Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Express + extern HDD och AirTunes - Vad kan man göra med det?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

1. Kan man på något vis koppla en hårddisk till nätverket via AirPort Express?

2. Är det enbart iTunes man kan skicka musik från, eller kan man använda t.ex Logic och skicka ljudet till AirTunes?

Anledningen till att jag frågar är att jag verkligen vill ha en hårddisk kopplad till nätverket (för film, musik osv) men älskar möjligheten att koppla in en stereoanläggning i nätverket, med tanke på att man inte bara rör sig i ett rum, speciellt inte när man har en bärbar dator.

Jag tycker att Express ligger på en trevlig prisnivå och den är väl mest intressant för tillfället.

Senast redigerat 2007-11-19 06:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-19 08:15

1. Nej
2. Apple stöder bara iTunes. Med hjälp av AirFoil kan du skicka ljud från andra program. Men på grund av teknikens natur kommer du att få en fördröjning på ljudet och kan få problem med t.ex. läppsynk om du tittar på film. Jag tror det kommer att fungera sällsynt dåligt med t.ex. Logic.

Tack för input. Upptäckte till min förfäran nyss att det inte var en router jag hade, så jag måste i vilket fall som helst skaffa antingen en router+Express, eller en Extreme, så det får bli en Extreme.

Det konstigaste är att jag i över ett år varit stensäker på att det var en router som låg under soffan.

Ursprungligen av henkebarn:

Tack för input. Upptäckte till min förfäran nyss att det inte var en router jag hade, så jag måste i vilket fall som helst skaffa antingen en router+Express, eller en Extreme, så det får bli en Extreme.

Det konstigaste är att jag i över ett år varit stensäker på att det var en router som låg under soffan.

Öh, va? Airport Express är ju en router.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Öh, va? Airport Express är ju en router.

Må så vara, jag kanske inte uttryckte mig bra. Jag har en stationär dator utan trådlös anslutning så jag måste kunna ansluta den med en ethernetkabel och då funkar ju inte Express. Men nu har jag i vilket fall som helst fått en trådlös belkinrouter som funkar mycket bra, gratis utav butiken där jag köpte min macbook. Tur att man känner folk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-02 23:57
Ursprungligen av henkebarn:

Jag har en stationär dator utan trådlös anslutning så jag måste kunna ansluta den med en ethernetkabel och då funkar ju inte Express.

henkebarn,

Expressen kan agera brygga, d.v.s. du kan koppla din Mac eller annan dator/enhet via Ethernet till Expressen,som i sin tur kör trådlöst till en/den router som är kopplad mot internet eller resten av nätverket.

Internet <- Kabel -> Router <((( Trådlöst )))> Express <- Ethernet -> Dator/enhet

Kräver som skrivet, dels en Express som agerar brygga, men också en router (Express/Extreme) ansluten till fasta nätverket/internet.

Självklart finns det lösningar till detta från alla det stora leverantörerna, inte bara från Apple som i mitt exempel ovan…

- Torkel

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-30 09:14

På frågan ang hårddisk till airport express så måste väl svaret endå vara Ja! ? Det är ju en usb ingång på airporten och således borde det ju gå att koppla in en usb-disk.

På apples hemsida läser att man ej kan komma upp i 54mbit/s om man inte har en airport extreme. Nu sitter ja ju på en adls uppkoppling med 8 mbit/s och kan väl endå inte tillgodose mig mer bara för att jag invetsterar i en extreme? Det enda som blir bättre är väl det interna nätverket? Har jag fått ihop det rätt i mina tankar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-30 09:43
Ursprungligen av Bultzor:

På frågan ang hårddisk till airport express så måste väl svaret endå vara Ja! ? Det är ju en usb ingång på airporten och således borde det ju gå att koppla in en usb-disk.

Bultzor,

Det må vara en USB-kontakt på Expressen, men det betyder inte automatiskt att man kan koppla in alla typer av USB-tillbehör och få dem tillgängliga på nätverket.

Expressen klarar bara att dela ut USB-skrivare.

Ursprungligen av Bultzor:

På apples hemsida läser att man ej kan komma upp i 54mbit/s om man inte har en airport extreme. Nu sitter ja ju på en adls uppkoppling med 8 mbit/s och kan väl endå inte tillgodose mig mer bara för att jag invetsterar i en extreme? Det enda som blir bättre är väl det interna nätverket? Har jag fått ihop det rätt i mina tankar?

Visst har du det!!

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-30 09:47

Nej, Airport express stöder bara skrivare. (Och inte alla, men ganska mycket.) Inte scanners, hårddiskar, USB-stickor, eye-TV-kort, möss, tangentbord, USB-hubb, etc.

Bara för att den har USB-ingång betyder inte att den klarar allt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-30 10:05

Allright. Attans. Var precis på väg å köpa expressen av den anledningen. Måste kanske tänka igenom beslutet igen.

Då får det kanske bli en extreme istället.

Tackar för era galet snabba svar!

Passa på idag på applestore, då är den iaf 200 kr billigare.

Finns det någon lista över vilka skivare den klarar? Jag hittar på ingen på Apple, så jag ropar på Adrian!

Ibland behöver man inte ropa på Adrian! Jag fann en inofficiell lista, som enligt uppgift ska baseras på information från Apple.

http://www.ifelix.co.uk/tech/1013.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-30 14:05

...å jag rekommenderar en titt på Apples supprtsidor där man kan hitta en massa matnyttigt...;)

Exempelvis:

Printer troubleshooting for AirPort Extreme and AirPort Express

...som längst ned på sidan har länkar till leverantörer av skrivare…

AirPort Express frequently asked questions (FAQ)

...med en massa info om just AirPort Express/Extreme:D

Hade även tänkt hänvisa till iFelix, men där hann Mikael E före!

Lycka till,

- Torkel

1
Bevaka tråden