- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
På grund av kvällens MacWorld Expo event med tillhörande hysteri kommer vi nu gå ner i "serversnålt läge" för att spara på servrarnas krafter med målet att kunna hålla igång hela kvällen utan avbrott.
Serversnålt innebär att vi begränsar en mängd dynamiska funktioner som gör sajten lite tråkigare men som sparar på processorkraft. När antalet användare blir tillräckligt många orkar inte våra Xserve leverera sidor snabbt nog. Just nu är det fyra stycken Xserve G5 som svarar på dina anrop: Cluster 30, Cluster 31, Ping och Woods.
Hoppas ni alla får en trevlig kväll här på 99.se!
Ett tips för att minska belastningen är att sökningar i forumet görs med Google istället, skriv bara site:99.se tillsammans med sökorden så söker Google bara på 99.se.
Man behöver knappt skriva 99.se, nästan alla sökningar om iPhone, Apple TV och Mac bruka hamnar på 99.se
Ett tips för att minska belastningen är att sökningar i forumet görs med Google istället, skriv bara site:99.se tillsammans med sökorden så söker Google bara på 99.se.
Kan man filtrera ytterligare i Google genom t ex att skriva site:99.se/mac och sökorden?
Kan man filtrera ytterligare i Google genom t ex att skriva site:99.se/mac och sökorden?
Näe, det går inte så vitt jag vet.
Men jag är rätt imponerad över hur bra det går att hitta på det sättet och hur snabbt trådar hamnar i Googles index (det kan röra sig om endast timmar ibland). Och jag behöver väl inte ens säga att det är absolut blixtsnabb sökning.
tack sa hemmskt mycket för kommandot!
himmla bra att veta!
Gör om det till mac.99.se så borde det fungera
Samt att ni skulle kunna dela upp 99an över olika servrar då, fast det går väl ändå misstänker jag...
Väldans OT:
Idag är jag glad!
Det är ganska fullt ös - iofs har det varit bra tryck senaste veckan.
Vi har fyra lastbalanserade Xserve G5 men om någon vecka kommer ju vår dual QuadCore Xeon och den kommer nog vara snabbare än alla fyra G5:or tillsammans. Särskilt eftersom vi har lite nya trix som vi ska testa!
Gör om det till mac.99.se så borde det fungera
Samt att ni skulle kunna dela upp 99an över olika servrar då, fast det går väl ändå misstänker jag...
Som sagt - det är redan lastbalanserat på fyra maskiner som får jobba lite nu
Ifall det blir för segt så kan ni ju stänga av avatarerna för tillfället, en avatar tar väl lika mycket kraft som några inläggs text?
Ifall det blir för segt så kan ni ju stänga av avatarerna för tillfället, en avatar tar väl lika mycket kraft som några inläggs text?
Text och bilder är bara data som ska skickas. Det tar i princip ingen kraft. Det som tar kraft är när främst då webbservrarna söka bland allt i databasen.
Text och bilder är bara data som ska skickas. Det tar i princip ingen kraft. Det som tar kraft är när främst då webbservrarna söka bland allt i databasen.
Man lär sig något nytt var dag Tack för svaret.
99* kör aldrig med irc, men #keynote.se på freenode.net finns om du vill chatta. De har även en enkel webklient för den som inte klarar en riktig irc-klient, men den är hårt belastad. chat.keynote.se
Sen har du live-referrat på keynote.se/, med en iPhone-version på iphone.keynote.se
99* kör aldrig med irc, men #keynote.se på freenode.net finns om du vill chatta. De har även en enkel webklient för den som inte klarar en riktig irc-klient, men den är hårt belastad. chat.keynote.se
Sen har du live-referrat på keynote.se/, med en iPhone-version på iphone.keynote.se
#99musik
replokalen gar att lokalisera pa IRC!
Kul! Snart kommer ju vår dual Quadcore och då ska vi minsann få sajten minst dubbelt så snabb har jag bestämt mig för