Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adium-problem efter ny router

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis köpt en ny router, en D-Link DIR-100. När jag har den inkopplad kan inte Adium koppla upp. Jag antar att det är brandväggen. Jag tycker jag försökt allt som går att hitta i webgränssnittet, men icke, jag får det inte att funka. Kan någon hjälpa mig?

Bifogar några screenshots från webgränssnittet.

Först och främst ska du Inte använda routerns DNS. Utan använd en yttre.
För jag misstänker att du kör Leopard.
så sätt först ytte DNS:er i datorn, sedan kör du "sudo dscacheutil -flushcache" i terminalen

Säg till om det inte fungerar ska jag ge dig lite mera tips.

Schysst! Det fungerade! Tack!

Bara av ren nyfikenhet: Vad gjorde dscacheutil-kommandot?

Nu kunde jag stänga alla portar i brandväggen. Externa DNS-er var det enda som behövdes.

In Leopard, dscacheutil replaces most of of lookupd's functionality. It allows you to flush or view caches, view Directory Service configuration information, and evaluate cache statistics.

Okej, så det det gjorde var att tömma cachen?

Japp.
Det verkar vara en bugg i Leopard som gör det här med att den inte klarar av att ha inre DNS:er. Vi vet fortfarande inte varför. Och adium vill inte göra så mycket förens nya libpurple kommer ut.
Vi diskutera det här ett tag, det här vart det lättaste sättet att lösa. Vet dock inte varför adium teamet inte nämner det, utan man får läsa sig till det i bug delen där vi har diskutera det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-22 19:16

Det var underligt, för för mig fungerar det felfritt med senaste Adium, senaste Leopard och Airport Extreme 802.11n. Och jag kör med inre DNS (min Ubuntu 7.06 med BIND 9.3.4).

Ursprungligen av frazze:

Det var underligt, för för mig fungerar det felfritt med senaste Adium, senaste Leopard och Airport Extreme 802.11n. Och jag kör med inre DNS (min Ubuntu 7.06 med BIND 9.3.4).

Det där har också kommit fram, för vissa fungerar det och för vissa inte. Och fungerar det inte så är det jag just nämnde ett sätt att lösa det.

Då ställer jag en fråga som kanske är relaterad till detta problem...
Jag har också problem med MSN i Adium och kör Leo, men inte riktigt samma problem.
Jag kan koppla upp mot servern och chatta, dock så försvinner meddelanden ibland. Både från mitt håll och från mottagaren. Kan ibland undra varför folk inte svarar, skriver då ett meddelande och det visar sig då att de har skickat flera som inte kommit fram, men de får ingen notifikation från deras ände på att jag inte fått meddelandet. Och ibland är det likadant åt andra hållet...
Oerhört irriterande!

Kan detta bero på samma sak? Om inte, har någon en aning om vad det kan bero på?

Sen hur ser jag om jag har en yttre eller inre DNS?

1
Bevaka tråden