Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99TV - variant på Digital Lifestyle, ska vi?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En tanke som vore kul [ har iof framfört den några gånger genom åren här på 99mac, fast utan att lyckas. ] är ifall vi som grupp skulle kunna göra en svensk motsvarighet av http://www.thedigitallifestyle.tv/Home.html som rullar 24 timmar om dygnet. Det skulle kunna vara någon timme långt men att det ändå kan ses under hela dygnet. Event typ sådana som väl fler av de svenska mini-applestore genomför skulle kunna vara en pusselbit att visa. En del återförsäljare skulle kunna spela in eget material där deras personal står för intervjuvandet, etc. etc - fast sedan kommer resten, dvs. var och vem står för serverplats och andra kringkostnader. Kan vi flumma fritt om hur man sjösätter ett sådant projek ? Annars är vi väl ganska många som äger eller kan låna kameror så om viljan finns så borde det inte vara omöjligt att bilda en grupp som sammjobbar på fritiden om detta, trots allt så har vi ju både jobb och familjer som ska fungera.

Har du förslag på program som kan streama en playlist typ där ett inslag startar ett visst klockslag och nästa på ett nytt och direkt följt klockslag? Skulle det vara möjligt att alla olika inslag låg på fler platser än bara en men att EN webbsida med någon form av playlist triggade igång filerna på exakta klockslag... allt för att sprida belastningarna, vitsen med att det finns dubletter/kopior skulle vara ifall en server gick ned. Föreslår att alla inslag började och slutade med en typ 5 sekunders stationslogga ( stillbild ) så att man minskar risken att något ser ut som att det hakade upp sig. Kan man använda utrymme på användarna datorer, många av oss stänger ju inte av våra datorer. Som sagt vad flumma e gratis.

Skulle 99Mac lida av om låt säga 50 personer upplät utrymme på sitt 99-webutrymme för material som streamades, kan Martin eller någon på Mantaray svara på detta... jo om ni nu läser detta ? Vad tror ni, Skulle Marin Björnström våga kliva in i ett sådant projek? Ledig adress tycks 99tv.se vara.

Olle@mac

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-30 18:22

Det låter väldigt spännande!
(Även om jag måste erkänna att jag inte förstår särskilt mycket

Låter som en grymt bra idé. Jag kollar ofta på digitallifestyle och skulle lätt kolla dagligen på 99tv.

Varför krångla till det?
Vad är det för fel på en vanlig video podcast?

Ursprungligen av thevil:

Varför krångla till det?
Vad är det för fel på en vanlig video podcast?

Det är ju coolare med 24-7-sändning

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-30 23:35

Men det är inte genomförbart.

Ursprungligen av Olle@mac:

Skulle 99Mac lida av om låt säga 50 personer upplät utrymme på sitt 99-webutrymme för material som streamades, kan Martin eller någon på Mantaray svara på detta... jo om ni nu läser detta ? Vad tror ni, Skulle Marin Björnström våga kliva in i ett sådant projek? Ledig adress tycks 99tv.se vara.

Olle@mac

Server och diskutrymme är väl inte något problem? Säg vad som krävs så fixar jag det.

Produktion av materialet är väl betydligt knepigare? Trafikmängden blir oxå ett problem längre fram om "kanalen" blir populär

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-01 15:38
Ursprungligen av Björnström:

Säg vad som krävs så fixar jag det.

Typiskt Björnström

Finns det några återförsäljare som på något sätt skulle visa intresse av att medverka eller stötta ett sådant projekt? En del av er återförsäljare bjuder ibland in till demovisningar av prylar där man hinner men en korvsnutt och en eller annan pilsner... hur ser ni på detta... input please.

Andra ideér kan vara att spara iChatsamtal, typ intevjuv som skulle kunna vara med 3 personer samtidigt om man så vill.

Vad vill ni se som är mac relaterat, kan se att det behövs uppslag till vad man kan fylla sändningarna med. En idé kan vara ifall någon är med när en ny butik öppnar och då visa några minuter och prata med både personal och kunder. Behöver inte vara i Sverige. Hade gärna sett 15-20 minuter från när Macoteket öppnade på Kungsgatan, eller ett hopklipp från olika ställen när Leopard släpptes. Sedan finns ju ett gäng med halv och helkända musiker/sångare som kör mac som kanske skulle vilja berätta ett och annat från när dom hittade macarna... listan kan göras lång om man tillåter sig att spåna lite fritt. Jag kan ge mig tusan på att det här på 99mac finns åtskilliga användare som går eller har gått någon form av mediautbildning och som skulle våga prova på detta - även fast det inte finns en krona att tjäna på det.

Så hur ser en önskelista ut på vad man fyller sändningarna med? Finns dom som är bättre på det rent tekniska än jag så ni får gärna kliva fram med ideér om hur vi bygger upp något sådant... så var finns ni frivilliga som kan tänkas offra lite tid på detta?

Jag kan tycka att vi bör sträva efter en minsta lägsta standard & kvalité - att det bör vara i 16x9 eller Letterbox

Vilka frågor har jag inte ställt?

Olle@mac

Xserve med Quicktime Streaming Server kan vi ha gående på måndag om det behövs.

Ursprungligen av Björnström:

Xserve med Quicktime Streaming Server kan vi ha gående på måndag om det behövs.

Så snabbt lär vi nog inte kunna sjösätta ett sådant projekt. Kan Quicktime Streaming Server lägga upp en playlist så att inslagen avlöser varandra? Inslaget behöver döpas på ett sätt så att man lätt hittar dom, så här kan det förslagsvis se ut om man vill kunna skilja dom åt

För att inte blanda ihop inslagen så skulle det kunna bygg på de 3 första bokstäverna vid respektive produktionsort, typ:

MAL = Malmö
GOT = Göteborg
STO = Stockholm
NOR = Norrköping
UME = Umeå

Så ett inslag som görs i Umeå just idag den 1 december 2007 borde då döpas till UME-2007-1201-A ( la till ett A med tanke på att en ort kanske råkar göra fler än EN snutt under samma dygn ).

Finns det några som vill försöka göra stationslogga och någon som vill pillra ihop musik i Garageband, vi bör undvika allt som kan få STIM att reagera då det gäller upphovsrätten. Vad borde kanalen/stationen kallas...kan vi göra så att när detta närmar sig något realistiskt så tar Martin och ber om namnförslag eller bestämmer det på egen hand.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-01 19:11

Ja, med iChat skulle man nog kunna lösa logistikproblemen i alla fall. Nu behöver ju ingen vara på ett och samma ställe!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-01 19:13

99Labs testar iPhone, det skulle nog kunna bli en succé. 99Fixit visar hur du byter minne i din MacBook... det är mycket man skulle kunna göra.

1
Bevaka tråden