Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa Windows ser ut som Mac OS X

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Linus:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Den dagen Microsoft inför Palladium på pc datorer så kommer en större våg av att gå över till Linux eller rent av Mac om Apple finns kvar.

Tyvärr tror jag inte det kommer hända, jag är en pessimist. Det är alldeles för få som orkar titta upp från sin egen spottcirkel och reagera på det. Merparten av datoranvändarna kommer aldrig höra talas om det, utom möjligen i förbigående.

Tyvärr sant. Någon talar om för människor vad som gäller, och fårskocken går dit man pekar utan att ifrågasätta. Möjligen överväger de om man kan köra vidare på det gamla, punkt. Om Storebror säger åt fårskocken att gå till slakthuset så gör de det.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Att de allra flesta hem-PC paket i Sverige enbart innehåller PC/Windows (och inte Mac eller kanske t.o.m Linux) är ett av de allvarligaste problemen på den svenska datormarknaden. I det här fallet borde faktiskt staten göra någonting för att främja mångfald på datormarknaden.

Oh ja. Det är inte bara ett problem, det är en ren skandal! Kunderna ställs inför total brist på valfrihet. Det kan köpa företagets paket med MS-mjukvara, till halva priset tack vare skattefrihetstricket, eller handla vad de själva vill ha för fullpris. Svårt att köpa till fullpris i den situationen. När valfriheten kostar 10-15 tusenlappar extra är det tufft.

  • Medlem
  • 2003-02-21 19:22
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Om idén fullföljs och byggs ut kommer små lätta fjädrar som Apple, Linux etc. förlora kampen innan någon kan uttala ordet kamp.

Det roliga med Linux är att de stora bolagen kan anstränga sig bäst de vill, men de kommer inte komma åt det i alla fall. Det kan aldrig bli aktuellt med en kamp. Linux kommer aldrig att vara med i tävlingen, utan kommer utvecklas helt oberoende. Detsamma gäller i viss mån Apple.

En vanlig miss är också att man tillskriver regeringar och stora företag egenskaper som de inte besitter. Ett stort företag är helt enkelt en högre koncentration av samma klantarsel som återfinns överallt.

Risken för stora missar är egentligen större, ju större företaget är. När stora delar av hela elektronikbranschen samlas, och ska enas, är risken för ett misslyckande nästan ett faktum.

Tiden får utvisa hur långt M$ & Co kommer att tillåtas att gå.

De flesta nyttjar datorer idag.
Under morgondagen fler och mer.

Betänk vilka som nyttjar datorer förutom vanliga surfare.

M.a.o. Banker, Bolag, Samhällsstrukturhållare, Media, Advokater och Dommare, Politiker etc, etc.

Till ytan verkar Palladium föra allt gott med sig.
Men det finns en baksida utav myntet.

Ingen kan väl bortse från vilka konsekvenser detta kan föra med sig, såvida man inte är naiv eller helt enkelt vill stoppa huvudet i sanden.

Palladium är tänkt att nyttjas utav nätet och utgöra den grund som folk behöver för att kunna ta sig fram.

Vad händer när denna grund och ingenting annat (osäker surfning) får tillämpas när man surfar och använder nätet?

En liten, liten liknelse: ta en browser som inte har stöd för Flash, html och JEPEG och försök surfa!
Därmed (om du vill att ditt surfande skall kunna vara någorlunda njutbart och möjligt) måste du välja en annan browser!

Som sagt, framtiden kommer att utvisa vart vi barkar hän.

/G

[ 21. februari 2003, 19:41: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Att de allra flesta hem-PC paket i Sverige enbart innehåller PC/Windows (och inte Mac eller kanske t.o.m Linux) är ett av de allvarligaste problemen på den svenska datormarknaden. I det här fallet borde faktiskt staten göra någonting för att främja mångfald på datormarknaden.

