.lproj/localizedFunctions.js innehåller de gamla kanalnamnen. Genom att byta ut den mot ~/Library/Widgets/Xmltv.wdgt/sv.lproj/localizedFunctions.js så får man de nya kanalerna.

Jaha där ser man, det fungerade ju inte riktigt som tänkt då
Jag gjorde en länk från en.lproj till sv.lproj så att folk med enbart engelska som språk skulle få samma filer som de som ställt in datorn på svenska. Det verkar som att länken gått och blivit en mapp någonstans på vägen, det är ju helt fel. Jag får nog se till att ta bort språkmapparna helt istället, allting är ju på svenska ändå.

Jaha där ser man, det fungerade ju inte riktigt som tänkt då
Jag gjorde en länk från en.lproj till sv.lproj så att folk med enbart engelska som språk skulle få samma filer som de som ställt in datorn på svenska. Det verkar som att länken gått och blivit en mapp någonstans på vägen, det är ju helt fel. Jag får nog se till att ta bort språkmapparna helt istället, allting är ju på svenska ändå.

Är uppdateringen ovan på gång? Ingen hets alls utan bara en stilla undran.

Ursprungligen av superduperjacob:

Är uppdateringen ovan på gång? Ingen hets alls utan bara en stilla undran.

Den kan jag så klart ordna om det finns behov för det
Jag trodde att det bara var signaturen bli som hade problem med just detta och lade det därför på hyllan tills nästa uppdatering (eftersom vederbörande verkar löst problemet själv). Finns det kanske fler i samma sits? Hojta till så fixar jag till det, annars spar jag det tills nästa gång en uppdatering behövs.

Bevaka tråden