Jag kan rekommendera Java Direkt av Jan Skansholm! Tror det är bäst med en bok för att få in grunderna, sen kan man leta tutorials för specifika uppgifter när man kommit igång lite.
Måste bara påpeka att jag inte ser någon större poäng med att nischa Java-inlärningen mot OS X, en av poängerna med Java är ju att det är plattformsoberoende?
400 spänn för en bok att läsa igenom lite snabbt under jullovet känns lite väl mycket, men kanske i en framtid då jag sätter mig in i det lite mer!
Visserligen är det plattformsoberoende, men tänkte att det borde finnas vissa faktorer som är annorlunda i utvecklingen på olika OS. Men jag har väl fel.
Den bok du har borde vara tillräckligt för att lära dig Java, faktiskt. Om det är nåt du inte förstår så föreslår jag att du läser om de delarna, sakta. Du bör inte heller undvika de engelskspråkiga kunskapskällorna, eftersom alla programmeringskoncept faktiskt är på engelska.
Greppar du inte OO-tänket så googla efter lite artiklar på området. På engelska.
Jag har gjort som du sagt och börjat läsa mig på lite mer om OO vid sidan om, och det känns mycket tydligare vad det hela är för något nu! Antagligen var det jag som gick igenom det kapitlet lite väl hastigt, så nu lär det gå undan lite mer.
Ska ni verkligen börja med objektorientering direkt? Om du inte läst Java innan tar ni väl det lite lugnt? Har själv läst Prog A i C++ och skulle läsa B i Java nu.. Men det blev A igen i Java för att lära oss grunderna.. Tycker dock personligen att det kunde gått mycket snabbare att läsa in det. Menmen. Blir Prog B i Java för mig nästa termin, precis som för dig
I A-kursen läste vi QBasic och VB.net (Urk...), så nej, men jag antog, kanske lite förhastat, att utveckla i Java innebär till största delen objektorientering? Jag har noll koll på hur kursen är uppbyggd, så det kan mycket väl inte finnas alls. Ändå bra att kunna!
Tack för alla svar!