Ciryon

Det finns de firmor som faktiskt leverarer Apple-burkar som hempc. Nicator är ett. Men passa er. Sitter och svär ve och f..n över dem. Tyvärr beställde jag en ibook via dem, men nu håller de på och försöka lura mig på en massa pengar. Skrev om det den här tråden
http://99mac.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=002836
Sitter fortfarande och väntar på att få reda på hur Nicator ska "lösa" problemet...

Ber om ursäkt för att det blev lite OT. Måste bara få ur mig lite aggressioner...

[ 21. februari 2003, 19:49: Meddelandet ändrat av: Dr Bowman ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:
De flesta skakar av sig utvecklingen av övervakningssamhället och kallar det paranoia, men det är ett mycket verkligt hot mot den personliga integriteten att företag får samla på sig mer information än SÄPO kan drömma om.

Överhuvudtaget finns det mycket liten hänsyn till lagliga medborgare i jakten på överträdare. I princip behandlas alla lika, närmare bestämt som tjuvar.

Att man låser sina program för olicensierat bruk har jag inget problem med, men om någon i Redmond sitter och granskar mina filer och kanske till och med kan öppna dem så har det gått för långt. I deras säkerhetsklausuler står det att de absolut inte använder informationen som skickas till dem till något, men vem fan kollar det?

Vem kollar de som säger att de inte kollar
Detta är ju antaganden men det faktum att man fortfarande inte kan förklara varför ett tomt office word dokument innehåller en extremt krypterad sträng av data som man än i dag inte har fått klartecken på vad den egentligen gör /innehåller eller har för syfte får i alla fall mig att ta en del av dessa antaganden på allvar.

  • Medlem
  • 2003-02-21 20:10

Microsoft hade ju inte varit något utan Apple (eller rättare Xerox som började med grafiska användargränssnitt)! Så fort Apple hade gjort något bra så tog Microsoft det i sitt system och gjorde om det lite grann. Kanske det är dags att titta på denna 1984 film för att påminna oss hur det ser ut om man som macare går sin egen väg och inte följer den stora flocken. Den här filmen är ett sådant bra exempel på hur man som macare får stå emot "Windowsvärlden"!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Om idén fullföljs och byggs ut kommer små lätta fjädrar som Apple, Linux etc. förlora kampen innan någon kan uttala ordet kamp.

Det roliga med Linux är att de stora bolagen kan anstränga sig bäst de vill, men de kommer inte komma åt det i alla fall. Det kan aldrig bli aktuellt med en kamp. Linux kommer aldrig att vara med i tävlingen, utan kommer utvecklas helt oberoende. Detsamma gäller i viss mån Apple.

En vanlig miss är också att man tillskriver regeringar och stora företag egenskaper som de inte besitter. Ett stort företag är helt enkelt en högre koncentration av samma klantarsel som återfinns överallt.

Risken för stora missar är egentligen större, ju större företaget är. När stora delar av hela elektronikbranschen samlas, och ska enas, är risken för ett misslyckande nästan ett faktum.

Instämmer!

Här finns några bilder på longhorn? Vet ej om de kan stämma!

En stor bild

En stor bild till

[ 02. mars 2003, 11:27: Meddelandet ändrat av: Samuel J ]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-03-02 13:48

Visst kan man tycka att M$ idéer om säker datorplatform är fånig, men den är ju ett hot, fast jag bryr mig inte. Jag ser till att inte ha personliga saker liggande på datorn. Om jag tillhörde al-Quaida så skulle jag inte skriva mina hotbrev på min egen dator och jag skulle inte kolla relaterad e-post på en dator som kan spåras till mig.

Samma taktik har ju använts i årtionden. Det var väl inte igår man lärde sig spåra och avlyssna telefoner. Lösning: prata inte hemligheter över telefon som kan spåras till dig. Detta blir ju bara ett ytterligare incitament att inte pyssla med "hemlighter" på sin dator. Sen kan man ju fråga sig, har jag något på min dator som jag absolut inte vill att någon ska se?

