Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excel - fixa en kalender

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte om jag ens har valt rätt program, och jag är rätt n00b på Excel. Men efter en ytlig kurs jag gick för några år sedan, så tror jag att Excel skulle kunna fixa det här rätt bra.

Jag vill ha en kalender som kan skrivas ut på en A4, och som har en markering som säger "Städa" var fjortonde dag. Av ren envishet, och för nyfikenhetens skull, tänker jag inte skriva in datumen manuellt i exempelvis Word, eller något annat som jag behärskar någorlunda. Inget program jag kan passar för uppgiften.

Jag förstår hur jag ska få Excel att automatiskt visa datumen i en kolumn. Så nu har jag i kolumnen "A" alla datum till och med 2007 genom att markera och dra. Bra.

Sedan fyller jag i "Städa" i kolumn B var annan lördag, dvs för datumen 01-01, 01-15, 02-05. Sedan markerar jag cellerna i kolumn A och B, och drar nedåt, scrollande, för att fylla i "Städa" var annan lördag. Rimlig användarvänlighet borde då fylla i "städa" varannan lördag automatiskt. Men det händer ju inte! Vad spökar? Mitt resultat ses på skärmdumpen. Vad är detta för logik? Finns det system i vansinnet?

Jag gör säkert ett ganska trivialt fel som inte får Excel att fylla i cellerna som jag vill. Samtidigt som jag lägger skulden på min okunskap, så undrar jag hur *¬Æ«Ü??º‡* illa Microsoft har tänkt. Det enda intuitiva vore ju att ordet "Städa" fylls i var annan vecka.

Hur gör jag nu? Finns det andra program som enkelt fixar ett schema för "Städa" var annan vecka, eller kan jag fixa det smidigt med Excel? Jag vill helst kunna formatera schemat så att det gå in på en A4-sida!
Alla förslag är välkomna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 08:54

Använd iCal och gör en ny händelse som upprepas var fjortonde dag, klart enklare.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se
http://www.protouring.se

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 10:00
Ursprungligen av jannes:

Använd iCal och gör en ny händelse som upprepas var fjortonde dag, klart enklare.
Janne

Med alarm, och sedan synkar man iCal med sin Ericsson och sen vore det väl f*n om man missade att städa…
(Jag kan ju missa det hur lätt som helst iofs )

Anledningen till att jag inte använder iCal är att ett helt år ska kunna skrivas ut på en A4. Jag vill absolut ha det på papper.

Det verkar som om Excel tycker att vi borde städa oftare?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-22 19:36
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Det verkar som om Excel tycker att vi borde städa oftare?

Det är väl inte bara Excel som anser det?!..........

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-22 09:45
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Sedan fyller jag i "Städa" i kolumn B var annan lördag, dvs för datumen 01-01, 01-15, 02-05. Sedan markerar jag cellerna i kolumn A och B, och drar nedåt, scrollande, för att fylla i "Städa" var annan lördag. Rimlig användarvänlighet borde då fylla i "städa" varannan lördag automatiskt. Men det händer ju inte! Vad spökar? Mitt resultat ses på skärmdumpen. Vad är detta för logik? Finns det system i vansinnet?

Jag gör säkert ett ganska trivialt fel som inte får Excel att fylla i cellerna som jag vill. Samtidigt som jag lägger skulden på min okunskap, så undrar jag hur *¬Æ«Ü??º‡* illa Microsoft har tänkt. Det enda intuitiva vore ju att ordet "Städa" fylls i var annan vecka.

Skumt för det fungerar ju med städning varannan vecka om man först gör städkolumnen och sedan lägger till datumkolumnen.

I annat fall får du väl städa varje vecka ............

Busenkelt

Detta är ju busenkelt (som alltid när man vet svaret). Excel kan ju inte veta att du vill uppdatera nåt var fjortonde cell (för dig dag) när du markerar 15 celler och drar neråt. Istället ska du skriva Städa i B1 och sen markera B1-B14 och sen bara kopiera neråt. Då fylls Städa i var fjortonde cell vilket för dig är var fjortonde dag.

Tror inte Apple kunnat gjort det annorlunda när användaren gör fel.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-22 20:10
Ursprungligen av Rickard A:

Detta är ju busenkelt (som alltid när man vet svaret). Excel kan ju inte veta att du vill uppdatera nåt var fjortonde cell (för dig dag) när du markerar 15 celler och drar neråt. Istället ska du skriva Städa i B1 och sen markera B1-B14 och sen bara kopiera neråt. Då fylls Städa i var fjortonde cell vilket för dig är var fjortonde dag.

'Kopiera' eller fyll - ordvalet är en smaksak. Men visst är det som du säger! Tack för tillrättaläggandet.

Ursprungligen av Le:

'Kopiera' eller fyll - ordvalet är en smaksak.

Jag tänkte inte ens på vilket ord jag använde. Vet inte om kopiera är rätt ord heller.

Ursprungligen av Rickard A:

Detta är ju busenkelt (som alltid när man vet svaret). Excel kan ju inte veta att du vill uppdatera nåt var fjortonde cell (för dig dag) när du markerar 15 celler och drar neråt. Istället ska du skriva Städa i B1 och sen markera B1-B14 och sen bara kopiera neråt. Då fylls Städa i var fjortonde cell vilket för dig är var fjortonde dag.

Tror inte Apple kunnat gjort det annorlunda när användaren gör fel.

Tackar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-22 20:15

Det funkar alldeles utmärkt för mig, Hur gör du egentligen?

Gör så här:

  • Skriv in datum för dag 1 i A1, dra ut serien (datumen) till dag 14.

  • Skriv in texten i B1.

  • Markera A1-B14 och ta tag i fyllhandtaget och dra.

Av ditt screenshot att döma har du skrivit in texten på rad 1 och rad 14, alltså två ggr inom två veckor. Det du vill ha är ju en gång inom samma 14-dagarsperiod. Andra gången ska ju inträffa dag 15.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-23 10:01

Lånar denna tråd. Någon som vet vart man kan hitta en Kalender för excel färdig för 2008?
Jag tänker mig sedan att montera in den i Quark Express för tryck. Och nästa år skulle man bara kunna uppdatera kalendern till 2009 i excel och justera lite saker så är man klar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-23 19:46

Vad menar du med kalender? Hur ska den visas?
12 kolumner med 31 (28,29,30,31) dagar i varje.
7 kolumner med 52 rader.
etc

Det finns ju en massa sätt att göra detta på. Dessutom är det inte särskilt svårt att göra det själv med lite grundläggande kunskaper i Excel.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-23 20:02

En kalender med helgdagar och sådant redan inlagt. Så kan man lägga in sina egna händelser/aktiviteter i den. Klart jag kan göra en själv, men varför lägga ner tid på att skapa en kalender själv varje år.

  • Medlem
  • 2008-01-24 08:23

Här, yo.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-24 08:31

Bugar och tackar allra ödmjukast!

Det finns färdiga kalendermallar för Excel på Microsofts hemsida.

  • Medlem
  • 2008-04-21 13:10

Här finns ett javascript till InDesign som heter Calendar Maker. Jag har inte testat, men som ledtråd är det bra, no?

  • Medlem
  • 2009-11-16 10:54

Och här finns en uppdaterad version för 2009 o framtiden...

Adobe - InDesign Scripts

Lägg den i Indesign/Scripts/Scripts Panel

...sen kommer du åt den genom menyn Window/Automation/Scripts i Indesign

1
Bevaka tråden