Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bas: Vänster ringfinger viker sig, lära om dålig teknik

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Äsch. Jag har spelat bas sedan jag var liten, men dels aldrig behövt spela snabbt (gillade inte hårdrock eller fusion ) och dels aldrig övat teknik. Därför sitter det en massa fel i fingrarna!

Ett av dessa är att vänsterhandens ringfinger gärna vill "knixa till" och nästan böja sig bakåt i yttersta leden. Detta har jag lyckats spela med ett helt liv Nu när jag börjat spela med en hårdrocksgrupp måste jag göra något åt detta, tror jag. Finns det någon speciellt bra övning för att fixa detta problem? Har skaffat handstärkare och de börjar hjälpa tekniken lite, men ringfingret vill sig inte, så fort jag börjar spela utan att titta på vänsterhanden hoppar det tillbaka. Jag sitter och nöter skalor men hoppas att det ska finnas någon bättre övning då jag gissar att det är mest ett muskelproblem. Kan man lära sig att böja varje led för sig i varje finger?

En sak till förresten, jag försöker spela snabba åttondelar genom att använda pek-, lång- och ringfingret i högerhanden. Ska fingrarna "stå ut" 90 grader från baskroppen då? Jag spelar iaf mycket fortare om jag gör så och alltså har fingrarna raka. Är dock rädd för att detta är ytterligare en felaktig teknik.

  • Medlem
  • 2007-12-17 14:04

Nu var jag här igen.

En sak jag tänker på är att du verkar såpass seriös med ditt spelande att du kanske skulle ta ett par privatlektioner av nån kunnig. Det brukar alltid finnas annonser om det på nån anslagstavla i den lokala musikaffären. Då kan du få till rätt grunder och dessutom nån som kan rätta till andra olater som du kanske omedvetet lagt dig till med. Garanterat värt det hur som helst.

Ringfinger: Övning, övning och övning. Dessvärre inget annat som hjälper. Tragla skalor med bara pek- och ringfinger utan tumme på halsen. Till slut märker du att ostyrseln i fingret blir mindre och mindre.

Högerhand: Jag tog lektioner hos en 'yrkes'basist när jag började spela bas i ett band. Han visade mig en teknik som funkar grymt bra. Tänk dig att du har tummen på E-strängen (om det är den översta) med resten av handen framför strängarna. Med resterande 4 fingrar håller du en tänkt trumpinne vågrätt med strängarna. Det är utgångsläget mer eller mindre. Sen anslår du strängarna snudd på underifrån alt 45 grader nerifrån. Kör du på den fingersättningen så kommer iofs D-strängen att bli knepig men du kommer förmodligen att anpassa spelstilen så det funkar ändå. Det lär bli lite nagelplonk innan du fått till det antar jag. Du kan efter lite övning få upp en farlig fart utan att du blir anfådd av ansträngning _har jag sett_.

Mina 2 spänn

/Mein

1
Bevaka tråden