Resultatet av det här missriktade säkerhetstänkandet kan faktiskt bli att vi kommer att se mer och mer datorrelaterad brottslighet. När man litar mer och mer på att datorerna håller tätt säkerhetsmässigt kommer fler och fler att leta svagheter... och hitta dem. M$ har ju inte direkt ett rykte om sig att göra säkra programvaror...vad säger att palladium skulle vara annorlunda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-02 17:02
Citat:

citera: Microsoft hade ju inte varit något utan Apple (eller rättare Xerox som började med grafiska användargränssnitt)! Så fort Apple hade gjort något bra så tog Microsoft det i sitt system och gjorde om det lite grann. Kanske det är dags att titta på denna 1984 film för att påminna oss hur det ser ut om man som macare går sin egen väg och inte följer den stora flocken. Den här filmen är ett sådant bra exempel på hur man som macare får stå emot "Windowsvärlden"!

Rätt. Microsoft hade inte varit någonting alls utan Apple och IBM. Att Microsoft har lyckats erövra 95 procent av operativsystemmarknaden för persondatorer eller mer är inte i första hand deras förtjänst utan beror på att IBM och Apple styrdes av prestigehungriga kostymnissar med Harvard-examina och kortsiktiga vinster i blicken och inte av visionärer, kreatörer och tekniker under andra hälften av 80 och större delen av 90-talet.

På skärmdumpen med de små bildskärmarna är ju en av bilderna i Apples "Beach" skärmsläckare med.

Den med sjöstjärnorna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-03 00:26

Det kan bero på att gränssnittet till XP designats av folk som använder Mac. Just det, du läste rätt. Symbolerna, knapparna och den övriga grafiken till XP är gjort av The Iconfactory, och de använder enbart Macar, förmodligen Mac OS X.

[ 03. mars 2003, 00:26: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det kan bero på att gränssnittet till XP designats av folk som använder Mac. Just det, du läste rätt. Symbolerna, knapparna och den övriga grafiken till XP är gjort av The Iconfactory, och de använder enbart Macar, förmodligen Mac OS X.

Lite mer kuriosa i sammanhanget är att Dave Brasgalla, killen som fick uppdraget att rita ikonerna till just XP, har sin studio i Fredhäll i Stockholm ...

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
[quote]citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
[QUOTE]folk köper skiten fastän kan få ett mycket bättre OS helt gratis. Linux! [/quote]Folk köper ju all annan skit också.
Betalar dyrt för det med kontrakt på flera års avbetalning.
Hem-PC, typ.
[/quote]Att de allra flesta hem-PC paket i Sverige enbart innehåller PC/Windows (och inte Mac eller kanske t.o.m Linux) är ett av de allvarligaste problemen på den svenska datormarknaden. I det här fallet borde faktiskt staten göra någonting för att främja mångfald på datormarknaden.

Ciryon

[/quote] Jo så e de:
Hem-PC "PeeZee ska de va för nåt annat kan man ju inte ha". Jag körde huvet i väggen på att argumentera mot den som hade ansvaret på firman för detta.
Det som retade mig mest var argumenten. "Vi har ju pc på jobbet, då ska man ha det hemma också" (Åh vad sur jag var) Så surt så surt.

Men nu har jag en Dual 1,42 på ingång. Det ser vi fram emot!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-06 21:34
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Samuel J:
Här finns några bilder på longhorn? Vet ej om de kan stämma!
En stor bild

En stor bild till

Ser ju fördjävligt ut. Stackars PC-användare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-07 00:44

Ja, XP är verkligen skrämmande smaklöst. Jag har installerat det en gång men stod inte ut.

de gamla MS-OS:en är ju inte så vackra de heller…

  • Oregistrerad
  • 2003-03-13 00:20

Laddade ner en film av hur Longhorn funkade. Väldigt flipp-flopp-magic, men vad man skall göra med den låter jag vara osagt. Någon Apple utvecklare skulle kunna göra en mera filmig verision av Finder och konkurera ut Longhorn utan att ta i.

[ 13. mars 2003, 00:23: Meddelandet ändrat av: Per-Olof Rupp ]

  • Oregistrerad
  • 2003-03-13 00:21

Föresten, va då "likt"?!! Det är den ju inte alls

Bevaka tråden